خطر سقوط در کمین دکل های خطوط انتقال برق گیلان
خطر سقوط در کمین دکل های خطوط انتقال برق گیلان
به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی و خسارت های جبران ناپذیر و حوادث غیرقابل پیش بینی، پروژه تغییر مسیر خطوط در محوطه معدن در دستور کار قرار گرفت
به گزارش گیرا آنلاین «صدر ممتاز» رئیس اداره خطوط شرکت برق منطقه ای گیلان در جریان بازدید خبرنگاران از خطوط دکل های برق ، با اشاره به برداشت بی رویه خاک معدن و زمین‌های مستعد رانش منطقه روستای شمام رستم آباد در کنار معدن سنگ لاشه شمال گفت:با توجه به بررسی‌های کارشناسی شده احتمال سقوط پایه شماره ۵۳ خط تک مداره نیروگاه گیلان «سد سپیدرود و پایه شماره ۶۴ خط نیروگاه گیلان» نیروگاه لوشان وجود دارد و باید قبل از بروز هرگونه چالشی برای این خطوط حیاتی، اقدام لازم را انجام شود.

وی افزود: این خطوط بسیار مهم و حیاتی بوده و با توجه به متصل بودن این خطوط به شبکه سراسری برق کشور، تهدیدات ناشی از رانش زمین می تواند ضمن حبس تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان، به فروپاشی شبکه برق در بخشی از استان و بروز مشکلاتی برای مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و … منجر شود.

صدر ممتاز گفت: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی و خسارت های جبران ناپذیر و حوادث غیرقابل پیش بینی، پروژه تغییر مسیر خطوط در محوطه معدن در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد دکل های بالای معدن برچیده شده و در مسیر مطمئن تری احداث شوند.

وی افزود: بر اثر تهدیدات حاصله از رانش زمین به علت برداشت غیراصولی از معدن، در فاز اول، پايه ۶۴ خط ۲۳۰ كيلوولت سيكل تركيبي گيلان – لوشان در سال ۱۳۹۶ برکنار و با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون تومان در محل جدیدی نصب و احداث شد.

رئیس اداره خطوط گفت: فاز دوم پروژه جابجایی ۶ دکل جدید با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان پس از رفع موانع حقوقی اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد:از دستگاه‌هایی که متولی دادن مجوز به معادن یا احداث هر گونه سازه در حریم هستند انتظار می‌رود با هماهنگی نسبت به دادن این گونه مجوزها اقدام کنند تا آسیب کمتری به سرمایه‌های ملی و بیت المال وارد شود.