شوراهای اسلامی سرمایه ای ارزشمند برای نظام جمهوری اسلامی اند
شوراهای اسلامی سرمایه ای ارزشمند برای نظام جمهوری اسلامی اند
خدمت به مردمی که به زعم بنیانگذار جمهوری اسلامی از امت صدر اسلام هم بهتر هستند، باعث افتخار هر نهاد و هر مسئولی است.

گیرا آنلاین– فرماندار رشت با بیان اینکه شوراهای اسلامی،  سرمایه معنوی عظیمی برای نظام جمهوری اسلامی است، افزود: شوراها، پشتوانه ارزشمندی برای پیشبرد سیاست ها و برنامه های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت؛ دکتر میرشمس مومنی زاده در نشستی که به مناسبت روز شورا با حضور روسای شوراهای اسلامی شهر ها و بخش های تابعه شهرستان رشت برگزار شد با تبریک روز شوراها و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، نهادینه شدن مشارکت مردم در اداره کشور و شهرها و روستاها در قالب شورای اسلامی را یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی خواند و افزود: شوراهای شهر و روستا تجربه دو دهه فعالیت مستمر و موثر را در نظام جمهوری اسلامی پشت سر گذاشته‌اند که همواره با فراز و فرود ها و آسیب ها و موانع بسیار زیادی روبرو بوده اند.

فرماندار شهرستان رشت ادامه داد: امیدوارم در آینده ای نزدیک این نهال جوان به درختی تنومند تبدیل شده و با شتاب و سرعت بیشتر نقش و رسالت مهم و خطیر خود را در توسعه شهرها و روستاها ایفا نمایند.

مقام عالی دولت در مرکز استان، شوراهای اسلامی شهر و روستا را سرمایه معنوی بسیار ارزشمند برای نظام جمهوری اسلامی خواند و اظهار داشت:  شوراها، پشتوانه ارزشمندی برای پیشبرد سیاست ها و برنامه های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی هستند که برکات و ثمرات آن را در طول بیست سال گذشته شاهد بودیم.

وی با استناد به آیه مبارکه “و امرهم شورا بینهم”، شوراها را نماد متجلی بهره مندی از معارف قرآنی خواند و خاطر نشان ساخت: شوراهای اسلامی نماد مردم سالاری و مشارکت مردم در اداره کشور و مدیریت شهرها و روستاها و بازوان توانمند مدیران اجرایی در سطح شهر و روستاها هستند که می توانند با استفاده از خرد جمعی و تصمیم سازی، در راستای توسعه و آبادانی کشور، بسیار مثمرثمر باشند.

دکتر مومنی زاده با اشاره به اینکه شوراها فرصتی مغتنم را جهت خدمت به مردم در سطح شهرها و روستاها فراهم آورده‌اند، تصریح کرد: خدمت به مردمی که به زعم بنیانگذار جمهوری اسلامی از امت صدر اسلام هم بهتر هستند، باعث افتخار هر نهاد و هر مسئولی است.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه افزود: در قانون اساسی، ظرفیت های بسیار خوبی برای شوراها دیده شده و اختیارات و مسئولیت های مهمی به آنها تفویض شده که اگر از این ظرفیت و اختیارات در جهت انجام مسئولیت ها استفاده شود، می‌توانند منشاء اثرات و برکات بیشتری باشند.

وی نقش آموزش را در تعالی آثار و برکات خدمات شوراها بسیار اساسی دانست و اظهار داشت: ارائه آموزش های مناسب به شوراهای اسلامی منتج به کارآمدی بیشتر این نهاد در جهت خدمت به مردم می شود و هر چه شورای اسلامی احاطه بیشتری به قوانین و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی داشته باشند، می توانند کارآمد تر و موثر تر و مفیدتر واقع شوند.

دکتر مومنی زاده با بیان اینکه هرچه ضریب تعامل و هماهنگی اعضای شوراهای اسلامی با یکدیگر و همچنین مسئولین اجرایی و سیاسی بیشتر باشد، کارآمدی آنان نیز افزایش می یابد، افزود: البته باید به موازات این امر، آسیب های موجود نیز شناخته شده و در جهت رفع آنها گام برداشته شود.

فرماندار شهرستان رشت نقش شوراها را در همه ماموریت هایی که بر عهده دستگاههای اجرایی است غیرقابل انکار خواند و اظهار داشت: خدماتی که شوراهای اسلامی شهر و روستا به موازات دستگاه های اجرایی به مردم ارائه می دهند بسیار گسترده و فراگیر بوده و از نمونه های آن می توان به نقش آنان در خدمت رسانی در بارش برف سنگین در بهمن ماه و بروز مشکلات عدیده ناشی از آن و همچنین برگزاری انتخابات اسفندماه سال گذشته نام برد.

وی ادامه داد: همچنین در جریان شیوع ویروس کرونا که همه مسئولین اجرایی در یک شوک عظیم و سردرگمی عجیبی فرو رفته بودند، همیاری این نهاد در کنار سایر دستگاه ها جهت مهار نسبی این بیماری، غیرقابل انکار بوده و اثرات و برکات نهادی را که دستاورد مهم جمهوری اسلامی است، به‌نمایش نهاد.

دکتر مومنی زاده تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تطبیق را بر اساس قوانین و با حداکثر انعطاف دانست و اظهار داشت: مصوبات شوراها نباید با هیچ یک از آیین نامه ها یا مقررات موجود در تعارض باشد، با این حال در این کمیته تمامی تلاش برای همکاری با شورا ها با رویکرد اغماضی و انعطافی و به دور از سختگیری صورت می گیرد.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اینکه انتظارات و به تبع آن درخواست مطالبات مردم از شوراها به واسطه در دسترس بودن اعضای این نهاد بیشتر است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات اندک شوراها در خصوص اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی، متاسفانه محدودیت در اعتبار و امکانات برای ما نیز صادق بوده اما تلاش بر این است که این مطالبات بر اساس اولویت نیازها صورت پذیرد.

وی در خصوص بروز مشکلاتی در ارتباط با طرح های هادی و کاربری اراضی در روستاها نیز ابراز کرد: دستورالعمل های موجود، ملی و کشوری بوده که نمی توان آنان را نادیده گرفت و باید با تعامل و مذاکره به دنبال حل مسالمت آمیز مشکلات بود.

گفتنی است در پایان این نشست از روسای شوراهای اسلامی شهرها، بخش ها و مراکز دهستان شهرستان رشت با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.