ثبت و شناسایی رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در گیلان
ثبت و شناسایی رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در گیلان
به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست گیلان ،

گیرا آنلاین- همزمان با روز جهانی تنوع زیستی رويشگاه جديد گل سوسن چلچراغ در شهرستان املش شناسايي و ثبت شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش گفت : طي پايش ميداني محيط بانان و یکی از همیاران شهرستان در ارتفاع ١٢٠٠ متري از سطح دريا، نزديك به دویست شاخه گل سوسن چلچراغ در محدوده اي به وسعت دو هكتار شناسايي و ثبت شد. 
محمدرضا روشنی  با اعلام اين مطلب افزود به نظر مي رسد تعداد بیشتری از اين گل در پیرامون این منطقه وجود داشته باشد و به همين منظور جستجوي دقيق تر در دستور كار اين اداره قرار گرفت . 
وی اضافه كرد مکان رویش این گونه ،در شیب ۷۰درصدی با بستری صخره ای  در کنار درختانی نظیر ممرز ،راش،نمدار، پلت( شیر دار)، بلوط،کپ،جلی،گیلاس وحشی و گیاهان علفی گلپر و شقايق ( شقاقل از تیره سوسن در منطقه به وفور دیده شد) قرار دارد. 
سوسن چلچراغ بعنوان يك اثر طبيعي با پراکنش محدود و ریسک بالای انقراض در سال ۱۳۵۵ بشماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی ملی كشور ثبت شده است.
نام علمی آنlilium ledebourii یکی از نادرترین گونه های تیره سوسن است.این گیاه تنها سالی یکبار در ماه های خرداد و تیر گل دهی و رشد می کند.این گل تنها در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان و نواحی بسیار محدودی از ایران مثل داماش رودبار، تالش، اسالم ، درفک ، کلاردشت و اخیرا در اشکورات رودسر و نیز در استان اردبيل گزارش شده است.