برنامه های کتابخانه های عمومی استان گیلان در حوزه کودکان تشریح شد
برنامه های کتابخانه های عمومی استان گیلان در حوزه کودکان تشریح شد
با حضور مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌های وزارت کشور و رئیس مجامع و سازمان‌های بین المللی این وزارتخانه در کتابخانه عمومی کودکان باران رشت برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در حوزه کودکان برای انتخاب شهر رشت بعنوان شهر دوستدار کودک تشریح شد.

گیرا آنلاین-  به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، در پی نامزدی شهر رشت به عنوان شهر دوستدار کودک از میان ۱۲ شهر راه یافته به مرحله نهایی این نشان مهم در ایران، دور بازدیدهای نمایندگانی از سوی وزارت کشور از برخی اماکن مهم و تاثیرگزار در کسب این نشان در شهر رشت انجام شد.

در این بازدیدها که با حضور موسی پژوهان، مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌های وزارت کشور؛ فاطمه جوانی، رئیس مجامع و سازمان‌های بین المللی وزارت کشور و با همراهی ناصر عطایی، سرپرست شهرداری رشت؛ محمدحسن عاقل منش، عضو شورای اسلامی شهر رشت و مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان؛ فاطمه شیرزاد، عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از محل کتابخانه های  عمومی کودکان باران صورت پذیرفت، ضمن بازدید از بخش های مختلف این کتابخانه در مورد فعالیت ها و نیازهای این کتابخانه نیز تبادل نظر شد.

معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در بازدید نمایندگان وزارت کشور از کتابخانه عمومی کودکان باران ضمن تشریح اقدامات متنوع این کتابخانه و برنامه های مختلف آن برای کودکان سنین مختلف، این مرکز فرهنگی را دارای ظرفیت های بسیار زیادی برای توسعه و پویایی بیشتر توصیف کرد.

زهرا بدن آرا با بیان اینکه کتابخانه باران در سال ۱۳۹۴ برای ایجاد فضای مناسب و اختصاصی برای کودکان و مادران ایجاد شد، به برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی ویژه این قشر اشاره کرد و برگزاری دوره های شعرخوانی، جمع خوانی، داستان و رشد خلاقیت های کودکان عضو این مرکز را از اصلی ترین اهداف آن برشمرد.

بدن آرا همچنین موفقیت برخی از اعضای کتابخانه در سطح کشور و استان را حاکی از تاثیرگزاری این آموزش ها برشمرد و بر استمرار این اقدامات در آینده خبرداد.

کرمی: در صورت توجه به کودکان و تامین نیازهای فرهنگی و عاطفی آنان، دیگر نگران آینده نخواهیم بود

نمایندگان وزارت کشور همچنین پس از بازدید های خود از برخی اماکن مهم و تاثیرگزار شهر رشت برای دریافت نشان شهر دوستدار کودک، در نشست  شورای اجرایی شهر دوستدار کودک که با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان؛ فرهام زاهد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت و مدیران و نمایندگان دستگاه های فعال در حوزه کودکان و نوجوانان در تالار گفت و گوی شهرداری رشت برگزار شد شرکت کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این نشست ویژه با اشاره به فعالیت بخش های مستقل کودک در همه ۸۳ باب کتابخانه عمومی در سراسر استان گیلان، یکی از مهمترین محورهای اقدامات این مجموعه را توجه به قشر کودک و آموزش آنها با استفاده از روش های بروز عنوان کرد.

پریسا کرمی توجه به کودک و توسعه امر کتابخوانی این قشر را تضمین کننده آینده جامعه دانست و با بیان اینکه در صورت توجه به کودکان و تامین نیازهای فرهنگی و عاطفی آنان، دیگر نگران آینده نخواهیم بود، بر آمادگی مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان برای فعالیت های بیشتر در این بخش با حمایت مسئولین و هم افزایی دیگر دستگاه ها و گروه های مردم نهاد تاکید کرد.

کرمی همچنین با ارائه پیشنهاداتی در حوزه شهری برای کسب نشان شهر دوستدار کودک در رشت، برنامه های مختلف مجموعه کتابخانه ها برای کودکان و نوجوانان در حوزه شهری و روستایی را منحصر به این موضوع ندانست و این اقدامات را در راستای فرهنگ پذیری کودکان عنوان کرد.

پژوهان: شهر دوستدار کودک رشت می تواند چون نگینی در ایران بدرخشد

مدیر پروژه شهرهای دوستدار کودک در کشور در این نشست با بیان اینکه تحقق شهر دوستدار کودک می تواند بسیاری از شاخص های شهر دوستدار سالمند، خانواده، شهر دوستدار بانوان را محقق کند ضمن قدردانی از انسجام و هماهنگی مجموعه شهرداری، شورای اسلامی رشت، کتابخانه های عمومی استان گیلان و سایر دستگاه های اجرایی در راستای برند شهر دوستدار کودک اظهار کرد: شهر دوستدار کودک تنها یک پروژه و دستاورد کوتاه مدت نیست.

موسی پژوهان با اشاره به اینکه شهر دوستدار کودک تنها مربوط به شهرداری و شورای شهر نیست، بر مشارکت تمام فعالان شهری،کنشگران برای رسیدن به این هدف تاکید و از ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری تحت یک مدیریت واحد و سازمان یافته در شهر سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می دهند گفت: ۱۹ میلیون جمعیت کشور را کودکان شامل می شوند که جمعیت کودکان ایران از جمعیت چندین کشور اروپایی بالاتر است.

مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌های وزارت کشور تصریح کرد: برای تبیین سیاست ویژه در راستای تحقق حقوق کودکان برای نخستین بار در تاریخ بلدیه تصمیم گرفتیم واحد و اداره ای در شهرداری ها مخصوص کودکان ایجاد شود.

موسی پژوهان در پایان صحبت های خود با بیان اینکه شهر دوستدار کودک می تواند فرصت مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در مقیاس کوچک باشد خاطرنشان کرد: رشت به عنوان شهر دوستدار کودک می تواند مثل نگینی در ایران بدرخشد.

تاکید فاطمه جوانی بر مناسب سازی فضای شهری و ایجاد شهری امن برای کودکان

رئیس مجامع امور بین الملل وزارت کشور نیز در ادامه نشست شورای اجرایی شهر دوستدار کودک، دوران کودکی را مهمترین دوران زندگی هر شخص عنوان و به مناسب سازی فضای شهری و ایجاد شهری امن برای کودکان تاکید کرد و افزود: باید فضاهای مناسب، شاد و خلاق برای کودکان ایجاد کنیم.

فاطمه جوانی با اشاره به انتخاب رشت به عنوان ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک در کشور ابراز امیدواری کرد رشت بتواند به عنوان شهر دوستدار کودک در یونیسف بپیوندد.

تنهایی: توسعه کشور از توجه به کودکان آغاز می شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان در این نشست انتخاب رشت به عنوان ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی برند شهر دوستدار کودک در رشت محقق شود.

کیمیا تنهایی سرای محلات رشت را ظرفیت مناسب برای آموزش و توجه به نیازهای کودکان عنوان کرد و گفت: توسعه کشور از توجه به کودکان آغاز می شود و اگر همدلی و هماهنگی دستگاه های متولی در این زمینه ساماندهی شود می توان گامی بزرگ برای رسیدن به هدف شهر دوستدار کودک برداشت.

عطایی: شهر دوستدار کودک شهری است که صدای کودکان شنیده شود

سرپرست شهرداری رشت در این جلسه با قدردانی از کمیته شهرهای دوستدار کودک اظهار کرد: باید با مشارکت همه دستگاه های اجرایی تلاش کنیم رشت در بین پنج شهر اول دوستدار کودک قرار گیرد.

ناصر عطایی با ابراز خرسندی از میزبانی شهرداری رشت در برگزاری جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک بیان کرد: شهرداری رشت از تمام ظرفیت خود برای احقاق حقوق کودکان استفاده می کند.

عطایی با اشاره به اینکه یونیسف تنها نهاد سازمان ملل است که برای بهبود و رفاه کودکان سیاست گذاری می کند افزود: چشم انداز شهر دوستدار کودک این است که همه کودکان و نوجوانان بتوانند از زندگی خود لذت ببرند.

سرپرست شهرداری رشت به ضرورت همدلی و همگرایی بین دستگاهی تاکید کرد: شهر دوستدار کودک بدون همدلی و همگرایی بین دستگاهی و مشارکت مردم محقق نخواهد شد.

وی اضافه کرد: امروزه چالش اصلی و عمده بشریت از جمله آلودگی ها، ناهنجاری های اجتماعی، ضرورت شکل گیری شهر دوستدار کودک را دو چندان کرده است.

ناصر عطایی کودکان را عامل پیوند نسل آینده و گذشته دانست و افزود: مهمترین دوران زندگی هر انسانی دوران کودکی است و شخصیت انسان در کودکی شکل می گیرد.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به اینکه کودکان به واسطه انعطاف پذیری آسیب پذیرتر بوده و نیازمند مراقبت بیشتر هستند مطرح کرد: بیشتر ناهنجاری ها ناشی از عدم توجه خانواده ها به کودکان است.

وی عنوان داشت: شهر دوستدار کودک شهری است که صدای کودکان شنیده، به نیاز کودکان توجه شده و از مشارکت کودکان در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی استفاده و خواسته کودکان در اولویت قرار گیرد.

زاهد: شهر دوستدار کودک موجب می شود کودکان ما در شهری امن تر از گذشته زندگی کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت در این نشست اظهار کرد: شهر دوستدار کودک شهری است که مولفه های کودک در آن درنظر گرفته شود.

فرهام زاهد با تاکید بر توجه و اهمیت حقوق کودکان و ابعاد معنوی و اجتماعی آنان به اهمیت دوران کودکی  اشاره کرد و با بیان اینکه شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد گفت: همدلی و همگرایی دستگاه های اجرایی برای تحقق شهر دوستدار کودک و استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ برای دستیابی به برند شهر دوستدار کودک موجب می شود کودکان ما در شهری امن تر گذشته زندگی کنند.

عاقل منش: بسیاری از ارزش ها و فرهنگ صحیح باید از دوران کودکی منتقل شود

عضو شورای اسلامی رشت در این نشست با تاکید بر آموزش کودکان اظهار کرد: کودکان نیاز به توجه دارند و بسیاری از ارزش ها و فرهنگ های درست جامعه باید از دوران کودکی در فکر و ذهن اشخاص نقش ببندد.

محمد حسن عاقل منش تصریح کرد: در راستای تحقق برند شهر دوستدار کودک، شهر باید در جهت مناسب سازی و بسترسازی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، نشاط، امنیت و سلامت برای کودکان اقدام نماید.

عاقل منش خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با همدلی و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی نظیر اداره کل کتابخانه ها، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری و دیگر دستگله ها و گروه های مردم نهاد گام عملیاتی بزرگ برای دستیابی به شهر دوستدار کودک برداریم.

گفتنی است پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک به همراه ۱۱ شهر دیگر کشور رشت یکی از شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک در کنار شهرهایی چون بندرعباس، تبریز، تهران، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان، یزد و اوز شده است.