جدیدترین آرایش انتخاباتی اصولگرایان در رشت و خمام
جدیدترین آرایش انتخاباتی اصولگرایان در رشت و خمام
کمتر از ۲۰ روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و به‌تدریج آرایش جریان‌های سیاسی در حال شکل‌گیری است

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از غیرمنتظره، اصولگرایان در این دوره بنا را بر حضور فعال و تأثیرگذار در صحنه رقابت گذاشته‌اند و به همین جهت با دورخیزی که برداشته‌اند نیروهای خود را وارد گود کرده‌اند تا با مهندسی درست نقش خود را در گرم شدن رقابت انتخاباتی ایفا کنند.

در این دوره عرصه رقابت محدود به سازوکارهایی که از مدت‌ها پیش توسط فعالان حزبی تعیین شده بود نمی‌شود و حضور چهره‌های سیاسی شناخته شده در لیست اصولگرایان، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی حاکی از این است که همه این طیف‌ها در حال برنامه‌ریزی جهت حضور در رقابت انتخاباتی هستند تا بخت خود را برای نشستن بر صندلی سبز بهارستان بیازمایند.

اما جدیدترین آرایش تشکل‌های سیاسی اصولگرایان پس از رایزنی‌های انتخاباتی برای رسیدن به یک لیست مشترک در انتخابات مجلس دوازدهم، یک لیست ۱۰ نفره از آقایان سید علی آقازاده، سید کاظم دلخوش، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا احمدی سنگری، مصطفی بلورچی، محمدرضا زیبایی، مهدی کاظمی‌پور، حسن کربلایی و سید رضا مطهری می‌باشد که به‌اختصار به بررسی سوابق هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

سید علی آقازاده دافساری؛ نماینده حوزه انتخابیه رشت در مجلس شورای اسلامی است. او فرمانده سابق بسیج و سپاه استان گیلان و نیروی انتظامی استان گیلان و همچنین عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده است.

سید کاظم دلخوش اباتری؛ نماینده فعلی مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس یکی از شانس‌های جدی برای پیروزی در انتخابات مجلس دوازدهم به شمار می‌آید؛ دلخوش سابقه چهار دوره نمایندگی مردم صومعه سرا در ادوار هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه داشته؛ او در تعریف نوع نگاه سیاسی، خود را اصولگرای خوش خیم معرفی می‌کند، موضوعی که می‌توان با مشی سیاسی و رفتاری او مطابق دانست.

جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی؛ نماینده‌ای که اگرچه ۱۶ سال است بر کرسی نمایندگی مردم رشت در مجلس تکیه زده است، اما همواره با انتقادات جدی چه از سوی هم حزبی‌های اصول‌گرا و چه از سوی فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی کف جامعه بوده است! آنقدر که در برخی جلسات جمع‌بندی لیست نهایی اصلوگرایان با انواع و اقسام اسامی مختلف صراحتاً توسط حاضرین که همگی از یک طیف سیاسی با او هستند مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. وی هم اکنون عضو کمیسیون برنامه بودجه و سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

محمدرضا احمدی سنگری؛ بازنشسته سپاه پاسداران و نماینده حوزه انتخابیه رشت و خمام در مجلس یازدهم است. وی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخب مردم شهرستان‌های رشت و خمام شد و اکنون عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. آمریکایی خواندن اصلاح طلبان توسط او یکی از جنجالی‌ترین اقداماتش بوده، زیرا بنا بر ادعای برخی فعالین اصلاح طلب او تلاش زیادی برای حضور در لیست امید در انتخابات مجلس دهم انجام داد و حتی تا پای مصاحبه نیز رفت! پیام فارسی – انگلیسی او به دونالد ترامپ و تبریک سال ۱۳۰۰ و ۴۰۰ توسط او از مواردی بود که بیشتر احمدی را به آن میشناسند. هرچه که هست، او در اسفند ۹۸ با حضور در لیست اصولگرایان به صورت مستقیم وارد مجلس شد.

مصطفی بلورچی؛ چهره سیاسی و یکی از فعالان اجتماعی و فرهنگی که در رشته معماری فارغ التحصیل و از پژوهشگران تاریخی و فرهنگی حوزه گیلان‌شناسی به حساب می‌آید. باید دید اساساً اصولگرایان اعتقادی به جوانگرایی در لیست خود دارند یا بازهم با همان نفرات تکراری و قدیمی ادامه طریق می‌دهند؟ به هر حال با توجه به گزینه‌های جوان موجود و با در نظر گرفتن رد صلاحیت مجدد سید امیرحسین علوی، گزینه جوان اصولگرایان می‌تواند مصطفی بلورچی باشد.

محمدرضا زیبایی؛ از اساتید دانشگاهی و مشاور مرکز گفتگوی ادیان، دکترای برنامه‌ریزی شهری است؛ او در دو انتخابات مجلس دهم و یازدهم نیز شانس خود را برای حضور در بهارستان امحتان کرده بود که هیچگاه منجر به نتیجه نشد.

سردار مهدی کاظمی پور؛ جانشین سابق سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس گیلان دیگر کاندیدای انتخابات مجلس دوزادهم به حساب می‌آید؛ کسی که می‌توان گفت اگر فعالیت‌های او در سپاه قدس را نادیده بگیریم؛ کمی دیر وارد عرصه جدی فعالیت‌های سیاسی به صورت میدانی شده است.

حسن کربلایی؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی گیلان و از فعالین سیاسی شاخص اصولگرا در شهرستان رشت است. کربلایی متولد شهر قم و از کارمندان سابق صداوسیما دوره گذشته در انتخابات مجلس حضور داشت. وی به‌خاطر مطالب انتقادی فراوان علیه اصلاح‌طلبان و منتقدین نظام شهرت دارد. وی اخیراً در حکم شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به تحمل ۱۰ ماه حبس و ۲ سال ممنوعیت عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی یا اجتماعی محکوم شده است و بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان بخواهند یک فرد دارای سابقه را به‌عنوان گزینه منتخب لیست اصولگرایان انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام سید رضا مطهری؛ در کارنامه حرفه‌ای سید رضا مطهری عناوینی چون استاد حوزه و دانشگاه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آستانه و رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان رشت به چشم می‌خورد. حجت‌الاسلام مطهری در دوره قبل انتخابات مجلس نیز کاندیدا شده بود. عدم احراز صلاحیت مطهری در مرحله نخست اعلام صلاحیت‌ها شاید پاشنه آشیل او برای قرار گرفتن در لیست اصولگرایان برای کارزار انتخاباتی مجلس دوزادهم باشد.

کیوان میرزایی؛ یکی از چهره‌های دیگر لیست اصولگرایان بوده و در کارنامه حرفه‌ای خو مسئولیت بسیج اساتید استان گیلان و عضویت هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور را دارد.