توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در شالیکوبی های گیلان
توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در شالیکوبی های گیلان
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

گیرا آنلاین–  مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به فصل برداشت برنج و آغاز به کار کارخانجات شالیکوبی در استان ضروریست تا برای حفظ سلامت کشاورزان و نیروهای شاغل در کارخانه های شالیکوبی توصیه های بهداشتی رعایت شود.

به گزارش روتبط عمومی سازمان قاسم جواد زاده اظهار داشت: کشاورزان، کارگران شالیکوبی ها و کارمندان اداری و فروش کارخانجات شالیکوبی باید از ماسک­ های بهداشتی، دستکش، شوینده ها و ضدعفونی کننده های دست در حین انجام کار استفاده کنند.

وی افزود: به کشاورزان، کارگران شالیکوبی ها، کارمندان اداری و فروش کارخانجات شالیکوبی توصیه می شود  قبل از شروع کار و حضور در کارخانه حتما دست های خود را با آب و صابون بشویند و از دست دادن و روبوسی در شروع و پایان ساعات کاری  پرهیز کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم رعایت حداقل فاصله ایمنی بهداشتی یک تا دو متری “حفاظت شده” هنگام مکالمه افراد خاطر نشان کرد: به منظور کاهش میزان تجمعات از برگزاری هر گونه جلسات غیر ضروری، کلاس های آموزشی، فعالیت­ های ورزشی و سایر تجمعات غیر ضروری تا زمان رفع مشکل بیماری کرونا جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه غذاها باید در ظروف یکبار مصرف تهیه و به کارگران تحویل داده شود، اضافه کرد: محیط کارخانه، دستگاه ها و ماشین آلات، رختکن ­ها، نمازخانه ­ها، رستوران، نگهبانی و سرایداری، سرویس­ های بهداشتی، دستگیره ها و غیره در پایان هر روز باید براساس پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مستمر ضدعفونی شود.

جوادزاده خاطر نشان کرد: از وسایل حفاظت فردی، شامل کلاه ایمنی و غیره به صورت مشترک به هیچ وجه استفاده نشود، کارگران بعد از اتمام ساعات کاری حتما در محل کارگاه استحمام کنند و لباس های خود را بشویند ضمن اینکه سرویس­های ایاب و ذهاب و حمل و نقل قبل و پایان سرویس دهی حتما ضد عفونی شود.

وی با تاکید بر اینکه زباله های تولیدی در کارگاه باید روزانه به صورت مستمر به طریق بهداشتی تخلیه و برای دفع بهداشتی آنها اقدام شود، اظهار داشت: در صورت امکان از وسایل شخصی شامل خودکار، موبایل و غیره بین کارگران استفاده نشود، از سیستم ­های تهویه به صورت مداوم و کارآمد در داخل کارخانه، انبارها، اتاق­ ها، رختکن و سرویس به صورت مستمر استفاده شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه باید تا حد امکان دریافت اجرت تبدیل و حقوق کارگران به صورت الکترونیک پرداخت شود، اضافه کرد: معاینه های مستمر کارگران و کارمندان  انجام  و درجه حرارت بدن آنها کنترل شود و به کارگران مشکوک به بیماری در بدو ورود به کارگاه با صدور مجوز و یا مرخصی استعلاجی آنها موافقت شود.

وی بیان داشت: از ورود افراد غیر مرتبط در کارخانجات شالیکوبی بویژه در محیط های کاری و اداری، انبار شلتوک و برنج ممانعت گردد و سعی شود شلتوک برنج به صورت مکانیزه، در دفعات کمتر و با حجم های بالاتر ترخیص یا دریافت شود و دریافت شلتوک و ورود آن به بخش تولید ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی با فاصله زمانی بیشتر انجام گردد.

جوادزاده اضافه کرد: برنج تولیدی بعد از تبدیل و کیسه گیری در انبارهای مکانیزه و ضدعفونی شده نگهداری شود و از ورود و خروج افراد غیرمرتبط حتما در این بخش ها و تماس مستقیم افراد با برنج ممانعت به عمل آید، ارتباط ایزوله با رعایت پروتکل‏ های بهداشتی کارگران و کارمندان بخش فروش و توزیع کارخانجات شالیکوبی با تمامی واحدهای بیرون از کارخانه مرتبط با زنجیره تامین، تولید و عرضه در بیرون از کارخانه کشاورزان، خریداران در ایام و ساعات کاری حتما رعایت شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.