شکل گیری هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان
شکل گیری هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از شکل گیری هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان خبر داد و گفت: این مهم، بر منابع پژوهشی و شناختی این حوزه، می افزاید.

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ رضا ثقتی پیش از ظهر امروز پنجشنبه چهارم اسفندماه ۱۴۰۱ در همایش ملی آل بویه که با حضور معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده مردم شهرستان های سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، محققان و اقشار مختلف مردم در مجتمع مهیار دیلمی شهرستان سیاهکل برگزار شد؛ با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: برای این همایش سه رویداد تعریف شده که رویداد نخست آن در دانشگاه گیلان و هفته آینده در شهرستان املش نیز برگزار می شود.

وی از چاپ مقالات پژوهشی ارائه شده به دبیرخانه در قالب یک کتاب خبر داد و ادامه داد: پژوهش های صورت گرفته، وارد منابع بازشناسی آل بویه شده اند که از برکات این همایش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تشکیل دبیرخانه ملی و دائمی آل‌بویه شناسی در استان با حضور شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های علمی و پژوهشی و نیز با ریاست مقام عالی استان گفت: این دبیرخانه از پراکندگی فعالیت در حوزه آل بویه جلوگیری کرده و تمامی ظرفیت های علمی، فرهنگی و سیاسی را متمرکز و البته مستمر می نماید.

وی این مهم را سرآغاز انجام فعالیت های مدون برای بازشناسی خاندان حکومتگر آل بویه ذکر و اضافه کرد: مقرر است هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان شکل گیرد و این امر، بر منابع پژوهشی و شناختی این حوزه، می افزاید.

ثقتی خدمت به آل بویه را خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست چراکه امرای بویی، غبار مظلومیت را از چهره فرزندان پیامبر اعظم (ص) زدودند.

وی تدوین دانشنامه آل بویه به عنوان خروجی همایش را موضوعی قابل اهمیت و مبارک خواند که زمینه پژوهش را برای محققان تسهیل می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در خاتمه سخنانش به طرح برخی موضوعات در خصوص اعتبار این همایش توسط شماری از رسانه ها اشاره و آنها را غیرواقعی عنوان کرد.

وی از همه شخصیت ها و نهادهایی که در برگزاری شایسته همایش ملی آل بویه مشارکت داشته اند، نیز قدردانی کرد.

همایش ملی آل بویه که روز گذشته با حضور محققان و پژوهشگران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شده بود؛ سیزدهم اسفندماه ، در تالار لوزان شهرستان املش هم برگزار می شود.

این همایش با محورهای : آل بویه و جغرافیای گیلان ، دیلمان و طبرستان – آل بویه و حکومت های ایرانی – آل بویه و تشیع – تأثیر آل بویه بر جهان اسلام – آل بویه و فرهنگ ایرانی – مفاخر آل بویه – تاریخ نگاری آل بویه – معماری عصر آل بویه – علم کلام و فقه در عصر آل بویه – علوم در عصر آل بویه با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دانشگاه گیلان گیلان در حال برگزاری است.