ترویج سنت حسنه وقف در جامعه/تشکیل مجمع پیرغلامان هیات های امنای مساجد برای اولین بار در شفت
ترویج سنت حسنه وقف در جامعه/تشکیل مجمع پیرغلامان هیات های امنای مساجد برای اولین بار در شفت
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت از تشکیل مجمع پیرغلامان هیات های امنای مساجد برای اولین در این شهرستان خبر داد

گیرا آنلاین-دکتر محمد پورپیر رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت ظهر امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان اظهار داشت: ساماندهی و مدیریت مساجد ، اماکن مذهبی (بقاع متبرکه) و موقوفات از وظایف و اختیارات اوقاف است.

وی به لزوم گسترش فرهنگ وقف در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: واقف با وقف کردن اموال خود اسم و رسمش تا ابد ماندگار و از دیدگاه معنوی نیز پرونده اعمالش بسته نخواهد شد.

دکتر پور پیر با اشاره به ترویج سنت حسنه وقف در جامعه خاطرنشان کرد:وقف صدقه جاری و چشمه جوشانی است که خیرات و حسنات آن تا ابد برای واقف پایدار است و ترویج این سنت حسنه ، خیرات و برکات زیادی را برای جامعه به دنبال دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت با تاکید بر اینکه وقف علاوه بر دین اسلام در سایر ادیان نیز وجود دارد ، تصریح کرد:وقف موجب توزیع عادلانه ثروت در جامعه ، عمران و آبادی ، دستگیری از قشر کم برخوردار و … می شود.

پورپیر یادآور شد:به منظور عمل به نیات واقف و همچنین توزیع ثروت در جامعه، اوقاف می‌بایست اجاره اموال وقفی یا همان موقوفات را اخذ کند.

وی گفت:متاسفانه در ۸۵ درصد موقوفات شهرستان شفت عمل به نیت واقف صورت نمی گیرد و اجاره موقوفات پرداخت نمی شود که پیگیری این مساله یکی از اولویت های اوقاف شهرستان شفت است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت با بیان اینکه ۷۵۰ رقبه در این شهرستان وجود دارد ، عنوان کرد:از این تعداد ، تنها ۱۶۰ رقبه فعال هستند و ایجاد درآمد می کنند که مبالغ آن نیز اندک است.

پورپیر از وجود ۲۰ موقوفه در شهرستان شفت خبر داد و گفت:از این تعداد تنها ۶ موقوفه دارای سند مالکیت رسمی هستند که ۳ موقوفه متعلق به حاج حاکم نصیر رشتی (۳۰۴ هکتار) می باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت گفت:۱۵۲ مسجد و ۳۲ بقعه در شهرستان شفت وجود دارد ، امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق از بقاع شاخص این شهرستان هستند.

وی از ساخت گنبد و آینه کاری بقعه متبرکه امامزاده اسحاق خبر داد و افزود:از محل نذورات مردمی و همچنین کمک خیرین و مردم با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی اقدامات عمرانی در این بقعه متبرکه انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی هزینه های عمرانی بقاع متبرکه امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق بیشتر از سایر بقاع است، یادآورشد:حد نهایی استانداردهای عمرانی در ساخت و تعمیر بقاع متبرکه رعایت می شود تا در مواقع بحران ، این بقاع پناهگاه مستحکمی برای مردم باشند.

پورپیر ساخت و تعمیرات بقاع متبرکه شهرستان شفت را نیازمند کمک های خیرین و مردم عنوان کرد و گفت:از ۲۰ موقوفه در این شهرستان، ۱۴ موقوفه سند مالکیت ندارد که از سوی اوقاف در حال پیگیری و ساماندهی می باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت از تشکیل مجمع پیرغلامان هیات های امنای مساجد برای اولین در این شهرستان خبر داد و گفت:هدف از تشکیل این مجمع استفاده از تجربیات ، ظرفیت ها ، رهنمودها و نظارت پیرغلامان است.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی