تئاتر مردم محور مبین دردهای مردم است
تئاتر مردم محور مبین دردهای مردم است
اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان برگزار شد

گیرا آنلاین– سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با حضور مسئولان استانی، داوران جشنواره، گروه‌های شرکت کننده و برخی از هنرمندان و اصحاب رسانه با رعایت دستور العمل های بهداشتی در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا شهر رشت برگزار شد.

صبح امروز همزمان با یکصدمین سالروز بزرگداشت شهادت میرزا کوچک جنگلی، بعد از دو سال تعطیلی سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف جشنواره به کار خود پایان داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: رویکرد جدید فرهنگی و هنری در حوزه هنرهای نمایشی، تئاتر مردم محور و راه تعالی هنر بازگشت به مردم است.

 رضا ثقتی در آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان با بیان اینکه تئاتر مردم محور مبین دردهای مردم است و حلقه بسته ای را برای خود ایجاد نمی کند، اظهار داشت: تئاتر مردم محور به همه افکار جامعه، آرا و ابعاد جامعه می پردازد و فقط در دایره روشنفکران نمی گنجد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه این نوع تئاتر عدالت گستر و عدالت محور است و در توزیع خدمات یکجانبه گر نیست، تاکید کرد: امروز راه تعالی هنر بازگشت به اصل خویش و مردم است که صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند.
وی اظهار داشت: طی دو سال اخیر کرونا آسیب های جدی به عرصه فرهنگ و هنر وارد کرد اما  تئاتر از حرکت باز نماند و باور دارم حال و روز تئاتر خوب است و این شور نشان می دهد وزن امروز تئاتر، پیشکسوتان هستند.
ثقتی بیان کرد: امسال جشنواره استانی تئاتر همزمان با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک خان جنگلی به این شخصیت هویت ساز تقدیم شده است.
وی با اشاره به سفر اخیر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گیلان گفت: وعده برگزاری همایشی درخور شان میرزا کوچک خان در یکصد و یکمین سال شهادت میرزا اخذ شده است.

تالار مرکزی رشت بزودی در اختیار هنرمندان قرار می گیرد
شهردار رشت نیز در این مراسم گفت: امیدواریم در رویکرد جدید و فضای مثبت بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و شهرداری رشت موضوعات حقوقی تالار مرکزی رشت مرتفع و در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.
سید امیرحسین علوی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تنها هزینه پاکیزه سازی رشت است و اینگونه مسائل را نمی توان جز با فرهنگسازی بهبود بخشید؛ تاکیدکرد: تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی است و نخبگان و هنرمندان باید به کمک مدیریت شهری بیایند. 
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در مسیر راه اندازی تالار مرکزی رشت ابراز امیدواری کرد: این مرکز به زودی در اختیار هنرمندان استان قرار گیرد.
سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان با هدف رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از روز جمعه دوازدهم آذرماه آغاز شد و امروز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

در این دوره از جشنواره آقایان «پیام دهکردی» «فرامرز طالبی» و «مهرداد هنرمند» از هنرمندان برجسته تئاتر، داوران مرحله نهایی بودند.
گفتنی است دو نمایش «خلیج خوک‌ها» و «سیاریحون» به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.