بهبودی نوزاد ۴ ماهه ای که از عارضه ‘کرانیوسینوستوز’  رنج می برد در پورسینای رشت
بهبودی نوزاد ۴ ماهه ای که از عارضه ‘کرانیوسینوستوز’  رنج می برد در پورسینای رشت
نوزاد 4 ماهه ای که از عارضه 'کرانیوسینوستوز' (Craniosynostosis) رنج می برد به همت متخصصان بیمارستان پورسینا تحت عمل جراحی قرار گرفت که در حال حاضر در بخش آی. سی. یو. جراحی مغز و اعصاب این مرکز بستری است و به زودی با حال عمومی خوب ترخیص خواهد شد.

گیرا آنلاین–  والدین محمد امین ۴ ماهه که متوجه شکل غیر عادی و نامتقارن سر نوزاد خود شده بودند پس از مراجعه به پزشکان متخصص به بیمارستان پورسینا ارجاع داده شدند.

این نوزاد،  ۲ تیر ماه جاری، با تشخیص “کرانیوسینوستوز” در بیمارستان بستری شد و به همت تیم جراحی و بیهوشی اتاق عمل جراحی مغز و اعصاب پورسینا، تحت عمل جراحی قرار گرفت، این عمل جراحی با توجه به سن کم بیمار، طولانی بودن زمان جراحی و عوارض آن در لیست اعمال پرخطر است که در گذشته اغلب بیمار به تهران ارجاع می شده اما در حال حاضر با فراهم آمدن امکانات و بهره مندی از متخصصان در داخل استان انجام می شود.

محمد امین دوره مداوا خود را در بخش آی. سی. یو. جراحی مغز و اعصاب بیمارستان و تحت نظر پزشکان فوق تخصص مراقبتهای ویژه، متخصصین جراحی مغز و اعصاب، اطفال، و حمایت پرستاران ساعی این بخش سپری می کند و  به زودی با حال عمومی خوب، ترخیص خواهد شد.

کرانیوسینوستوز (Craniosynostosis) که شیوع آن یک در هر دو هزار و ۵۰۰ تولد زنده است، نوعی نقص مادرزادی است و به بسته شدن زود هنگام یک یا چند مفصل فیبری بین استخوان‌های جمجمه نوزاد (درزهای جمجمه) گفته می‌شود، در این حالت ملاج نوزاد زودتر از شکل‌گیری کامل مغز بسته شده و چون رشد مغز، علی‌رغم بسته شدن درزهای جمجمه ادامه می‌یابد، سر بدشکل می‌شود. علت کرانیوسینوستوز غالباً مشخص نیست، اما گاهی اوقات پی‌آمد اختلال‌های ژنتیکی است.

برای درمان کرانیوسینوستوز لازم است که شکل سر با انجام عمل جراحی اصلاح شود تا مغز بتواند به طور عادی رشد کند. تشخیص و درمان زود هنگام فضای کافی را برای رشد و نمو مغز در اختیار می‌گذارد.

این جراحی از چندین جنبه اهمیت دارد، درمانی: کم کردن فشار مغز با باز کردن درزهای جمجمه، پیشگیری: پیشگیری از آسیب به مغز و کمک به رشد مجدد بافت مغز و جنبه زیبایی که در واقع اصلاح بدشکلی جمجمه می باشد