بهره‌برداری از منابع آبی بالادست سد سپیدرود مدیریت‌شود/ لزوم نظر‌داشت حق‌آبه استان‌های ذینفع
بهره‌برداری از منابع آبی بالادست سد سپیدرود مدیریت‌شود/ لزوم نظر‌داشت حق‌آبه استان‌های ذینفع
جبار‌کوچکی‌نژاد طی نامه‌ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر مصارف و منابع آبی حوضه سپیدرود از سوی یک نهاد بی‌طرف و جلوگیری از توسعه بهره‌برداری از آب در بالادست رابه‌منظور مدیریت منابع آبی استان‌های ذینفع خواستار‌شد.

گیرا آنلاین_ نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی طی این نامه، به اسناد تاریخی پیش از احداث سد سپیدرود اشاره و بابیان این‌که پیش از آن، حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار هکتار از راضی جلگه گیلان به‌صورت سنتی برای کشت برنج مورد استفاده قرار‌می‌گرفت، آورده است: از اهمیت این سخن‌گفته‌‌است.

جبار‌کوچکی‌نژاد در ادامه، حجم ذخیره بیش از یک‌میلیارد و هشتصد متر مکعبی آب و به تبع آن، رشد سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقتصادی در استان گیلان را رهاورد راه اندازی سد و رشد تولید محصول استراتژیک برنج در سطح ملی و استانی ارزیابی‌کرده‌است.

وی برهمین‌اساس نیز کاهش حجم ورودی آب به یک سوم طی یک بازه زمانی ۶۰ ساله را برای گیلان و دیگر استان‌های ذینفع مخاطره‌آمیز و نگران‌کننده توصیف‌کرده و با اشاره به مخاطرات کمی و کیفی ناشی از کاهش و کیفیت آب‌های ورودی افزوده است: کنترل ذخائر برقی حوزه آبریز با سازه‌های جدید و کاهش کیفیت آب‌های برگشتی استان‌های بالادست، معیشت ۳۵۰ هزار خانواده کشاورز گیلانی را در خطر قرار‌داده و ضمن کاهش آب‌های ورودی به این جلگه، بستری برای تنش‌های اجتماعی فراهم‌می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دراین میان به تاخیر فراوان در راه‌اندازی سد‌های استور(شهریار) و مشمپا) اشاره و با بیان‌این که برنامه‌ریزی برای افتتاح این سدها به‌عنوان مکمل سد سپیدرود و به‌منظور کنترل رسوبات این سد صورت‌گرفته، این تاخیر را جبران‌ناپذیر دانسته‌است.

کوچکی‌نژاد در پایان به راه‌اندازی سد‌های متعدد در بالادست سپیدرود پرداخته و با تشریح این موضوع که این امر به توسعه اراضی بی‌کیفیت و نابودی اراضی با کیفیت جلگه استان منجر‌شده و زمینه‌های بی‌رغبتی کشاورزان به کشاورزی و فروش زمین‌های مستعد را فراهم‌می‌کند، دستور رئیس جمهوری برای مدیریت این موضوع را خواستارشده‌است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی درپایان ضمن آسیب‌رسان قلمداد‌کردن عدم انضباط فنی در مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌گیری از آب‌های سطحی و زیر زمینی، پیشنهاد‌کرده‌است که این امر از سوی یک نهاد بی‌طرف بررسی و از توسعه بی‌رویه و بهره‌برداری از آب‌های بالادست سد سپید‌رود و تضییع حقوق حق‌آبه استان‌های ذینفع جلوگیری‌شود.