تنها به القاب و عناوین دلخوش نباشیم چرا که این اثر است که برجای می ماند
تنها به القاب و عناوین دلخوش نباشیم چرا که این اثر است که برجای می ماند
حداقل خواسته های مردم ‏رشت از منتخبینشان ‏
گیرا آنلاین ✍ زهره یگانه پارسا – روزها ماه می شود و ماه سال ؛ برخی روزها معنادار و هدفمند نامگذاری می شوند . برخی شهر ها بنا بر پتانسیل هائی بالقوه در تاریخ ثبت می شوند . نامی که این روزها برای هر گیلانی آشناتر و قریب واقع شده ، قطعا روز رشت است . آری ۱۲ دیماه ؛ چیزی به تقویم  موعود نمانده است . به نظر می رسد این روز تنها ثبت شده .باید دانست هدف از نام نهادن روز رشت چه بوده است ؟

شهر رشت در تاریخ همواره به شهر نخستین ها در ایران شهرت داشت . این شهر دارای مساحتی حدود ۱۸۰ کیلومترمربع می باشد . جزئی از جلگه گیلان و دشت های جنوبی دریای کاسپین به شمارمی آید . رشت یکی از پرجمعیت ترین شهرهای شمالی ایران است . همجواری اش با سکونتگاه های سواحل جنوبی دریای کاسپین و شهرهای غربی و شرقی اش ، آن را به گونه ای به شاهراه مبدل ساخته است . در اصل رشت را می توان یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری استان گیلان و حتی ایران دانست .

رشت دارای آب وهوای معتدل و مرطوبی است که از رشد جمعیت بالائی برخوردار بوده و جمعیت شهری آن در روز به بیش از یک میلیون نفر می رسد .

اگر از نخستین هایش چند نمونه نام ببریم ، می توانیم این چنین بگوئیم :

نخستین کتابخانه ملی در ایران

نخستین شعبه بانک سپه در ایران

نخستین اتوبوس وارد شده به ایران

داروخانه کارون که هنوز پابرجاست

نخستین خانه سالمندان و معلولین در ایران

نخستین راه آهن ایران در مسیر بندرانزلی به پیربازار که بقایای آن باقیمانده

اجرا نخستین تئاتر در شهر رشت

آری رشت تمام این اولین ها را با خود یدک کشیده است . رشت در ادوار پیشین تا کنون از مولفه های ممتاز و شاخصی برخوردار بوده است ( دراکثر زمینه ها شامل کشاورزی کشت و زرع ، دامداری ، صنایع دستی ، اقتصاد ، گردشگری ، فرهنگ و هنر و … )

اگر به جزء جزء مولفه های یاد شده بپردازیم قطعا در چند سطر نمی گنجد و باید ساعتها و با دقت به آن پرداخت .

نکته ای که اکنون مورد توجه ماست نامگذاری یک روز بعنوان روز رشت است . بعنوان مثال باید به این موضوع پرداخت که هدف از نامگذاری روز رشت چیست ؟

آیا انتخاب این نام برخاسته از :

  1. برنامه ریزی و تصمیمی جامع بود ؟
  2. آیا پرداختن به این نام در روزی خاص دستاوردی برای مردم رشت و یا گیلان طی سال های اخیر به همراه داشت ؟
  3. و آیا اساسا برنامه ای درازمدت در پس این نامگذاری طراحی شده است ؟

به نظر می رسد عادت کرده ایم تنها به نام و القاب بسنده و افتخار کنیم . شاید در چند سال اخیر با نزدیکی به چنین روزی تنها به برپائی چند سرود و نمایش و اهداء لوح دلخوش کردیم . شاید توقعمان از خودمان آنقدر هم زیاد نیست . شهر رشت از جوانان و نخبگان که سرمایه های اصلی رشد و پرورش آن هستند ، تشکیل شده است . قطعا در چنین ایامی انتظار می رود به پتانسیل ها و ظرفیت های شهربه شکلی  کارشناسانه و هوشمندانه نگریسته شود . از این رو لازم است سعی کنیم در گام اول نقاط ضعف و قوت شهر عزیزمان را بهتر بشناسیم .

شاید نزدیکی به این ایام خاص بتواند فرصتی باشد برای ایجاد بستری مناسب جهت بهبود و رونق فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و … شهر و از این رو بهتر است تلاش کنیم در چنین روزهائی به جای برپائی انواع جلسات و همایش ها ، به اصل موضوع بپردازیم و تلاش کنیم حداقل در هر سال یک اقدام ماندگار از خود به جای بگذاریم و به این نکته توجه کنیم که تنها به القاب و عناوین دلخوش نباشیم چرا که این اثر است که برجای می ماند .

بعنوان مثال مردم رشت انتظار دارند در این روز از شهردار و یا اعضاء منتخب شورای شهر خود خبری دلگرم کننده در خصوص حل واقعی مشکل ترافیک بشنوند . آنها انتظار دارند در چنین روزی به جای تقدیر و تشکر از همدیگر ، اعضای محترم شورای شهر رشت و شهردار منتخب گزارشی از فعالیت های مثبت خود که نمود واقعی آن در زندگی مردم دیده می شود ارائه نمایند . آنها مایلند در چنین روزی بدانند سرانجام چه بر سر زرجوب و گوهرود خواهد آمد و دوست دارند بدانند پروژه قطار شهری قرار است چهره سنتی و اصیل شهر کوچک رشت را برهم بزند  و هزینه ای سنگین بر دوش مردم تحمیل کند و یا اینکه بعنوان پروژه ای ماندگار و متناسب با فرهنگ و اقلیم شهر به اجرا در می آید ؟.

به نظر می رسد اینها حداقل خواسته های مردم شهر اولین ها در روز خودشان از منتخبین خودشان است.

  • نویسنده : زهره یگانه پارسا