در دو دهه اخیر چاقی در سطح جهانی در تمام سنین رو به افزایش است
در دو دهه اخیر چاقی در سطح جهانی در تمام سنین رو به افزایش است
چاقی ، اُم امراض است

گیرا آنلاین–  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر آبتین حیدرزاده _ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه چاقی اُم امراض است ، اظهار داشت :  پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر به عنوان یک اولویت اصلی معرفی شده است در میان عوامل خطر این بیماری ها، چاقی یک ریسک فاکتور اصلی محسوب می شود.

 وی اظهار داشت :  در دو  دهه اخیر چاقی در سطح جهانی در تمام سنین رو به افزایش است  و به طور کلی  چاقی کودکان در بسیاری از جوامع پیشرفته یا در حال توسعه ، موجب افزایش نگرانی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه  در ادامه یاد آور شد:  مهمترین علت مرگ و میر در ایران ، بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی، عروقی ، دیابت ، چاقی ، انواع سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی است و  برای کاهش این بیماری ها ، مهمترین مداخله پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی  می باشد.

وی  با اشاره به اینکه  اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات جدی نظام سلامت کشور است، تصریح کرد: بر اساس نتایج بررسی ملی تعیین وضعیت تن سنجی، شاخص های تغذیه ای ، رشد ، تکامل و برخی نشانگرهای ارزشیابی خدمات نظام بهداشتی در سال ۹۶ ، حدود ۱۴ درصد کودکان زیر پنج سال کشور در معرض خطر اضافه وزن ، دارای وزن اضافه یا چاق می باشند.

دکتر حیدر زاده  همچنین  افزایش مصرف غذاهای چرب، نوشیدنی های شیرین و پرکالری ، کم تحرکی و … را از علل اصلی چاقی در کودکان ذکر کرد و افزود: با توجه به روند رو به افزایش چاقی کودکان در جهان ، سازمان  جهانی بهداشت با تشکیل کمیته ای برنامه اکو ( ECHO ) را به منظور پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان پیشنهاد کرده است . این برنامه شامل راهکارهایی است که با مشارکت همه بخش های توسعه باید اجرا شود .

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیزدر این نشست چاقی  کودکان را بحث بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: امروزه با توجه به تغییر الگوی تغذیه، مصرف فست فودها را در بین کودکان شاهد هستیم و مصرف فست  فودها علاوه بر چاقی ، زمینه ساز بسیاری از بیماری های  مزمن از جمله فشارخون ، دیابت و … می باشد.

دکتر مسعود نوروزی در ادامه به منظور رفع معضل چاقی  کودکان، آموزش را بسیار مهم دانست و اظهار داشت:  مقابله و درمان چاقی کودکان، صرفا”  مربوط به  یک سازمان نیست،  بلکه مشارکت سایر ارگان ها و سازمان ها از جمله آموزش و پرورش ، ورزش و جوانان ، صدا و سیما و … در این امر لازم است.

 منیره امنییان _ رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه این نشست  با اشاره به اینکه شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان به مرز هشدار رسیده است ، همکاری جدی همه سازمان ها  را برای رفع این معضل ضروری دانست .

 وی در ادامه  گزارش مبسوطی از  اقدامات صورت گرفته در خصوص  پیشگیری و کنترل چاقی در سطح کشور و استان گیلان ارایه داد.

لازم به ذکر است : نشست کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل چاقی کودکان و نوجوانان امروز، یکشنبه با حضور دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان استانی و دانشگاهی در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد./ص