زنگ خطر بحران جمعیت / تنها ده سال فرصت برای افزایش جمعیت در گیلان
زنگ خطر بحران جمعیت / تنها ده سال فرصت برای افزایش جمعیت در گیلان
سالمندی علاوه بر کاهش نیروی کار، هزینه های درمان زیادی دارد  و همچنین جمعیت جوانی برای نگهداری از سالمندان وجود ندارد.

به گزارش گیرا آنلاین سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت با خبرنگاران  گفت: وضعیت کشورو استان گیلان  از لحاظ رشد جمعیتی  در شرایط خوبی  نیست و  با یک بحران جمعیتی درگیلان  مواجه هستیم که جمعیت شناسان آن را  چاله ی جمعیتی نامگذاری کردند .

اسماعیل نورصالحی با بیان اینکه کشورهای اروپایی نیز دچار مشکل جمعیتی بودند گفت: ما در یک زمان سی ساله و با شیبی تند و در حالی که هیچ آمادگی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی  نداریم در حال رسیدن به شرایط نامطلوب هستیم اما در کشورهای ارپایی این پروسه در یک زمان سیصد ساله و با شیبی کند در جریان است.

نورصالحی اظهار کرد: حداکثر ۱۰ سال برای حل بحران جمعیتی در کشور و استان گیلان فرصت داریم و اگر طی این مدت موفق نشویم برای بازگشت به شرایط مطلوب حداقل صد و پنجاه سال طول خواهد کشید و این زنگ خطری برای کشور و استان خواهد بود. 

وی افزود : افزایش جمعیت برای کشور و استان گیلان، یک امر حیاتی است و اگر بحران جمعیتی حل نشود  در ۳۰ سال آینده نسل جوانی نخواهیم داشت که از این مملکت در برابر دشمنان دفاع کند و از نظر امنیتی کشور در وضعیت تهدید قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دچار ابر بحران جمعیتی شده ایم گفت: در دوران کرونا مردم خطر را احساس کرده و به خاطر ترس از مرگ  همکاری  میکردند اما در مورد جمعیت هنوز خطری احساس  نکردند و از رسانه ها برای آگاه سازی بیشتر و همکاری مردم در این راه  کمک میخواهیم.

نورصالحی در آخر با اشاره به بحران بازنشستگی نیروی انسانی اظهار کرد: سالمندی علاوه بر کاهش نیروی کار، هزینه های درمان زیادی دارد  و همچنین جمعیت جوانی برای نگهداری از سالمندان وجود ندارد.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی