بهره‌برداری هر چه سریعتر زباله‌سوز / صدور فراخوان طرح و سرمایه‌گذاری در حوزه تبدیل زباله تر
بهره‌برداری هر چه سریعتر زباله‌سوز / صدور فراخوان طرح و سرمایه‌گذاری در حوزه تبدیل زباله تر
به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌ الملل شهرداری رشت
گیرا آنلاین_سید امیر حسین علوی شهردار رشت یکی از برنامه‌های فعلی شهرداری را صدور فراخوان طرح و سرمایه‌گذاری در حوزه تبدیل زباله تر اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری هر چه سریعتر زباله‌سوز به مدار بهره‌برداری و کاهش زمان تبدیل زباله تر به کمپوست اهدافی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
سید امیر حسین علوی شهردار رشت چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱  در جلسه ای که با نمایندگان گروه دانش بنیان نیاتک و معاون و مدیران شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: شیرابه خروجی از مدفن در فصل گرما حدود سه لیتر بر ثانیه و در فصل بارندگی حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه است.
شهردار رشت با اشاره به مبحث راه‌اندازی زباله‌سوز و توافقاتی که با سازمان شهرداریها و شرکت مورد قرارداد با شهرداری انجام شده است، گفت: در تلاشیم به فرآیندها سرعت ببخشیم تا زباله‌سوز زودتر وارد مدار بهره‌برداری و چرخه مدیریت پسماند شود.
سید امیر حسین علوی لزوم انجام فرآیند تخمیر پسماند در فضای سرپوشیده به علت بارندگیهای زیاد استان را چالشی که در کارخانه کود آلی وجود دارد اعلام کرد و گفت: برای این کار باید سوله‌های زیادی احداث شود که مستلزم صرف هزینه و اعتبارات سنگین و قابل توجهی است، بنابراین به دنبال فرآیندهایی هستیم تا زمان تبدیل زباله تر به کمپوست کوتاه‌تر شود.
وی تفکیک از مبدا، جمع‌آوری زباله، پردازش در کارخانه کودآلی و زباله‌سوز را مراحل مختلف زنجیره مدیریت پسماند ذکر کرد و ابراز داشت: یکی از برنامه‌های فعلی شهرداری صدور فراخوان طرح و سرمایه‌گذاری در حوزه تبدیل زباله تر است.
شهردار رشت اضافه کرد: تاکنون در پهنه میانی نتوانستیم برای جانمایی و گزینش مکانی لندفیل سراوان اقدامی انجام دهیم و در واقع با توجه به محدوده جغرافیایی گیلان انتخاب محل جدید دفن زباله در استان کاری بسیار سخت و دشوار است. 
علوی یادآور شد: اگر بهسازی و پردازش مدفن سراوان که کمی زمان‌بر است، به خوبی انجام شود، می‌توان مجددا از همین مدفن در ابعاد کوچکتر استفاده کرد.
نماینده شرکت دانش بنیان نیاتک هم در این جلسه ابراز داشت: حدود ۱۵ سال پیش گیاهی دارویی با مختصات پالایش فلزات و سموم شیمیایی و جذب کننده عناصر آلاینده در حوزه پسماند تر را تحت نظارت منابع طبیعی و محیط زیست وارد ایران کردیم و تحقیقات لازم را روی آن انجام دادیم و تأییدیه‌های آن هم اخذ شده است.
وی با تاکید بر اینکه با کشت این گیاه در کناره‌ها و مسیرهای جریان شیرابه ریزش زباله لندفیل سراوان هم کنترل خواهد شد افزود: با برنامه‌ای که در دست داریم، شیرابه‌ها از پایین دست توسط سیستم آبیاری اتوماتیک به مزارعی که در بالادست لندفیل ایجاد شده برگردانده می‌شود و با این کار ظرف یکسال حداقل حدود پنج متر از ارتفاع لندفیل سراوان کم خواهد شد.
گفتنی است در این جلسه شهردار رشت خواستار ارائه مکتوب این طرح به شهرداری از طرف شرکت دانش بنیان نیاتک شد تا روند بررسی‌ها و مطالعات لازم در مورد کارایی و اثربخشی آن در پهنه لندفیل سراوان انجام بگیرد.
همچنین در پایان این جلسه گزارشاتی از عملکرد و اقدامات پسماند و شرکت کودآلی به حاضرین جلسه ارائه شد.