دانشگاه گیلان سالانه ۲۳۰۰ مقاله علمی در مجلات و همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد
دانشگاه گیلان سالانه ۲۳۰۰ مقاله علمی در مجلات و همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد
۶۵ درصد مقالات پژوهشی دانشگاه گیلان از نوع «Q۱» و «Q۲» هستند

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران سرمایه‌گذاری کشورمان در حوزه پژوهش را بسیار خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: رتبه ما از حیث انجام تحقیقات پژوهشی در بین سایر کشورهای دنیا رتبه بسیار خوبی است به طوری‌که هم‌اکنون ایران در بین سایر کشورهای منطقه در جایگاه نخست قرار دارد.

سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ مقاله علمی توسط دانشگاه گیلان در مجلات و همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌شود که ۶۵ درصد آن‌‌ها از نوع مقالات برتر Q۱ و Q۲ هستند.

در حال حاضر سازمان‌های دولتی و خصوصی در گیلان برای حل مشکلات خود ۲۰۰ قرارداد پژوهشی را با دانشگاه گیلان منعقد کرده‌اند از سوی دیگر سالانه چیزی در حدود ۲ هزار و ۳۰۰ مقاله علمی این مرکز دانشگاهی جامع شمال کشور در مجلات و یا همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌شود.

احمد رضی رتبه ایران از لحاظ انجام تحقیقات پژوهشی و کاربردی در سطح جهان را بین ۱۵ یا ۱۶ اعلام کرد و افزود: طبق آخرین آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ نفر از ایرانیان به عنوان پژوهشگران پراستناد برتر جهانی مطرح شدند که یکی این افراد عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان است.

وی دانشگاه گیلان را دانشگاه مرجع شمال کشور ارزیابی کرد و با تأکید بر اینکه این دانشگاه رتبه خوبی در بحث پژوهش دارد گفت: بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز که دانشگاه‌ها را در حوزه پژوهش رده‌بندی می‌کند دانشگاه گیلان در بین دانشگاه‌های جوان کشور که عمر کمتر از ۵۰ سال دارند رتبه ۲۵۰ تا ۳۰۰ را در اختیار دارد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این مرکز علمی و تحقیقاتی کشور برای ارتقاء جایگاه خود در حوزه پژوهش تلاش می‌کند خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها به طور کلی متنوع بوده و بر اساس اهدافی که مدنظر آن‌ها است به سه بخش مجزا در حوزه انتقال دانش فنی، حل مسائل جامعه و تحقیق در مرزهای علم تقسیم‌بندی می‌شوند.

رضی از کیفیت بسیار بالای مقالات علمی چاپ شده دانشگاه گیلان در مجله‌های معتبر جهانی سخن گفت و با اشاره به اهمیت انجام تحقیقات کاربردی در این مرکز علمی تصریح کرد: در حال حاضر قراردادهای بسیار خوبی بین دانشگاه گیلان و شرکت‌های دولتی و خصوصی استان برای حل مشکلات آن‌ها منعقد شده است.

وی انعقاد ۱۳ قرارداد بین پژوهشگران دانشگاه گیلان و شرکت‌ها و نهادهای خصوصی استان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: جدای از شرکت‌های خصوصی، نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی نیز در استان ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه گیلان دارند که نتیجه آن به عقد ۲۰۰ عنوان قرارداد پژوهشی منجر شده است.

رئیس دانشگاه گیلان سوق دادن رساله‌های دوره دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویان به سمت حل مشکلات جامعه را رویکرد جدید این دانشگاه اعلام کرد و ابراز داشت: برای تحقق بیشتر این موضوع که از نیازهای اصلی کشورمان محسوب می‌شود آئین‌نامه‌ای نیز در دانشگاه گیلان تنظیم شده که برای همه لازم‌الاجرا است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم