برگزاری مکرر نمایشگاه مبلمان اقدامی متناقض با شعار حمایت از اصناف و تولید است
برگزاری مکرر نمایشگاه مبلمان اقدامی متناقض با شعار حمایت از اصناف و تولید است
خواستار لغو نمایشگاه مبلمان تحت هر عنوان تا پایان سال هستیم/ اتحادیه بیش از ۱۰ بار مکاتبه کرده و مخالفت خود را به گوش مسئولان رسانده است/شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان همچنان پای خود را روی گلوی صنعت مبلمان شهرستان رشت گذاشته است! /شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی علیرغم اخطار و تذکر همچنان تخته‌گاز از روی صنعت مبلمان در حال عبور است!/ نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان بر اساس ادعای برخی اصناف شهرستان رشت محلی برای نابودی بازار گیلان شده است!

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز؛ ماهیت و مفهوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در گیلان ظاهراً با سایر استان‌های کشور تفاوت دارد. گفته می‌شود این‌گونه نمایشگاه‌ها محلی برای ارائه آخرین محصولات واحدهای تولیدی، دستاوردها و تبادل هرچه بیشتر اطلاعات است؛ اما نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان بر اساس ادعای برخی اصناف شهرستان رشت محلی برای نابودی بازار گیلان شده که البته تا این لحظه صدایی از مسئولان متولی بازار درنیامده و اگر هم اعتراضی به این رویه داشته‌اند در حد صحبت بوده و اثر عملی آن در نجات بازار گیلان محسوس و ملموس نیست.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنان پای خود را روی گلوی صنعت مبلمان شهرستان رشت گذاشته است

سوژه این گزارش برگزاری نمایشگاه متعدد مبلمان با عناوین مختلف در محل نمایشگاه بین‌المللی گیلان است. گفته می‌شود بیش از ۱۰ نمایشگاه مبلمان در سال ۱۴۰۱ و ۷ نمایشگاه مبلمان تا پایان آذر سال جاری برگزار شده و بر اساس تقویم نمایشگاهی، ظاهراً شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان قصد عقب‌نشینی نداشته و همچنان پای خود را روی گلوی صنعت مبلمان شهرستان رشت گذاشته است.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی علیرغم اخطار و تذکر همچنان تخته‌گاز از روی صنعت مبلمان در حال عبور است

کار بجایی رسیده که بر اساس گفته برخی تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان شهرستان رشت امکان برگزاری نمایشگاه مبلمان در کنار نمایشگاه خودرو یا دام و طیور یا گل‌وگیاه هم وجود دارد. به نظر می‌رسد مبلمان آن‌چنان سود سرشاری برای شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان دارد که حاضر نیست به حرف متولی بازار یعنی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان گیلان توجه کند و علیرغم دریافت اخطار و تذکر همچنان تخته‌گاز از روی صنعت مبلمان استان گیلان در حال عبور است.

اتحادیه بیش از ۱۰ بار مکاتبه کرده و مخالفت خود را به گوش مسئولان رسانده است

پیش‌ازاین تعداد زیادی از صنف مبلمان به نگارنده مراجعه کردند تا شاید با توسل به رسانه‌ها بتوانند جلوی ورشکستگی و بیکاری بیش از یک هزار نفر را بگیرند. صنف مبلمان تحت پوشش اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) تصور می‌کردند که کم‌کاری از سوی علی امیرمستوفیان رئیس این اتحادیه است که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان دست از سرشان برنمی‌دارد غافل از اینکه بیش از ۱۰ بار این اتحادیه با اتاق اصناف مکاتبه کرده و مخالفت خود را بارها به گوش مسئولان رسانده است.

۸۸۱ واحد تحت پوشش این اتحادیه در بیش از ۱۱۰ رسته شغلی تولیدی هستند

نگارنده این بار سراغ علی امیرمستوفیان رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) رفت. این اتحادیه دارای بیش از ۵ هزار اشتغال پایدار است که بدون کمک دولت علیرغم بحران اقتصادی روی پای خود ایستاده‌اند. علی امیرمستوفیان رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) با اشاره به مطلب فوق گفت: این اتحادیه حدود ۱۵۰۰ پروانه فعالیت صادر نموده است و ۸۸۱ واحد تحت پوشش این اتحادیه در بیش از ۱۱۰ رسته شغلی تولیدی هستند.

صنعت مبلمان شهرستان رشت بیش از یک هزار شغل ایجاد کرده‌اند

مستوفیان یادآور شد: بیش از ۱۰۰ عضو دارای پروانه این اتحادیه از صنعت مبلمان شهرستان رشت هستند که بیش از یک هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند.

طبق قانون، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وظیفه اصناف است

رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) با اشاره به قانون برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گفت: طبق قانون، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وظیفه اصناف است و این نمایشگاه‌ها باید باهدف ارتقای کیفیت و دانش تولیدکننده، تأمین‌کننده و عرضه‌کننده کالا برگزار شوند.

تاکنون کاری از دست مسئولان برنیامده است

به گفته امیرمستوفیان اکنون نمایشگاه‌ها در شهرستان رشت کارکرد اصلی خود را ازدست‌داده‌اند و به محلی برای فروش کالا تبدیل شده‌اند. وی یادآور شد: برگزاری مکرر نمایشگاه مبلمان تحت عناوین مختلف در طول سنوات ماضی مسبوق به سابقه است و متأسفانه علیرغم بیش از ۱۰ مکاتبه اعتراضی نسبت به این رویه غلط، تاکنون کاری از دست مسئولان برای دفاع از تولیدکنندگان و فروشندگان صنعت مبلمان شهرستان رشت برنیامده و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان هم قصد عقب‌نشینی ندارد!

برگزاری هر نمایشگاه مبلمان، کسب‌وکار تولید و فروش مبلمان را به ورطه نابودی و ورشکستگی می‌کشاند

وی با اشاره به اینکه تعطیلی هر بنگاه اقتصادی باری روی دوش دولت خواهد بود، خاطرنشان کرد: برگزاری هر نمایشگاه مبلمان، کسب‌وکار تولید و فروش مبلمان در شهرستان رشت را به ورطه نابودی و ورشکستگی می‌کشاند و تعطیلی هر بنگاه اقتصادی موجبات افزایش بیکاری در داخل شهرستان رشت را فراهم می‌سازد.

اتحادیه هیچ مجوزی برای برپایی نمایشگاه مبلمان صادر نکرده است

امیرمستوفیان در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان برای برگزاری نمایشگاه مبلمان از اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) مجوز دریافت می‌کند؟ تأکید کرد: نه‌تنها تا این لحظه این اتحادیه هیچ مجوزی برای برپایی نمایشگاه مبلمان در طول سنوات اخیر صادر نکرده است!

دیناری بابت برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان به‌حساب اتحادیه واریز نشده است

رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری مکرر نمایشگاه مبلمان برای اتحادیه منافعی دارد یا خیر؟ اعلام کرد: دیناری بابت برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان به‌حساب اتحادیه واریز نشده و اگر مستندی دراین‌خصوص ارائه شود بلافاصله استعفا خواهم داد.

گوش شنوایی نیست!

وی تأکید کرد: بارها نارضایتی اعضای این اتحادیه از برگزاری نمایشگاه‌های مکرر مبلمان همراه با فروش کالا به اتاق اصناف استان گیلان اطلاع‌رسانی شده، اما گوش شنوایی نیست!

درب شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان همچنان روی همان پاشنه سابق می‌چرخد!

امیرمستوفیان برپایی نمایشگاه مبلمان در چارچوب قانون را به نفع جامعه دانست و گفت: همواره خواستار برگزاری نمایشگاه بر اساس بند ۳ دستورالعمل سازمان توسعه تجارت بوده‌ایم. علیرغم اینکه بر اساس این دستورالعمل که در خرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شده و مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظم‌بخشی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سراسر کشور به اتاق‌های اصناف و تشکل‌های صنفی تفویض شده اما درب شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان همچنان روی همان پاشنه سابق می‌چرخد!

چرا در استانی که صنایع سلولزی آن زبانزد خاص و عام است تاکنون یک نمایشگاه ام‌دی‌اف و… برگزار نشده است؟

رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) در پاسخ به این سؤال که چرا نمایشگاه ام‌دی‌اف تاکنون برگزار نشده است؟ خاطرنشان کرد: این سؤال اتحادیه نیز هست که چرا در استانی که صنایع سلولزی آن زبانزد خاص و عام است تاکنون یک نمایشگاه ام‌دی‌اف و… برگزار نشده؟ مسئول برگزاری، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان است و ضمن استقبال از برگزاری نمایشگاه ام‌دی‌اف، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این راستا اعلام می‌نماییم.

مشکلات اغلب فروش‌های نمایشگاهی، دامنگیر این اتحادیه می‌شود

امیرمستوفیان با بیان اینکه گیلان ظرفیت‌های بالایی در تولید مبلمان دارد، ادامه داد: شکایات زیادی از سوی مصرف‌کنندگان در بخش مبلمان مطرح شده که بخش اعظمی از این شکایات مربوط به نمایشگاه مبلمان است! برخی شرکت‌کنندگان نمایشگاه مبلمان جای ثابتی ندارند و از استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند و فقط یک شماره‌تلفن از آنان در دسترس است. در نتیجه مشکلات اغلب فروش‌های نمایشگاهی، دامنگیر این اتحادیه می‌شود.

بخش زیادی از شکایات فروش نمایشگاه مبلمان قابل‌پیگیری نیستند

وی اضافه کرد: بخش زیادی از شکایات فروش نمایشگاه مبلمان قابل‌پیگیری هم نیستند چرا که فروشنده بدون هیچ تعهدی به خریدار اقدام به فروش می‌کند و مشکلات بعدی آن گریبان‌گیر شهروندانی است که تحت‌فشار روانی حاصل از تبلیغات نمایشگاه اقدام به خرید کالای بی‌کیفیت نموده‌اند.

مگر نمایشگاه مبلمان در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان بازار مکاره است

رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) تأکید کرد: مگر نمایشگاه مبلمان در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان بازار مکاره است که هم تولیدکنندگان، هم فروشندگان، هم مصرف‌کنندگان زیان ببینند و کسی هم پاسخگو نباشد؟!

خواستار لغو نمایشگاه مبلمان تحت هر عنوان تا پایان سال هستیم

امیرمستوفیان با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه برگزاری متعدد نمایشگاه مبلمان در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان با این شیوه و با عناوین مختلف مورد تأیید ما نبوده و نیست، یادآور شد: این اتحادیه به جد پیگیر مطالبات صنف مبلمان شهرستان رشت خواهد بود و خواستار لغو نمایشگاه مبلمان تحت هر عنوان تا پایان سال هستیم.

برگزاری متعدد نمایشگاه مبلمان اقدامی متناقض با شعار حمایت از اصناف و تولید است

وی افزود: برگزاری متعدد نمایشگاه مبلمان با این شیوه از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان اقدامی متناقض با شعار حمایت از اصناف و تولید است و در تقویم نمایشگاهی ۱۴۰۳ ضمن الزام اجرای بند ۳ دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، باتوجه‌به پرداخت عوارض، مالیات و سایر هزینه‌ها از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان شهرستان رشت برای حضور این عزیزان در نمایشگاه تخصصی مبلمان باید شرایط ویژه‌ای نسبت به شرکت‌کنندگان سایر استان‌ها در نظر گرفته شود.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان قانون را سرلوحه خود قرار دهد

رئیس اتحادیه (چوب، فرآورده‌های چوبی، مبلمان و صنایع‌دستی) در پایان گفت: انتظار داریم شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان همواره و در همه حال، قانون را سرلوحه خود قرار دهد و در مواردی که ملزم به هماهنگی با اتاق اصناف و اتحادیه هستند، قانون را رعایت کنند تا شهری پویا، بازار و اقتصادی سالم و به‌دور از هرگونه تنش داشته باشیم