زحمات پرستاران در بحران کرونا قابل تحسین است/ پرداخت حقوق و مزایای پرستاران باید عادلانه باشد
زحمات پرستاران در بحران کرونا قابل تحسین است/ پرداخت حقوق و مزایای پرستاران باید عادلانه باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)،

گیرا آنلاین– رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش استانی تجلیل از پرستاران نمونه و منتخب گیلان از تلاش های شبانه روزی پرستاران به ویژه در بحران کرونا تقدیر کرد.

دکتر ارسلان سالاری صبح امروز؛ در همایش استانی تجلیل از پرستاران نمونه و منتخب گیلان که در سالن شهدای ناجای رشت برگزار شد، با تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرستاران به ویژه در بحران کرونا، اظهار کرد: در دوران همه گیری کرونا در گیلان بیش از ۸۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و به بیش از ۴۰۰ هزار بیمار سرپایی در مراکز درمانی و بیمارستانی، خدمات ارایه شد که زحمات پرستاران در این دوران بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به ایثار و در میدان ماندن پرستاران در بحران کرونا، افزود: در طول دوران کرونا که بسیاری از مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در منازل ماندند، پرستاران همچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پا به میدان گذاشتند و در این نبرد، تعدادی از پرستاران و خانواده هایشان مبتلا به کووید شده و تعدادی نیز به خیل شهدای سلامت پیوستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عدم تناسب بین تعداد بیماران بستری و پرستاران، خواستار برقراری این تناسب توسط مسوولان‌ ارشد کشور شد.

 دکتر سالاری با اشاره به تنوع قراردادهای استخدامی در بین قشر پرستاری، افزود: حقوق و مزایای پرستاران با توجه به نوع قراردادهایشان متمایز است که باید در این زمینه، عدالت برقرار شود.

وی با تقدیر از همراهی همه جانبه پرستاران به ویژه نظام پرستاری، بر ضرورت اصلاح تعرفه پرستاری و نوع خدمتشان در عرصه های مختلف تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به تزریق چهار میلیون دز واکسن کرونا در استان، افزود: خوشبختانه هم اکنون پوشش واکسیناسیون نوبت اول کرونا در استان ۹۳ درصد و نوبت دوم بیش از ۸۳ درصد است که مورد تقدیر مقام عالی وزارت بهداشت قرار گرفت.

دکتر سالاری افزود: علیرغم اینکه برخی استان ها با تعویق چندین ماهه پرداخت اضافه کار کارکنان خود مواجه هستند، خوشبختانه با برنامه ریزی، تلاش شده است تا اضافه کار و  کمک های رفاهی همکاران دانشگاه علوم پزشکی گیلان همراه با حقوق پرداخت شود و بزودی کارانه مرداد و شهریور پرستاران و همکاران بیمارستان ها پرداخت می شود.

وی با اشاره به تحول بنیادین در توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان در گیلان، گفت: عملیات اجرایی احداث بیمارستان جایگزین پورسینا و از سرگیری ساخت  فضای آموزشی آغاز شده و امیدواریم به زودی احداث دیگر پروژه های بزرگ حوزه سلامت گیلان به ویژه بیمارستان های جایگزین رازی و شفا نیز آغاز شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به  اهم اقدامات دانشگاه در توسعه بهداشت و درمان استان، از راه اندازی ۱۰ دستگاه CT اسکن، بیش از ۳۰ دستگاه اکسیژن ساز و صدها تخت در استان طی دو سال اخیر خبر داد.

در ادامه رییس دانشگاه از مطالبه گری نظام پرستاری استان برای بیان دغدغه های پرستاران تقدیر و تشکر نمود و اظهار داشت؛ مسوولان دانشگاه خود را خدمتگزاران همکاران و زبان گویای آنان می دانند و همواره برای رفع دغدغه های آنان تلاش می کنند و در این مسیر همواره تلاش شده است تا از ظرفیت های همکاران نظام پرستاری استان نیز استفاده شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه حضرت زینب(س)، الگویی کامل برای پرستاران است، اظهار کرد: حضرت زینب (س)، الگوی صبر و شکیبایی و بهترین الگوی ایثار و از خودگذشتگی برای پرستاران است.

وی با اشاره به وجه تشابه ایثار پرستاران در دوران کرونا و دفاع مقدس، افزود: همانگونه که پرستاران در دوران دفاع مقدس، شهدایی تقدیم کردند، در دوران کرونا نیز تا پای جان در کنار مردم ماندند و تعدادی نیز در این راه، شهید شدند.

سید امیرحسین علوی، شهردار رشت نیز در این همایش با اشاره به مفاهیم عمیق نامگذاری روز پرستار با سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیهما، اظهار کرد: پرستاران در طول دوران خدمت خود روحیه از خود گذشتگی همچون حضرت زینب کبری سلام الله علیهما از خود نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری در راستای رسالت اجتماعی خود، در بحران کرونا خدمت گذار مردم بوده، افزود: خدمات اجتماعی شهرداری رشت  در سالهای اخیر  در رشت شروع شده و با همکاری سمن ها تداوم دارد.

شهردار رشت یکی از خدمات شهری را توسعه بهداشت و سلامت برشمرد و گفت: شهرداری رشت با به کارگیری تمام امکانات و ظرفیت ها،  در جهت توسعه بهداشت و سلامت به ویژه در مناطق کم برخوردار شهر، آماده خدمت گزاری است.

طاهره زاهدصفت مدیر پرستاری دانشگاه نیز  ضمن تشریح عملکرد مدیریت پرستاری، از زحمات پرستاران استان تقدیر کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم ، از ۱۶۰ پرستار برگزیده به نمایندگی از ۳۲۲ نفر نمونه های سال ۱۴۰۰ که شامل پیشکسوتان و فعالان امر واکسیناسیون، نمونه های کشوری ، هیات مدیره های نظام پرستاری، منتخبین بسیج جامعه پزشکی، نمونه های استانی مراکز درمانی تابعه دانشگاه، منتخبین آوا سلامت، برگزیدگان فوریت های پزشکی، بهداشت و دانشجویان پرستاری فعال در بحران کرونا و همچنین از زحمات طاهره زاهدصفت، مدیر پرستاری برگزیده کشوری نیز قدردانی  شد.

در این مراسم،  رییس دانشگاه،  معاونین ، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، شهردار رشت، روسا و اعضای هیات مدیره های نظام پرستاری، مدیران ستادی و بیمارستانی، پیشکسوتان، پرسنل پرستاری، اساتید و دانشجویان حضور داشتند.