حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی گیلان
حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی گیلان
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان مشغول فعالیت هستند ، تصریح کرد:از این تعداد ، ۸ هزار و ۷۸۸ راننده فعال در بخش کالا و ۳ هزار و ۴۵۱ راننده فعال در بخش مسافر هستند.

گیرا آنلاین-غلامعلی نیک فهم سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عصر روز پنج شنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی استان در خصوص تعداد شرکت های حمل و نقل کالا و مسافر اظهار داشت:در استان گیلان ۱۵۵ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا ، ۱۴۹ شرکت حمل و نقل مسافر همچنین ۴ شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر و ۱۷۰ نمایندگی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا در استان گیلان مشغول انجام فعالیت می باشند.

وی افزود:تعداد پایانه های بار و مسافر استان نیز ۹ پایانه مسافر شامل ۷ پایانه عمومی و ۲ پایانه خصوصی و همچنین ۳ پایانه بار می باشد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در خصوص وضعیت تشکل های صنفی کالا و مسافر استان خاطرنشان کرد:در حوزه مسافر یک کانون حمل و نقل مسافراستان ، ۸ انجمن صنفی شرکت ها ، ۵ انجمن صنفی رانندگان و یک اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه استان فعالیت دارند.

وی یادآور شد:در حوزه کالا نیز یک کانون حمل و نقل کالا استان ،۷ انجمن صنفی شرکت ها ، ۸ انجمن صنفی رانندگان مشغول فعالیت هستند.

وی در تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان اذعان داشت:۱۰ هزار و ۶۷۴ دستگاه حمل و نقل عمومی در گیلان شامل ۲ هزار و ۷۳۹ دستگاه بخش حمل و نقل مسافر (۱۳۸ دستگاه اتوبوس ، ۶۷۱ دستگاه مینی بوس ، ۱۹۳۰ دستگاه سواری) و ۷۹۳۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل کالا مشغول فعالیت هستند.

وی میانگین سن ناوگان استان را در حمل و نقل کالا ۲۰.۷۴ ، حمل و نقل مسافر :اتوبوس ۱۱.۲۱ سال – مینی بوس ۳۱.۲۹ -سواری ۱۱.۵۱ عنوان کرد.

نیک فهم با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان مشغول فعالیت هستند ، بیان کرد:از این تعداد ، ۸ هزار و ۷۸۸ راننده فعال در بخش کالا و ۳ هزار و ۴۵۱ راننده فعال در بخش مسافر هستند.

وی در تشریح جابجایی کالا طی سال جاری خاطرنشان کرد:۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۳۸ تن کالا توسط بیش از ۴۷۹ هزار و ۲۸۵ دستگاه / سفر طی ۸ ماهه سال جاری از استان گیلان حمل شده است.

نیک فهم یادآور شد:طی ۸ ماهه سال جاری حدود ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار مسافر توسط ۴۵۳ هزار و ۴۲۱ دستگاه /تردد وسیله نقلیه عمومی جابجا شدند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در تشریح وضعیت حمل و نقل بین المللی استان تصریح کرد:طی ۸ ماهه سال جاری از مرز آستارا ۹۴ هزار و ۸۳۰ تن کالا در بخش واردات صورت گرفته که رشد ۲۱ درصدی داشته و همچنین ۵۹۹ هزار و ۱۸۷ تن در بخش صادرات انجام شده که رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی گفت:در بخش ترانزیت طی ۸ ماهه سال جاری ۴۷۲ هزار و ۶۵۴ تن کالا از استان ترانزیت شده که از این مقدار ۴۳۲ هزار و ۸۷ تن از مرز آستارا و ۴۰ هزار و ۵۶۷ تن نیز از مرز انزلی ترانزیت شده است.

نیک فهم با اشاره به اینکه ترانزیت ورودی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۸ درصد رشد داشته است ، خاطرنشان کرد:ترانزیت خروجی استان ۵۲ درصد رشد داشته و میانگین تردد ناوگان از پایانه مرزی آستارا نیز روزانه ۳۰۰ دستگاه بوده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان یادآورشد:تعداد ۱۸ باب مجتمع خدماتی _ رفاهی در حال بهره برداری به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده ای در استان وجود دارد و همچنین تعداد ۱۱ مجتمع خدماتی رفاهی نیز در حال احداث می باشد.

وی در خصوص اجرای طرح ایمن سازی تردد مدارس حاشیه راه ها اذعان داشت:طی سال جاری تعداد ۵۰ مدرسه با تعداد ۴۱۰۰ دانش آموز جهت اجرای طرح ایمن سازی در دستور کار قرار دارد و در قالب این طرح در بخش فیزیکی ۳۰ مدرسه و در بخش آموزشی ۵۰ مدرسه حاشیه راه های استان تحت پوشش قرار گرفت که اقدامات فیزیکی شامل نصب تابلو ، خط کشی ، نصب چراغ چشمک زن ، چشم گربه ای و همچنین اقدامات آموزشی شامل ، آموزش دانش آموزان در محل کلاس ها ، نمایش فیلم ، برپایی کارگاه ، تهیه و توزیع رایگان تجهیزات صورت گرفته است.

۵۰ روستا در سطح استان گیلان تحت پوشش اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسوار خاطرنشان کرد:۵۰ روستا در سطح استان گیلان طی سال جاری تحت پوشش اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران قرار گرفتند.

نیک فهم افزود:طرح ارتقای ایمنی تردد ادوات کشاورزی به تعداد ۵۰۰ دستگاه در قالب آشکار سازی ادوات (نصب شبرنگ) اجرا شده است.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در تشریح صدور پروانه عبور بارهای ترافیکی خاطرنشان کرد:در سال جاری برای تردد ۱۵۳۷ دستگاه انواع وسایل نقلیه سنگین باربری پروانه عبور صادر شده است.

نیک فهم گفت:طی سال جاری به ۱۳۸۶ فقره تخلف اضافه تناژ معرفی شده از سوی پاسگاه های پلیس راه رسیدگی شده است.

وی ادامه داد:طی ۸ ماه سال جاری برای ۱۵ هزار و ۶۳۰ دستگاه خودروی سنگین برگه معاینه فنی صادر شده است.

نیک فهم خاطرنشان کرد:بمنظور تجهیز محورهای استان به سیستم های حمل و نقل در راستای ارتقای ایمنی تردد برای کاربران جاده ها ، ۶۳ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۲ سامانه تصویری در کلیه محورهای شریانی ، شریانی اصلی ، آزاد راهی و بزرگراهی استان نصب شده است.

وی ادامه داد:۴۶ سامانه تردد شمار نیز در ۹۲ محور رفت و برگشت استان فعال بوده و در خصوص گزارش گیری و ارائه اطلاعات مربوط به وضعیت تردد در محورهای استان بصورت آنلاین فعالیت می نمایند.

سرپرست اداره کل راهداری استان در تشریح آمار تردد طی ۸ ماهه سال جاری خاطرنشان کرد:میزان ورودی به استان ۱۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۹۷ دستگاه و میزان خروجی از استان ۱۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۶۶۴ دستگاه بوده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت:تعداد گردنه های برفگیر استان ۵۰ گردنه ، ۱۴ گردنه در محورهای اصلی و فرعی ، ۳۶ گردنه در محورهای روستایی استان است.

وی تعداد راهدارخانه های استان را هم ۵۳ راهدارخانه عنوان کرد و گفت:از این تعداد ۳۲ راهدار خانه ثابت و ۲۱ راهدارخانه سیار می باشد.

نیک فهم با بیان اینکه ۶۰ اکیپ راهداری در استان فعال است ، تصریح کرد:۵۷ اکیپ عملیاتی و ۳ اکیپ پشتیبانی هستند.

وی یادآور شد:۳۹۱ دستگاه ماشین آلات سبک ، نیمه سنگین و سنگین راهداری و ۵۴۲ نیروی راهدار مشغول ارائه خدمات هستند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در تشریح عملکرد و اقدامات راهداری در بخش نگهداری راه های اصلی ، فرعی و شریانی استان خاطرنشان کرد:طی ۸ ماهه سال جاری ۵۹.۲ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ۵ کیلومتر ماسه آسفالت با تناژ ۱۱۰۷۲۰ تن انجام شده است ، طی مدت یاد شده همچنین ۸۲ کیلومتر روکش حفاظتی در محورهای استان انجام شده است.

وی افزود:همچنین در ۸ ماهه سال جاری ۵۳۵۰ کیلومتر لکه گیری با آسفالت گرم با تناژ ۴۲۹۲ تن انجام شده است ، برنامه ریزی جهت اجرای روکش آسفالت ۱۸۰ کیلومتر دیگر از راه های اصلی ، فرعی و شریانی تا پایان سال عمرانی جاری در دستور کار این اداره کل می باشد.

نیک فهم با بیان اینکه طی ۸ ماهه سال جاری در ۱۸۱ کیلومتر از راه های روستایی استان پروژه های روکش و آسفالت اجرا شده است ، خاطرنشان کرد:برنامه ریزی جهت اجرای روکش و آسفالت ۲۵ کیلومتر از راه های روستایی استان تا پایان سال جاری در دستور کار این اداره کل می باشد که در صورت مساعدت شرایط جوی اقدام خواهد شد.

وی خط کشی و نصب تابلو و علایم ، نصب و تعمیر گاردریل و نیوجرسی ، جمع آوری تابلوهای غیر مجاز ، نگهداری و اجرای سیستم های روشنایی را از اقدامات راهداری استان در زمینه ساماندهی و نصب علائم ایمنی و رفع نقاط پرحادثه عنوان کرد و افزود:اجرای ۶۶۰ کیلومتر خط کشی ، نصب ۴۰۰ عدد علائم اخطاری و انتظامی با اولویت نقاط پرحادثه در محورهای مواصلاتی استان ، انجام ۳ کیلومتر حفاظ ایمنی گاردریل ، نصب نیوجرسی مفصلی از اقدامات این اداره کل است.

وی ادامه داد:طی ۸ ماهه سال جاری ۵۰۰ مورد بنر و تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز نصب شده در حریم راه ها جمع آوری و نیز در خصوص ۲۲۱ مورد تجاوز به حریم راه های استان توسط اکیپ های راهداری اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نگهداری سیستم روشنایی ۲۱۷ کیلومتر از محورهای استان انجام شده ، تصریح کرد:اجرای عملیات اجرایی روشنایی در ۱۸ نقطه و ۱۷ کیلومتر محور طولی و نگهداری ۲۲۰۰ دستگاه چراغ چشمک زن نیز در ۸ ماهه سال جاری انجام شده است.

وی با اشاره به شناسایی و مورد تایید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتن تعداد ۹۷ نقطه پرتصادف در سطح استان خاطرنشان کرد:با اعتبار اولیه ۶۸۰۰ میلیون ریال نسبت به آشکار سازی این نقاط اقدام شده ، ۷ نقطه پرتصادف استان نیز بصورت اساسی رفع شده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت:در سال ۱۴۰۱ ، ۱۷ نقطه پرتصادف در برنامه کاری اداره کل راهداری و حمل و نقل و جاده ای استان قرار دارد که تاکنون نسبت به رفع و اصلاح ۱۰ نقطه در حوزه های مرکز و شرق استان اقدام شده و ۷ نقطه در بخش غرب گیلان در دست اجرا است که تا دهه فجر نسبت به حذف و اصلاح آن اقدام خواهد شد.

لازم به ذکر است در پایان این نشست خبری ، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان پاسخگوی سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه بود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری لیجار