تخصیص ۱۲ میلیارد تومان بودجه برای مبارزه با گیاه سنبل آبی
تخصیص ۱۲ میلیارد تومان بودجه برای مبارزه با گیاه سنبل آبی
محیط زیست و حفاظت از آن مخصوص روز خاصی نیست

گیرا آنلاین- صبح امروز(دوشنبه ۱۷ خرداد ماه) به مناسبت هفته محیط زیست نشست خبری با رسانه های گروهی استان در سالن آمفی‌تئاتر اداره کل محیط زیست گیلان برگزار شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان در ابتدای جلسه ضمن تبریک هفته محیط زیست، عنوان داشت: محیط زیست و حفاظت از آن مخصوص روز خاصی نیست و همه ی روزها در واقع روز محیط زیست می باشد 

ساسان کفایی با بیان اینکه استان گیلان دارای ۱۵ منطقه تحت مدیریت شامل یک پارک ملی، چهار اثر طبیعی ملی، پنج پناهگاه حیات وحش و پنج منطقه حفاظت شده است که ۹/۱۶ درصد از سطح کل استان را شامل می‌شود، اظهار کرد:  گیلان شش منطقه شکار ممنوع دارد.

وی افزود:استان گیلان از نظر زیست محیطی بسیار شکننده است و محیط بانان برای حفظ محیط زیست در این استان تلاش های زیادی کرده اند که این تلاش ها با همراهی ،و همدلی رسانه ها بازتاب داده می شود.

کفایی همچنین ادامه داد: اگر اصحاب رسانه نبود فعالیت‌ها و عملکرد محیط زیست گیلان دیده نمی‌شد و اعتقاد دارم که مطبوعات رکن چهارم جامعه هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد:تلاش همکاران محیط بان استان برای زنده گیری و مداوای پلنگ طی سالجاری در شهرستان رودسر کار بزرگی بوده و امید است این تلاش ها بازتاب بیشتری داشته باشند.

وی ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی در گیلان را یک مسئله ملی عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۱۰ سال این موضوع خواسته تمامی مسئولین کشور بود که ما توانستیم در استان این کار مهم را انجام دهیم.

ایشان با تاکید بر اینکه مبارزه با سنبل آبی به عنوان یک گونه مهاجم مقطعی و موقتی نیست ، اظهار داشت:مبارزه با سنبل آبی زمان بر است و نمی توان بصورت صددرصد جلوی آن را گرفت بلکه می توان آن را کنترل کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این خبر خوش را باید بدهم که در خرداد ماه جمع‌آوری سنبل آبی در گیلان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: شاید نتوان گیاه سنبل آبی را نابود کنیم اما می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان تخصیص ۱۲ میلیارد تومان بودجه برای مبارزه با گیاه سنبل آبی را موفقیت بزرگی برای استان دانست که تمامی مسوولین استان برای انجام این مهم کمک حال ما بودند.

ساسان کفایی با اشاره به اینکه پارک ملی بوجاق یکی از نگین های ارزشمند محیط زیست کشور است گفت: در پارک ملی بوجاق مسابقات اتومبیلرانی و موتور سواری برگزار می‌شد که ما جلوی این کار را گرفتیم و اکنون می‌توانیم بگویم که بوجاق واقعا پارک ملی شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان استفاده از انرژی‌های پاک در پارک ملی را یکی از تعارف پارک ملی دانست و افزود: مگر می‌شود پارک ملی را تخریب کرد و تیر چراغ برق نصب کرد. ما از پنل‌های خورشیدی در این پارک استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تالاب انزلی یک سرمایه بین‌المللی است، گفت: امیدواریم مسئله سند تالاب انزلی حل شود و ما نیز به این مسئله خوش‌بین هستیم و امیدواریم‌ با یک همکاری فرابخشی و به دور از سهم‌خواهی‌ها این موضوع برطرف شود.

وی یادآور شد:نامه‌نگاری‌هایی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به قوه قضائیه و در استان به مدیرکل دادگستری گیلان صورت گرفته است و امیداست با بازنگری مجدد شاهد وقوع اتفاقات بهتری باشیم.

کفایی با تاکید بر اینکه تالاب انزلی اعتبار بین‌المللی استان گیلان در دنیا است ، خاطرنشان کرد:تعداد پرندگان مهاجر در این تالاب علی رغم کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته افزایش داشته که نشان از امنیت در حیات وحش است.

مدیرکل محیط زیست گیلان در پایان عنوان داشت اکوتوریستم در دنیا بالاترین گردش مالی را دارد و ما می‌توانیم‌ بدون آسیب زدن به محیط زیست، برای کشور درآمدزایی کنیم.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی