سومین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان عدالت اجتماعی در مزار شهدای رشت برگزار شد
سومین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان عدالت اجتماعی در مزار شهدای رشت برگزار شد
به گزارش روابط عمومی راهیان گام دوم انقلاب اسلامی -گیلان

گیرا آنلاین– در ادامه سلسله جلسات مطهری خوانی هیات راهیام گام دوم انقلاب اسلامی در جوار شهدای رشت، اساتید به عدالت اجتماعی پرداختند.

بر اساس این گزارش: سومین کرسی مطهری خوانی که ساعت ۱۸:۳۰ در روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مزار شهدای رشت برگزار شد، به موضوع عدالت اجتماعی مبتنی بر اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری اختصاص داشت که دکتر مظفر نامدار و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی عطایی اساتید نشست مذکور بودند.

اساتید در طول جلسه ، معیارهای عدالت اجتماعی در جامعه امروز را با غور در قرآن و احادیث و با تاکید بر نظرات استاد شهید مطهری و همچنین مسائل روز کشور تحلیل و تبیین کردند.

دکتر مظفر نامدار در این راستا با موضوع نشست مذکور اظهار کرد: عدالت از مفاهیم بنیادین همه ادیان الهی بوده که برای تحقق این اصل ، انبیاء مبعوث شده اند و مهم ترین دغدغه پیام آوران الهی بعد از شناخت خدا و نزدیک کردن انسان به او، ایجاد و بسط عدالت بوده است، دین اسلام نیز به عنوان خاتم ادیان، تحقق عدالت را در سر لوحه اهداف خود قرار داده است.

نایب رئیس راهیان گام دوم انقلاب اسلامی گیلان افزود: عدالت و رسیدن به آن در حقوق اجتماعی اقشار مختلف مردم، یکی از دغدغه‌های دین اسلام، مكاتب فكری و اندیشمندان بوده است، درواقع، نه‌تنها مكاتب مختلف سياسی، اجتماعی و اقتصادی که بسیاری از متفکران سیاسی و دینی، حتی افرادی چون اندیشمندان اقتصادی و سیاسی، در نظریات خود به این دغدغه مهم (عدالت) توجه داشته‌اند، همچنین انقلاب‌ها و جنبش‌های سیاسی اجتماعی نیز، بر مبنای نیل به این هدف بنیانگذاری شده‌اند، اگرچه بسیاری از آنها در نهایت با شکست مواجه گردیده‌اند و چه بسیار انسان‌هایی را که فدا ساخته‌‌اند.

نامدار اظهار داشت: نگرش دیگر به عدالت، که برخواسته از توان و استعداد بشری است، نگرش فرصت یکسان به عدالت است، در این نگرش، دولتمردان موظف هستند که با ایجاد قوانین و ضمانت اجرا، فرصت‌های یکسان برای شهروندان خود به وجود آورند. این فرصت‌ها، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خواهد بود. مسلما در جوامع توسعه یافته چنین دستاوردی وجود دارد و تقریبا بدان نزدیک هستند، فرصت برابر، اجازه شکوفایی همه استعدادها را ایجاد خواهد نمود و این امکان را فراهم خواهد ساخت که افراد بر اساس تلاش و استعداد خود به اهداف عالیه دست یابند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی عطایی دیگر استاد این نشست گفت: تحقق عدالت اجتماعی در دولت‌های ایران به ویژه پس از انقلاب، یکی از شعارهای مهم سیاست‌پیشگان جمهوری اسلامي بوده است، قضاوت در مورد میزان موفقیت این سیاستمداران، در تحقق آن و همچنین نگرش آنها نسبت به عدالت، بحث و فرآیندی پیچیده است که باید با توجه به شرایط محیطی و زمانی مورد بررسی قرار گیرد، اما نیم نگاهی به موضوعاتی ساده در جامعه نشان می دهد که ما تا ایجاد فرصت برابر فاصله داریم.

دکتر عطایی افزود: علی رغم ضروری و بدیهی بودن این امر به عنوان مهم ترین اصل اجتماعی که با آغاز اجتماعات بشری و همزیستی با دیگران شکل گرفت، با افزایش دانش بشری، فاصله جوامع بشری با این اصل بیشتر، و فقر، بی عدالتی، نابرابری و تبعیض نیز در جوامع گسترش یافت و روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در سطح جامعه و حاکمان تحت تاثیر قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عطایی تصریح کرد: توجه و علاقه افراد به عدالت نشات گرفته از نیازی طبیعی است، نیازهای افراد از قبیل نیازهای اقتصادی شامل پول و درآمد و امکانات مادی تا نیازهای اجتماعی، احساسی هم چون توجه و احترام شخصی را در بر می گیرد.

وی افزود: برابری دسترسی در تعیین سرنوشت، برابری دسترسی در اداره جامعه و آزادی سیاسی، برابری در مقابل قانون و امتیازات اجتماعی، برابری در آموزش و پرورش، برابری در دسترسی به معیشت و سطح زندگی، برابری در قضاوت و دادرسی، عدالت توزیعی در ثروت و منابع اقتصادی جامعه و عدالت توزیعی در قدرت و منابع سیاسی جامعه از جمله ویژگی های عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام است که در جامعه امروزی باید به آن پرداخته شود‌‌.

شایان ذکر است؛ در این جلسه نیز دقایقی به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.