جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک رشت
جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک رشت
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت
گیرا آنلاین-رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت: اولین همایش ملی ترافیک با توجه به محدودیتهای موجود و زمان کم، پربار و موفق اجرا شد.
 هجدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک عصر ۱۹ دی ماه و با موضوع بررسی و ارایه گزارش اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر دشت برگزار شد. مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، با اشاره به اهمیت جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک افزود: با توجه به رئوس ارایه شده در همایش، طرحهای موثر مصوب می گردد.
وی در ادامه گفت: توقع نداشتیم برخی از مسئولان شهرداری مرتبط با حوزه ترافیک در حد رفع تکلیف دقایقی در همایش حضور یابند و جلسه را نیمه تمام ترک کنند.
و این در حالی است که این همایش برای پرسنل شهرداری شاغل در حوزه های مرتبط بمنزله کارگاه آموزشی نیز بوده است .
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در جلسه‌ی جمع‌بندی همایش که با حضور دبیران اجرایی،اعضای کمیسیون، مشاوران و اصحاب رسانه تشکیل شد، اعلام داشت: اعتقاد داریم، اولین همایش ملی ترافیک با توجه به محدودیتهای موجود و زمان کم، پربار و موفق اجرا شد. و اگر نیروها و پتانسیلهای موجود را به شکلی مثبت کنار هم قرار دهیم، قادر خواهیم بود با بهره گیری از راهکارهای علمی، خلاقانه و اجرایی به بهبود وضعیت ترافیک شهر رشت کمک شایانی بکنیم.
 
عباس نژاد گفت: در بدنه شهرداری نیز هستند صاحبنظرانی که با تکیه بر تجارب خود و اشراف به قوانین، راهکارهای اجرایی موثری در حوزه ترافیک شهر دارند و ما گردهم آمده ایم تا در سایه خرد جمعی به مهمترین معضل شهروندی شهرمان که بحث ترافیک است سر و سامانی بدهیم.
عباس‌نژاد در بخشی از سخنان خود با انتقاد از مسئولانی که به شکل مستقیم با حوزه ترافیکی رشت مرتبط هستند اما حضور موثری در همایش نداشتند گفت: ما اینجا مجری نیستیم، بلکه قانون‌گذار و ناظریم و توقع ما از برخی مسئولان این نبود که در حد رفع تکلیف دقایقی در این کنفرانس مهم حضور یابند و شنیده و نشنیده جلسه را نیمه تمام رها کرده و بروند.
وی در ادامه ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، سایتها و صدا سیمای مرکز گیلان که اخبار این کمیسیون را پوشش دادند گفت: نیروی انتظامی و پلیس راهور و بخصوص جناب آقایان سرهنگ شریفی و امیدی که حاضر در این جلسه هستند نیز از یاران همراه ما در کلیت اجرای این پروژه هستند و از همین تریبون قدردانی خود را از حمایت آنان ابراز میداریم.
مسعود عباس نژاد، همچنین ضمن تقدیر از دبیران همایش آقایان دکتر برگ گل و دکتر نجفی مقدم گیلانی گفت: در صدد هستیم در آینده دومین همایش ترافیکی را نیز با رویکردهای تعریف‌شده‌تر و مشخص‌تر برگزار نماییم اما اکنون هم با توجه به داده‌های همایش و آمارها و اطلاعات بدست آمده قوانین و راهکارهایی را مصوب خواهیم نمود.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: بحث ترافیک به طور مستقیم با همه شهروندان مرتبط است، ما اینکار را آغاز کردیم و البته این بستر برای کار و هم‌اندیشی همواره باز است و از این پس نیز از نظرات صاحبنظران، همکارانمان در شهرداری و پژوهشگران حوزه ترافیک شهر رشت استقبال میکنیم.
هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران این پروژه گفت: این همایش در نگاه کلی بازتاب خوب و قابل توجهی داشت.
وی گفت: ما اکنون در آغاز راه هستیم اما سر نخ‌ها را اکنون در دست داریم. تعامل مستقیم مدیریت شهری با دانشگاه اتفاق مثبتی بود که در این همایش شاهد آن بودیم، اما صرفا طرح مقالات کافی نیست و باید تا اجرای راهکارهای قابل اجرا همراه آن باشیم.
نادرحسینی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز ضمن برشمردن نقاط قوت همایش گفت ضعفهایی نیز در برگزاری همایش قابل مشاهده بود اما کلیت همایش، حرکتی درست بود که اعتقاد داریم دفعات بعد در شکلی جامع‌تر و حتی با حضور مسئولانی در سطوح بالاتر از تهران و چند استان دیگر میتوان به آن پرداخت.
نوری هریس عضو شورا نیز ضمن مثبت خواندن کلیه فرِایند در اجرای همایش گفت میتوان در سایر حوزه‌ها نیز همایشها و فرخوانهایی از این دست اجرا نمود.
دکتر وحید نجفی مقدم نیز در این جلسه با بر شمردن مهمترین مطالب مطرح شده در همایش به تشریح برخی از نتایج تحقیقات پرداخت.
وی اشاره کرد: پاندمی کرونا که در دوسال اخیر تاثیرات همه جانبه در زندگی شهروندان داشته، بر ترافیک شهری نیز بی اثر نبوده و طبق آمار شاهد هستیم که در دوران شیوع کرونا تعداد تصادفات کم اما بر شدت و خشونت انها افزوده شده است.
وی بر این نکته تاکید داشت که برگزاری این همایش در ایجاد انگیزه و تحصیل دانشجویان و نخبگان حوزه ترافیک تاثیرات خوبی داشته و صاحبان مقالات از اینکه مجالی برای بیان ایده های خود یافتند، استقبال کرده و خواستار تداوم اینگونه همایشها هستند.
وی افزود: میدان دادن به جوانان، روحیه نشاط و کار بیشتری به آنان میدهد و بطور کلی دادن میدان عمل به جوانان تحصیل‌کرده فکر به مهاجرت به خارج از کشور و اینگونه حواشی را از ذهن آنان دور خواهد نمود.
در ادامه این جلسه دکتر برگ گل، سرهنگ شریفی، سرهنگ امیدی نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در پایان این جلسه از دبیران همایش، اصحاب رسانه و اعضای اجرایی همایش تقدیر بعمل آمد.