بیانیه شهرداری رشت در اعتراض به نشر یک خبر از رسانه ملی
بیانیه شهرداری رشت در اعتراض به نشر یک خبر از رسانه ملی
شهرداری رشت در اعتراض به نشر یک خبر از رسانه ملی که در آن عنوان شده کرمانشاه اولین و تنها شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو انتخاب شده است، بیانیه‌ ای صادر کرد.

گیرا آنلاین-به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – در پی حذف نام رشت به عنوان اولین شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو و جایگزینی اشتباه کرمانشاه در این عنوان در بخش خبر و گزارش رسانه ملی، شهرداری رشت بیانیه‌ای اعتراضی به شرح زیر صادر کرد.

 

اخیرا توسط رسانه ملی اعلام شده که کرمانشاه اولین و تنهاترین شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو معرفی شده و به ثبت رسیده است در حالیکه این عنوان برای اولین بار به شهر رشت تعلق یافته و هنوز هم شهر رشت به عنوان نماینده ایران پاسدار این عنوان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو می‌باشد.

 

لازم به ذکر است که بنا به گواه تاریخ در آذر ماه سال ۱۳۹۴ و در خلال برگزاری نشست یونسکو در پاریس، ایرنا بوکووا، دبیرکل یونسکو اعلام کرد رشت و ۴۶ شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته‌اند.

 

در آن تاریخ، رشت اولین و تنهاترین شهر کشور بوده که در حوزه خوراک شناسی در این زمینه ثبت شد. این در حالی است که دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه ۹ نوامبر یعنی ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۴۹ شهر جهان از جمله کرمانشاه را به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد.

 

بر این اساس شهر رشت هنوز هم با قدرت در فهرست شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو قرار دارد به طوری‌ که نشست “تبادل اندیشه شهر خلاق” پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان عالی سازمان جهانی یونسکو در ایران از جمله دکتر امیر روشن معاون ارتباطات و امور مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو در سالن اجتماعات شهرداری رشت برگزار شد و وی از برگزاری هفته غذای ایران و فرانسه در روآن فرانسه با مشارکت سه شهر خلاق از جمله شهر رشت خبر داد.

 

گفتنی است، شهر رشت با دارا بودن بیش از ۳۰۰ نوع غذای محلی در شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو جای گرفته‌اند و علت معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، علاوه بر تعداد بسیار زیاد خوراک محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی و فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است.

 

در پی پخش این گزارش که در آن شهرداری کرمانشاه به عنوان اولین و تنهاترین شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو معرفی شد، شهرداری کرمانشاه در تماس تلفنی اظهار داشت که این اشتباه توسط واحد تحریریه خبر اتفاق افتاده است.

 

همچنین مکاتبه‌ای نیز توسط سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت با مدیرکل صدا و سیمای استان و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو انجام شد تا ضمن پیگیری این اتفاق و اصلاح خبر، از تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری به عمل آید.