شغلش را دوست دارد اما می گوید «به فرزندم اجازه می دهم با توجه به علائق و سلیقه خودش شغلش را انتخاب نماید ».
شغلش را دوست دارد اما می گوید «به فرزندم اجازه می دهم با توجه به علائق و سلیقه خودش شغلش را انتخاب نماید ».
از مردم می خواهم هنگام ارسال بسته و نامه های خود آدرس و مشخصات کامل را بنویسند و مشخصات دقیق خیابان ، کوچه ، آپارتمان، واحد، کد پستی ، شماره تلفن ثابت و همراه و نام کامل گیرنده را قید کنند تا با دقت بیشتری مرسوله به مقصد برسد

گیرا آنلاین- عباس مودب متولد ۱۳۵۰دارای مدرک دیپلم حسابداری ، حدود ۲۴ سال است که در شهرستان رشت ، نامه ها و مرسوله های پستی را بدست گیرندگان می رساند .
شغلش را پر تنش و البته پر از خاطره می داند. مودب، پستچی شاغل پیشکسوت شهرستان رشت گرچه تا بحال بارها موفق به دریافت لوح تقدیر و تشویق توسط مدیران استان شده اما معقتد است به پستچی ها توجه زیادی نمی شود.
با او به گفتگو نشستیم و خاطرات او را مرور کردیم.
*چگونه این شغل را انتخاب کردید؟
پستچی شدن برای شخص خود من جالب و امین ، مورد اعتماد و از احترام خاصی در نزد مردم برخوردار هستند لذا از طریق آزمون استخدامی در سال ۱۳۷۹ بصورت رسمی جذب خانواده بزرگ پست شدم .
*شاید تصور عموم این باشد که پستچی صبح تعدادی نامه بر می دارد و به مقصد می رساند، پس شغل راحتی است. خودتان در مورد شغلتان توضیح دهید.
نمی توان گفت که پستچی بودن شغل آرامی است. این شغل بسیار پرتنش و در عین حال پر مخاطره است، یک پستچی در طول روز برای سالم رساندن بسته ها و نامه ها به مردم در هر موقعیت مکانی، استرس زیادی را تحمل می کند و تلاش دارد بسته های پستی به موقع و سالم تحویل صاحبان آن ها شود. این کار در استان گیلان با توجه به شرایط آب و هوایی خاص جغرافیایی خود که غالبا در تمامی فصول باران می بارد و در تابستان که هوا بشدت گرم و شرجی با رطوبت بالای ۱۰۰ درصدی و چه در زمستان که برف می بارد دشواری های خاص خود را نیز بدنبال دارد .
* از انتخاب این شغل راضی هستید؟
اگر به ۲۴ سال گذشته برگردم و رنج هایی که کشیده ام را از نظر بگذرانم باید بگویم که من با عشق، این شغل را انتخاب کردم و تنها دلیلی که در این شغل ماندم عشق و علاقه است. در حال حاضر شغل من به خیلی از افراد ثابت شده است، دلیل آن هم این است که من ارتباطم با افراد را حتی بعد از رساندن نامه و بسته ها، ادامه دادم. همین که این شغل باعث ارتباط من با مردم و آشنایی با افراد جدید در طول روز می‌شود برای من بسیار با ارزش است.
*تابحال به این مسئله فکر کردید که برای شغل بهتر، پستچی بودن را رها کنید؟
نسل ما، مانند جوانان امروز به راحتی توانایی وفق دادن خود با شرایط را ندارند و برای مستقل بودن و فراهم کردن امکانات باید همه تلاش خود را می کردیم. با وجود این اگر شغل بهتری و باب دل خودم باشد امکان رها کردن این شغل را برایم فراهم می کند .
* آیا به فرزند خود اجازه می دهید این شغل را انتخاب کند؟
با وجود تلاش هایی که کردم اما حس می کنم از ایده آل های خود فاصله دارم اما با توجه به سختی های موجود کاری به فرزندم اجازه می دهم با توجه به علائق و سلیقه خودش شغلش را انتخاب نماید .
* با آمدن شبکه های اجتماعی و شیوع بیماری کرونا و تغییر سبک مردم در خریدهای روزانه خود بر روی شغل شما تاثیر گذار بوده است ؟
بله بسیار زیاد خصوصا با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات و دسترسی همگانی به اینترنت و موبایل و کامپیوتر و شیوع این بیماری منحوس و با شعار پست که در خانه بمانید از اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تا کنون سبک خریدهای مردم هم تغییر کرده و بجای مراجعه حضوری برای خریدهای خود با استفاده از خریدهای اینترنتی و در خانه ماندن حجم کار نامه رسان ها بشدت افزایش یافته و با حذف نامه ها حجم بسته ها افزایش یافته که برای تحویل به گیرندگان بایستی تا آخرین ساعات غروب و شب بدون تعطیلی در حال توزیع باشیم و کمتر میتوانیم در کنار خانواده خود حضور یابیم .
*از مسئولان خواسته ای دارید؟
بنده از مسئولان درخواست دارم فرآیندی ایجاد شود که این شغل جز مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرد. و همچنین شرایط و تمهیداتی برای رفتن به مرخصی و در کنار خانواده بودن و مسافرت را برایمان مقدور سازند و در حقیقت با استخدام نامه رسانهای بیشتری مشکلات این شغل را کم نمایند .
*صحبت آخر شما.
از مردم می خواهم هنگام ارسال بسته و نامه های خود آدرس و مشخصات کامل را بنویسند و مشخصات دقیق خیابان ، کوچه ، آپارتمان، واحد، کد پستی ، شماره تلفن ثابت و همراه و نام کامل گیرنده را قید کنند تا با دقت بیشتری مرسوله به مقصد برسد