رشد ۱۰۰۰ درصدی تعهدات بلندمدت به مستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان در ده ساله اخیر
رشد ۱۰۰۰ درصدی تعهدات بلندمدت به مستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان در ده ساله اخیر
تعداد شعب تابعه استان در سال 89 برابر بیست و یک واحد بوده است که با رشدی 33 درصدی هم اکنون با 28 شعبه ارائه خدمات در شهرهای مختلف صورت میگیرد . 
گیرا آنلاین- طی گزارشی ، آمار جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی گیلان در ۱۰ ساله گذشته مورد بررسی قرار گرفت .

 وضعیت آماری جامعه تحت پوشش این مجموعه در سطح استان در ده ساله اخیر منتشر گردید . 

در این تحلیل آماری آمده است : 

تعداد شعب تابعه استان در سال ۸۹ برابر بیست و یک واحد بوده است که با رشدی ۳۳ درصدی هم اکنون با ۲۸ شعبه ارائه خدمات در شهرهای مختلف صورت میگیرد . 

همچنین کارگزاری های رسمی استان نیز از ۴ واحد با رشد ۱۵۰ درصدی به ۱۰ واحد افزایش داشته اند . 

در این گزارش تعداد بیمه شدگان اصلی استان در پایان سال ۸۹ برابر دویست و هشتاد و یک هزار نفر اعلام گردیده که این رقم با رشدی معادل ۵۵ درصد در پایان آذرماه به ۴۳۷ هزار نفر رسیده و پیش بینی میگردد تا پایان سال به ۴۴۰ هزار نفر افزایش یابد . 

تعداد بیمه شدگان اجباری استان نیز از حدود ۲۲۰ هزار نفر به ۲۵۳ هزار نفر افزایش یافته که بیانگر رشدی معادل ۱۵ در صد میباشد . 

رشد ۸۰ درصدی بیمه شدگان اختیاری از ۱۲۶۰۰ نفر به ۲۲۵۰۰ نفر ، در کنار افزایش ۳۰ درصدی بافندگان از ۶۰۰۰ نفر به ۷۸۰۰ نفر و رشد ۲۶۷ درصدی بیمه شدگان گروه حرف و مشاغل آزاد از ۲۱۰۰۰ نفر به بیش از ۷۷۲۰۰ نفر و رشد ۱۳۰ درصدی رانندگان بیمه شده از ۱۳۲۰۰ نفر به حدود ۳۰ هزار نفر از مولفه های شاخص در این افزایش و نشانه ای از توسعه روزافزون فرهنگ و پوشش بیمه ای در جامعه طی ۱۰ سال گذشته میباشد . 

در این میان افزایش چشمگیر مستمری بگیران از ۶۸ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر تاکنون نیز بیانگر رشد ۱۰۵ درصدی در این قشر از مخاطبان تامین اجتماعی گیلان است که بازنشستگان با افزایش بیش از ۵۰ هزار نفر بیشترین تاثیر را در این بخش داشته و پس از آن بازماندگان با رشدی ۱۲۵ درصدی و افزایش ۲۰ هزار نفری از ۱۶۰۰۰ نفر به ۳۶۵۰۰ نفر در ردیف بعدی قرار دارند که در هر دو گروه شاهد رشد افزون بر دو برابری جمعیت طی یک دهه اخیر میباشیم . 

همچنین ازکارافتادگان نیز از ۴۷۵۰ نفر به ۷۰۵۰ نفر افزایش داشته اند که از رشدی ۴۸ درصدی حکایت دارد . 

نکته قابل تأمل در این گزارش آماری ، کاهش یک واحدی نسبت پشتیبانی ( تعداد بیمه شدگان به مستمری بگیران ) از ۴/۱ به ۳/۱ در طول ده سال اخیر میباشد که عمیق شدن شکاف میان ورودی ها و خروجی ها دراستان و پیشی گرفتن روز افزون مصارف تعهداتی نسبت به منابع درآمدی ناشی از حق بیمه را ترسیم مینماید بگونه ای که در بخش تعهدات ریالی نیز با توجه به افزایش جمعیت گروههای مختلف از یکسو و رشد میزان دستمزدها شاهد تغییرات بزرگی در ارقام تعهداتی بوده و به طور مثال در مقرری بیمه بیکاری در سال ۸۹ ماهانه بطور متوسط یک میلیارد و دویست و پنجاه هزار تومان پرداختی وجود داشته که این عدد در سال ۹۹ به حدود ۲۰ میلیارد تومان در هر ماه افزایش یافته است . 

در بخش تعهدات بلندمدت نیز متوسط پرداخت ماهانه استان در سال ۸۹ برابر ۳۲ میلیارد تومان بوده است که این رقم در حال حاضر بیش از ۱۱ برابر شده و با رشد ۱۰۰۰ درصدی به ۳۵۰ میلیارد تومان در هر ماه رسیده است .