رفع آبگرفتی محلات در فوریت های اجرایی آب و فاضلاب شهری و شهرداری رشت قرار گیرد / – شهرداری رشت به عنوان سهامدار در شبکه فاضلاب شهری، جایگاهی در هیات مدیره آبفای گیلان داشته باشد
رفع آبگرفتی محلات در فوریت های اجرایی آب و فاضلاب شهری و شهرداری رشت قرار گیرد / – شهرداری رشت به عنوان سهامدار در شبکه فاضلاب شهری، جایگاهی در هیات مدیره آبفای گیلان داشته باشد
در جلسه مشترک کمیسیونهای عمران و ترافیک شورای شهر رشت که با حضور مسئولان اداره آب و فاضلاب شهرستان برگزار شد، به معضل آب گرفتگی شدید در برخی مناطق شهری رشت به ویڗه در مواقع بارندگی های شدید اشاره شد و رفع این معضل در اولویت های اجرایی مشترک اداره آبفای شهرستان و شهرداری رشت قرار گرفت.

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت، در این جلسه مطرح شد: از آنجا که شهرداری رشت از سهام داران اصلی اداره آب و فاضلاب شهر است، لازم است نماینده ای از شهرداری در هیات مدیره این اداره منصوب شود تا روند پیشرفت امور، اجراها و تعاملات جاری میان دو اداره تسریع شود.

دستور این جلسه اختصاص به بررسی چهار نامه رسیده از اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت به شهرداری با موضوعات تامین اعتبار لایروبی و خرید لوله های فاضلابی از محل درآمدهای تبصره ۳ ، تامین اعتبار رفع پس زدگی شبکه‌ی جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب در محلی واقع در منطقه سه شهرداری رشت و توضیح شرح برخی تعاملات جاری میان دو اداره مبنی بر ارائه گزارشات مکتوب به شکل روزانه و هفتگی و مسائلی از این دست اختصاص داشت.

محسن سماک چی، در این جلسه ضمن تبریک روز شهرداریها و دهیاری ها به مدیران مناطق و شهرداری رشت و گرامیداشت فرارسیدن عید بزرگ غدیر خم، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیـم با همفکری و تعامل های به‌هنگام و بجا در انجام وظایف مرتبط با امور شهر موفق عمل کنیـم.

سماکچی در ادامه اظهار داشت : متاسفانه هنوز در بعضی محلات آن هم در بافت مرکزی شهر شاهد آب گرفتگی شدید مربوطه به بارندگی و پس زدگی فاضلاب شهری هستیم و بنده هم در جایگاه یک شهروند و هم یک مسئول شهری از این وضعیت شرمنده و متعجبـم.

در این جلسه با خرید ۲ هزار متر لوله مورد درخواست اداره آبفا از محل تبصره ۳ (مصوبه شورای اسلامی که شرح آن افزایش مبلغی در فیش های آب شهروندان برای توسعه و رفع نقص شبکه آب و فاضلاب شهر است) موافقت شد.

سماکچی در این رابطه تاکید داشت: رفع آبگرفتگی محلات باید به فوریت انجام شود چون در غیر اینصورت توسعه شبکه فاضلاب و آسفالت شهری نیز غیر ممکن خواهد بود.

– علت اصلی انسداد لوله های فاضلاب شهر رشت نخاله های ساختمانی است؛ شهروندان در این رابطه هشیار باشند

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ادامه این جلسه ضمن تبریک روز شهرداریها و دهیاریها، عید غدیر خم و روز قلم به اهالی قلم در رابطه با موضوع جلسه گفت: ادارات آب و فاضلاب و شهرداری دو دستگاه خدمات رسان و غیر دولتی هستند که لازم است در ارتباطی دو سویه و مداوم در جهت کسب رضایت شهروندی فعالیت کنند، وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه دیده شده علت اصلی انسداد فاضلاب های شهری نخاله های ساختمانی است؛ از همینجا از شهروندان میخواهیم در این رابطه هشیاری به خرج داده و نخاله های سخت و سیمانی، نایلون و انواع زباله های دیگر را به اگوها و مجاری فاضلاب شهر هدایت نکنند و باعث مختل شدن شبکه فاضلاب شهر نشوند.

وی گفت: شهرداری برای عملیات لایروبی لوله های فاضلاب با اداره آبفای شهرستان رشت همکاری خود را به شکل پررنگتر ادامه خواهد داد.

در این جلسه مطرح شد: وظایف شبکه آب و فاضلاب شهری شامل دو بخش موارد اورژانسی نظیر ترکیدگی و پس زدگیهای فاضلاب و امور روتین مربوط به تعویض لوله گذاریها و توسعه شبکه آب و فاضلاب شهر است و لازم است برای رسیدگی به موارد اورڗانسی و پیش بینی نشده ردیف بودجه مخصوص در نظر گرفته شود.

عباس نژاد گفت: چنانچه اقدامات اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت در جهت ایجاد یک شبکه فاضلاب بدون نقص برای مناطق رشت پیش برود، شورای شهر ردیف مبالغ تبصره ۳ را افزایش خواهد داد و بی تردید شهروندان نیز با مشاهده اقدامات موثر در این پروژه با این افزایش مبالغ محدود برای ایجاد تسهیلات بیشتر موافقت خواهند داشت.

وی از مدیران آب و فاضلاب شهری رشت خواست، گزارش اجراهای سالهای گذشته به شکل مکتوب به شهرداری ارائه شود و آینده نیز شفافیت در اجراها با شهرداری مشخص باشد.

– اداره آب و فاضلاب شهری رشت، مکاتبات شهرداری را بی پاسخ نگذارد

ناصر عطایی، معاون مالی اقتصادی شهرداری در این جلسه خاطر نشان کرد: متاسفانه اداره آبفای شهرستان رشت تا کنون مکاتبات شهرداری را بی پاسخ گذاشته است!

وی با تاکید بر این که شهرداری که از سهامدارن اصلی اداره آب و فاضلاب رشت است گفت: شهرداری باید در رده مدیران اداره محترم آب و فاضلاب شهری رشت یک نماینده داشته باشد.

وی گفت: هدف از حضور شهرداری در مدیریت شبکه آب و فاضلاب شهری تعامل دو سویه، صرفه جویی در زمان و شفافیت در اجراهاست.

محمود امیری، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان رشت نیز در این جلسه با ذکر آماری از مبالغ وصولی مربوط به سال ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی وصول درآمد برای سال جاری از محل تبصره ۳ رقمی حدود ۱۲ میلیارد تومان است و مبالغ وصول شده تا امروز کمی بیش از چهار میلیارد تومان را نشان میدهد.

امیری تصریح کرد: حساب و کتاب اجراییات اداره آبفا در این موضوع مشخص، شفاف و در عرض چند دقیقه به شکل مکتوب قابل دسترسی و به شهرداری رشت قابل ارسال است.

امیری در رابطه با حضور نماینده ای از شهرداری در بخش مدیریتی اداره آبفا گفت: در این خصوص مقام تصمیم گیر شخص مدیر کل است.

در پایان این جلسه و پس از گفتگو و نظرسنجی از اعضای حاضر، با مفاد نامه های ارسالی اداره آبفا به شهرداری موافقت شد و مقرر گردید برای تصمیم گیریهای کلی تر در موضوع تعامل میان دو دستگاه در جلسات آتی از مدیر کل اداره آب و فاضلاب رشت دعوت بعمل آید.