بیماری سل، دومین عامل عفونی است که منجر به مرگ می شود
بیماری سل، دومین عامل عفونی است که منجر به مرگ می شود
کمیته درون بخشی بیماری سل با هدف هماهنگی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برنامه مراقبت سل در حوزه های تشخیص، مراقبت و درمان که نیازمند مشارکت و همراهی همه واحد های فنی است، در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل جلسه داد.
گیرا آنلاین– به گزارش گیل وبدا؛  کمیته درون بخشی بیماری سل با هدف هماهنگی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برنامه مراقبت سل در حوزه های تشخیص، مراقبت و درمان که نیازمند مشارکت و همراهی همه واحد های فنی است، در معاونت بهداشتی دانشگاه  تشکیل جلسه داد.
در این کمیته، محمدرضا امینی- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر- با بیان اینکه بیماری سل در تمام دنیا دومین عامل عفونی بعد از بیماری کووید-۱۹ است که منجر به مرگ می شود، اظهار کرد: سالانه در دنیا ۱۳ میلیارد دلار در راستای آموزش و پیشگیری از بروز بیماری سل هزینه می شود و این ارقام نشان دهنده ی اهمیت توجه به این بیماری و تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت در ریشه کنی این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.
در ادامه ی این جلسه،  گزارشی از وضعیت بروز بیماری سل در دنیا، کشور و استان گیلان ارائه شد.
بنابراین گزارش، هر سال ۱۰ میلیون نفر ابتلای جدید به بیماری سل در دنیا رخ می دهد و سل، شایعترین عامل کشنده ی بالغین ( بیشتر از ایدز و مالاریا) در تمام دنیا است. در کشور ایران، طبق آمارهای موجود و شاخص های سازمان جهانی بهداشت، بروز سل از روند متوسط رو به پایین برخوردار است اما این بیماری ریشه کن نشده و در کشور و استان گیلان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. تاثیر سوءتغذیه و فقر در بروز سل بسیار جدی است.
در ادامه ی این جلسه پس از اظهار نظر کارشناسان حاضر درباره ی برنامه مراقبت سل ، دکتر کاوک پور تجهیز آزمایشگاه های استان به تجهیزات موردنیاز تشخیص سل، بهره مندی از نیروهای کارازموده و آموزش به مردم در پیشگیری و مقابله با این بیماری را از کلیدی ترین راهکارهای دستیابی به اهداف برنامه مراقبت سل عنوان کرد.