ساماندهی پسماند گیلان؛ پروژه ای که تحسین رئیس جمهور را برانگخیت
ساماندهی پسماند گیلان؛ پروژه ای که تحسین رئیس جمهور را برانگخیت
عملکرد خوب گیلان بویژه مجموعه استانداری در موضوع پسماند به گونه ای پیش رفت که در جلسه اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهوری با استانداران شمال کشور، از روند اجرای این پروژه ابراز رضایت کرد

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از آژانس خبری کاسپین – همه گیلان را به طبیعت سرسبز، آب و هوای خوش و دل انگیز و جنگل‌های هیرکانی و چشم نواز می‌شناسند؛ طبیعتی که توأم با مهمان نوازی گیلانی‌ها برای گردشگران و مسافرین یک خاطره خوش و به یادماندنی را رقم می‌زند. اما در سال‌های اخیر به علت کوتاهی چهار دهه‌ای در بخش پسماند، زباله سراوان رشت به یک ابر چالش غم بار برای استان و حتی کشور تبدیل شد، تا جایی که هیات دولت و شخص رئیس جمهور به استاندار گیلان تکلیف کرد تا نسبت به ساماندهی آن اقدام کند و دکتر عباسی استاندار گیلان در اولین گام در یک کار جهادی نخستین نشست مدیریت پسماند استان را در فضای آلوده و پر تنش سایت زباله سراوان تشکیل داد تا مدیران استانی را به اهمیت این موضوع مهم و حیاتی آشنا کند.

زباله سراوان رشت که حاصل ۴۰ سال بی تدبیری، کوتاهی‌ها و سهل انگاری‌های مدیریتی به یک کوه ۹۰ الی ۱۱۰ متری درآمده بود و روزانه ۲۰ لیتر در ثانیه شیرابه روانه رودخانه و سفره‌های آب زیر زمینی می‌کرد، امروز حال و روز خوبی را پشت سر می گذراد و طبق گفته مسئولان عملیات بهسازی این مجموعه به ۷۵ درصد رسیده است.

عملکرد خوب گیلان بویژه مجموعه استانداری در موضوع پسماند به گونه ای پیش رفت که در جلسه اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهوری با استانداران شمال کشور، از روند اجرای این پروژه ابراز رضایت کرد و از اتمام این پروژه مهم و حساس گیلان تا پایان سال خبر داد.

آن طور که عملکردها نشان می دهد؛ حل معضل پسماند سراوان رشت با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همچنین دغدغه مندی شخص آقای استاندار، از حالت نمایشی به ادبیات جهادی و میدانی تبدیل شد تا جایی که در سفر استانی حجت الاسلام رئیسی به گیلان، به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر تبدیل شد و اعتبارات خوبی هم در این بخش اختصاص یافت و آقای رئیس جمهور در جلسه اخیر هم نسبت به تامین اعتبار این پروژه برای اتمام کار تاکید ویژه کرد.

پروژه بهسازی پسماند سراوان رشت در حالی پیشرفت ۷۵ درصدی را پشت سر می گذارد که مدیریت شهری و پارلمان شهری در دو سال اول شروع به کارشان با درگیری ها و کشمکش های فراوان مواجه بود تا اینکه «رحیم شوقی» از سوی شورای ششم بعنوان شهردار رشت انتخاب شد که با انتخاب این شهردار جوان و همچنین توجه ویژه مجموعه استانداری بویژه شخص آقای استاندار مبنی بر ساماندهی و بهسازی زباله سراوان، این پروژه وارد فاز عملیاتی شد و حالا در کمتر از یک سال به پیشرفت ۷۵ درصدی رسیده و تحسین رئیس جمهور را برانگخته است.

تعیین تکلیف پروژه زباله سوز رشت تا دو هفته آینده

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان با اشاره به نشست اخیر استانداران شمال کشور با رییس جمهوری، اظهار کرد: نگاه دولت سیزدهم به ویژه شخص آقای رییس جمهور نسبت به مساله پسماند گیلان ویژه است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع پسماند در گیلان افزود: ساماندهی زباله سراوان از مطالبات جدی دولت در گیلان بوده که خوشبختانه تاکنون اقدامات مثبتی در این بخش صورت گرفته است.

استاندار گیلان با بیان اینکه زباله سراوان رشت شرایط بسیار زننده‌ای داشت، گفت: حل مساله پسماند سراوان از ابتدای ورودم به گیلان به عنوان نماینده عالی دولت در استان در دستور کار قرار گرفت.

عباسی با اشاره به انعقاد قرارداد زباله سوز رشت بیان کرد: در این قرارداد ۹.۲ میلیون یورو اعتبار برای اجرای این پروژه از سوی دولت پرداخت شده بود و بخشی را هم پیمانکار بخش خصوصی قرار بود پرداخت کند و نیروگاه زباله سوز را راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه اجرای پروزه زباله سوز ۸ سال متوقف شده بود، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده اشکال و کم کاری در اجرای پروژه زباله سوز رشت از سوی پیمانکار پروژه است.

استاندار گیلان از تعیین تکلیف پروژه زباله سوز رشت خبر داد و اضافه کرد: با دستور رییس جمهور پروزه زباله سوز رشت تا ظرف دو هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود.

عباسی با بیان اینکه پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه بهسازی سراوان رضایت بخش است، گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفته این پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

توجه ویژه آقای استاندار به مسئله پسماند

«رحیم شوقی» شهردار رشت در گفتگو با خبرنگار کاسپین، اظهار کرد: پروژه بهسازی پسماند سراوان رشت با پیگیری های آقای استاندار و همراهی مجموعه استانداری گیلان به نتیجه ختم شده است..

وی با اشاره به تقدیر آقای رئیس جمهوری از روند اجرای پروژه پسماند سراوان، افزود: دولت سیزدهم بویژه مجموعه استانداری و همراهی اعضای شورای شهر، پروژه ملی پسماند سراوان رشت در مسیر پایانی ساماندهی قرار گرفته است.

شهردار رشت با اشاره به شائبه های فساد در قرارداد زباله سوز این شهر، باین کرد: بر اساس دستورات آقای رئیس جمهور و شخص استاندار این مسئله به صورت جدی در دست بررسی قرار گرفته است که در صورت مشاهده اهمال کاری و تخلف، قطعا برخورد قانونی می شود.

پرونده بهسازی و ساماندهی زباله سراوان رشت در حالی با محوریت و پیگیری مجموعه استانداری و شخص استاندار و هیات دولت، تا پایان سال بسته می شود که ساماندهی پسماند به مجموعه مدیریت شهری باز می گردد و در واقع تکلیف و وظیفه ذاتی شهرداری و پارلمان شهری است که نسبت به رفع معضل پسماند چاره اندیشی و اقدام کند.