توجه به سلامت افراد از مهمترین نیازهای جامعه است
توجه به سلامت افراد از مهمترین نیازهای جامعه است
در حال حاضر، سه هزار و ۸۷ بیمار خاص شامل دیالیز ،پیوندی هموفیلی، تالاسمی، و ام اس به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت استان گیلان هستند.

به گزارش گیرا آنلاین  مدیرکل بیمه سلامت استان گیلان در نشست هم اندیشی با رسانه های گروهی با اشاره به هفته سلامت (۱۷ تا۲۳ اردیبهشت) که با شعار ” سلامت ما،سلامت سیاره ما” نامگذاری شده است از همه تلاشگران عرصه سلامت قدرانی کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین وظایف سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای تاسیس تا کنون ایجاد پوشش بیمه ای برای افراد فاقد پوشش بیمه درمان در جامعه است.

وی اضافه کرد:این افراد کسانی هستند که از طریق دستگاه های اجرایی و یا به صورت اجباری و بر اساس قانون کار تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند ، در این زمینه سازمان بیمه سلامت ایران به تناوب در سالهای مختلف درقالب صندوق بیمه ایرانیان و بیمه روستایی و در حال حاضر از طریق صندوق بیمه سلامت همگانی اقدام به پوشش بیمه ای این افراد کرده است.

 مدیر کل بیمه سلامت یادآورشد: در حال حاضر در سطح کشور۵ میلبون و ۷۰۰ هزارنفر ودر سطح استان گیلان ۲۷۳ هزار نفر براساس بند  د تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (افراد فاقد بیمه در سه دهک پایین ) تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند.

دکتر عاطف راد با بیان اينکه میزان پرداخت حق بیمه درصندوق بیمه سلامت همگانی با ارزیابی وسع سنجیده می شود ، تصریح کرد: تعیین دهک درآمدی خانوار در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پایگاه رفاه ایرانیان می باشد و سازمان بیمه سلامت ایران با استعلام از پایگاه مذکور و تعیین دهک درآمدی متقاضی، اقدام به بیمه نمودن افراد می کند.

مدیر کل بیمه سلامت گفت: بر اساس آیین نامه مصوب دولت در صورتی که افراد در سه دهک اول درآمدی باشند از پرداخت حق بیمه معاف هستند و بقیه افراد از دهک چهارم به تناسب می بایست در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان (یک میلیون و۲۶۰هزار و۴۴نفر) تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت هستند ، خاطرنشان کرد: ۸۲۸هزارو ۹۵۱نفر در صندوق بیمه روستائیان ، ۱۸۳هزار ۹۱۵نفر کارکنان دولت، ۵۸ هزار و ۵۶۲نفر سایر اقشار ، ۱۱هزار و ۴۹ نفرصندوق ایرانیان و درصندوق بیمه سلامت همگانی نیز بیش از ۲۷۳ هزار نفر تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان می باشند.

عاطف راد یکی از مهمترین نیازهای جامعه را توجه به سلامت افراد عنوان کرد و افزود: این فاکتور از عوامل توسعه نیز محسوب می‌شود.

وی گفت:با توجه به محدودیت منابع، پیشگیری بیماری ها، آموزش و آگاه سازی افراد جامعه و هماهنگ کردن آنها در پذیرش و بکارگیری روش های درست برای سلامتی افراد ضروری است.

دکترعاطف راد با تاکید بر اینکه هزینه های پیشگیری در بسیاری موارد کمتر از هزینه های درمانی است، اظهار داشت: علاوه بر تشخیص به موقع و معالجه بیماری، سلامت افراد با هدف پیشگیری قابل توجیه خواهد بود که با برنامه استحقاق سنجی ونسخه نویسی الکترونیک که پیش نیاز پرونده کامل پزشکی درسیستم برای بیماران است محقق خواهد شد.

مدیر کل بیمه سلامت گیلان یادآورشد:در راستای سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و به منظور ارتقای نظام سلامت وتحقق دولت الکترونیک ، سازمان بیمه سلامت نیز توسعه دولت الکترونیک را از اهداف راهبری خود قرار داده و در راستای نیل به این هدف گام های اساسی برداشته است.

وی  نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را از طرح های سازمان بیمه سلامت جهت رسیدن به توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت:دسترسی آسان و سریع به بانک اطلاعاتی بیمه شدگان ،حذف کاغذ ، تسهیل و تسریع در پرداخت مطالبات طرف های قرارداد، کاهش دغدغه بیمه شدگان جهت اعتبار و تعویض دفترچه ، شناسایی و مشخص کردن هم پوشانی بیمه ها در طرح استحقاق سنجی و … از مزایای این طرح است.

وی یاد آور شد: نسخه پیچی الکترونیک دربیمه سلامت گیلان به صد در درصد رسید.

مدیر کل بیمه سلامت گیلان با اشاره به پرداخت های منظم و به موقع اداره کل به مطالبات مراکز طرف قرارداد گفت: از آغاز سال جاری تاکنون ۱۲۱ میلیارد تومان ازمطالبات مراکز طرف های قرارداد با بیمه سلامت در استان پرداخت شده است.

عاطف راد ضمن قدردانی از تلاشگران عرصه سلامت خاطرنشان کرد: در راستای صیانت از حقوق بیمه شدگان و ارائه خدمات مطلوب ، ۹۰ میلیارد تومان به مراکز دولتی و دانشگاهی، ۵ میلیارد تومان سطح یک روستایی و ۲۶ میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت شده است.

وی یاد آورشد: در حال حاضر، سه هزار و ۸۷ بیمار خاص شامل دیالیز ،پیوندی هموفیلی، تالاسمی، و ام اس به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت استان گیلان هستند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت اضافه کرد: این سامانه برای پاسخگویی به ارائه دهندگان خدمات سلامت مردم و رسیدگی به درخواست های آنها در حوزه بیمه سلامت، فعال است و مردم می توانند سوال ها و نظرات خود درباره بیمه سلامت را از طریق این سامانه مطرح کنند.

وی یادآور شد:در زمان حاضر، یک هزار و ۷۵۲ موسسه اعم از پزشکان، بیمارستان های دولتی و خصوصی، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ، داروخانه ها و …طرف قرارداد با بیمه سلامت استان گیلان هستند.

گفتنی است ؛ بیمه شدگان می توانید با کد دستوری #۱۶۶۶* از طریق گوشی تلفن همراه خود می توانند از اعتبار دفترچه های خود مطلع شوند.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی