شاخص پیری در استان گیلان دو برابر کشور است
شاخص پیری در استان گیلان دو برابر کشور است
هفتاد و دو نیم درصد سالمندان در استان جزء سالمندان جوان گروه سنی ۶۰ الی ۷۴ سال هستند

گیرا آنلاین– ظهر امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان دکترحسین نحوی نژاد مدیر کل بهزیستی گیلان  با بیان اینکه جمعیت سالمندی استان در حال حاضر سیزده و نه دهم درصد است ، اظهار داشت:این در حالی است که جمعیت سالمندی کشور نه و هفت دهم درصد می باشد و استان گیلان امروز به لحاظ جمعیتی از پیرترین استان های کشور است.

وی افزود:شاخص پیری در استان گیلان دو برابر کشور است و بر اساس پژوهش های آماری پدیده پیری در استان در حال همه گیر شدن است.

مدیر کل بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد:افزایش مهاجرت ها به گیلان از جمله مهاجرت بازنشستگان ، بالارفتن سطح سلامت و بهداشت و به دنبال آن افزایش طول عمر و کاهش زاد و ولد در استان از دلایل سالمندی جمعیت می باشد.

وی با اشاره به وخیم بودن اوضاع باروری و فرزندآوری در استان تصریح کرد: ارائه راهکارهای لازم و اقدامات مناسب در این راستا میبایست صورت گیرد.

دکتر نحوی نژاد با بیان اینکه هفتاد و دو نیم درصد سالمندان در استان جزء سالمندان جوان گروه سنی ۶۰ الی ۷۴ سال هستند ، اذعان داشت:تنها یک و نیم درصد سالمندان استان ، سالمندان کهن سال بالای ۹۰ سال هستند.

مدیر کل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه در استان حدود ۶۰ هزار سالمند نیازمند مراقبت هستند ، گفت:حدود ۸۲ درصد سالمندان در استان مستقل ، سیزده و نیم درصد سالمندان نیازمند کمک در امور روزمره و ۵ درصد از سالمندان نیزوابسته و نیازمند مراقبت های شبانه روزی هستند.

نحوی نژاد تصریح کرد:تعداد سالمندان در استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که ۱۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می باشند سی و پنج و نیم درصد تحت پوشش کمیته امداد امام و در مجموع ۴۰ درصد سالمندان استان تحت پوشش این دو نهاد حمایتی هستند.

وی با بیا اینکه ۳۳ درصد سالمندان تحت پوشش بهزیستی دارای مشکلات شنوایی هستند ، اظهار داشت:۱۱ هزار و ۷۰۰ سالمند در استان از خدمات بهزیستی شامل خدمات مراکز توانبخشی ، کمک های معیشتی ، دریافت مستمری ، طرح های توانمندسازی و … برخوردار می باشند.

نحوی نژاد تصریح کرد: ۱۷ مرکز شبانه روزی در گیلان فعال هستند که از این تعداد سه مرکز روزانه، پنج مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز نیز در بخش مراقبت در منزل فعالیت می‌کنند وسالانه برای ارائه خدمات مبلغ ۱۰ میلیارد تومان یارانه به این مراکز پرداخت می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان گفت:۷۶ درصد سالمندان در استان زن و ۲۴ درصد مرد هستند .

وی تصریح کرد:سالمندان تنها زیست ، سالمندان ساکن در حاشیه شهر ، سالمندان دارای دو بیماری مزمن ، سالمندان دارای معلولیت ، سالمندان بالای ۷۵ سال سن و سالمندانی که درآمد ندارند خدماتی نظیر تامین داروهای مورد نیاز ، نمونه گیری آزمایشگاهی ، خدمات پرستاری ، ویزیت پزشک در منزل ، خدمات سلامت روان به آنها ارائه می شود که طی سال گذشته ۸۰ هزار نفر سالمند از ارائه خدمات راه دور به سالمندان بهره مند شدند.

مدیر کل بهزیستی استان در خصوص صدور کارت منزلت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای سالمندان خاطرنشان کرد: صدور کارت منزلت برای سالمندان بصورت پایلوت در استان اجرا می شود و برای ۵۰۰ نفراز سالمندان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد کارت منزل صادر می شود.

وی یادآور شد:سالمندان با استفاده از کارت منزلت می توانند از خدمات رایگانی همچون خدمات پیشگیرانه اولیه، غربالگری ، واکسیناسیون ، بیمار یابی و پاراکلینیکی بهره مند شوند.