سوء مصرف مواد مخدر معضلی بزرگ برای بشریت
سوء مصرف مواد مخدر معضلی بزرگ برای بشریت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد؛ سو مصرف مواد ( substance abuse ) و اعتیاد به مواد مخدر یکی از بلایای بزرگ می باشد که بشر امروزه در همه جای جهان با آن دست به گریبان است.

گیرا آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛  دکتر انوش دهنادی مقدم – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در این خصوص اظهار داشت : سوء مصرف مواد شامل مخدرها و داروهای روانگردان یکی از بلایای بزرگ بوده که بشر، امروزه در همه جای جهان با آن دست به گریبان است و یک تهدید جدی برای سلامت عمومی می باشد.

وی ادامه داد :  اعتیاد یــک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که بـه علل زمینه ای آن توجه نشود، درمان جسمی و روانی صرفا” برای مدتی اثر بخش خواهد بود و با عود بیماری مواجه خواهیم شد.

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه اعتیاد به موادمخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی محسوب می شود ، گفت :  عوارض ناشی از اعتیادتهدیدی جدی برای جامعه بشری بوده و موجب رکود اجتماعی در زمینه ‏های مختلف می شود و همچنین ویــرانگری‏ های حاصل از آن، زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطره می‌اندازد.

دکتر دهنادی  در پایان  یاد آور شد:  یافته های تحقیقاتی نشانگر آن است  عواملی نظیر بیکاری، نا هنجاری، انزواطلبی، شکاف نسلی، تحصیلات پایین، پایگاه اقتصادی –ا جتماعی، محرومیت نسبی، افسردگی بر اعتیاد در جامعه موثر هستند و بین عوامل یاد شده با اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد که  با سیاست گزاری های جامع و مناسب ، می توان از ابتلا و پیشرفت این مساله اجتماعی در جامعه جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند