بررسی وضعیت ، مشکلات و زیرساخت های ارتباطی شهرستان فومن
بررسی وضعیت ، مشکلات و زیرساخت های ارتباطی شهرستان فومن
در دیدار با فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان ، نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان مسائل و مشکلات زیرساختی فومن و پروژه های در دست اجرا بررسی شد.

گیرا آنلاین-علیرضا پارسائی مدیر مخابرات منطقه گیلان طی نشستی مشترک با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ، خلیل بهروزی فر نماینده مردم شریف شهرستان فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن در مورد بررسی وضعیت ، مشکلات و زیرساخت های ارتباطی شهرستان فومن دیدار و گفتگو کرد .
خلیل بهروزی فر نماینده مردم شهرستان فومن و شفت ، ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ؛ به ارتباطات به عنوان حیاتی ترین نیاز جامعه امروزی اشاره کرد و افزود : در حال حاضر ارتباطات و فناوری جزء لاینفک زندگی مردم شده و به نحوی زندگی بدون استفاده از فناوری اطلاعات معنی نخواهد داشت.
وی با اشاره به پایین بودن سرعت اینترنت در روستاها و عدم دسترسی مناسب دانش آموزان و معلمان به شبکه شاد ، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر این موضوع تا قبل از شروع سال تحصیلی در استان و شهرستان فومن شد و افزود : با توجه به شرایط کنونی و احتمال نیاز دانش آموزان و معلمان به استفاده از شبکه شاد باید تصمیماتی اتخاذ شود تا با نصب تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز پوشش ارتباطی در روستاها افزایش یابد.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقلیمی شهرستان فومن به ضعف آنتن دهی تلفن همراه در برخی از نقاط به خصوص ورودی شهرستان و نقاط گردشگر پذیر مانند ماسوله ، گفت: در برخی روستاهای بخش مرکزی و سردارجنگل شهرستان بعضاً با مشکل آنتن دهی روبرو هستیم و آمادگی خود را برای هماهنگی و همکاری برای رفع مشکلات پیش رو توسعه و پیشرفت در حوزه ICT استان به‌خصوص شهرستان فومن اعلام نمود .
محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن نیز با طرح مواردی مانند دسترسی نامناسب معلمان و دانش آموزان به شبکه شاد به خصوص در روستاهای شهرستان به علت سرعت اینترنت ؛ نیاز به فیبر نوری برای نصب دوربین های پایش تصاویر جهت افزایش ضریب امنیت مردم در نقاط پر تردد و گردشگری به عنوان اولویت های در حال حاضر این شهرستان اشاره و افزود : امیدوارم اداره کل ارتباطات استان موارد فوق را در برنامه ها و پیگیری های سال جاری خود قرار دهد.
در ادامه فرماندار فومن با اشاره به سرعت اینترنت ، ضعف آنتن دهی تلفن همراه ، خواستار پایش وضعیت ارتباطی در تعدادی از روستاها و تقویت زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در فومن و همچنین توسعه زیرساخت های روستایی به جهت دسترسی تمام روستانشینان این شهرستان به ارتباطات و فناوری های روز شدند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان فومن افزود : زیرساخت ارتباطی لازم برای کاهش شکاف دیجیتالی و ارتقای سطح دسترسی تمامی روستاهای استان گیلان به اینترنت پرسرعت ایجاد شده و با برنامه ریزی مناسب و تامین منابع مالی تمامی روستاهای استان تا پایان سال جاری دارای پوشش ارتباطی بالای ۷۰ درصدی خواهند شد.
مدیرکل ICT افزود : تمامی ۱۴۹ روستای شهرستان فومن دارای ارتباط می باشند ، تعداد منصوبه تلفن ثابت در حوزه شهر و روستای بیش از ۴۸ هزار مشترک با ضریب نفوذ ۳۳ درصد در حوزه شهری و روستایی و در بخش تلفن همراه با تعداد مشترکین بیش از ۸۵ هزار مشترک و ضریب نفوذ ۹۴ درصد جایگاه مناسبی را بین شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.
فرزاد توکلی ادامه داد : ضعف آنتن دهی تلفن همراه و سرعت پایین اینترنت در برخی از مناطق روستایی به این خاطر بوده که این روستاها در پوشش تعهد هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه نبوده ، در صورتی که تعداد زیادی سایت آماده احداث هم داریم که به علت ممانعت مردمی قابل اجرا نبوده و به همین منظور نمی توان انتظار داشت که در تمامی نقاط وضعیت مناسب باشد . اما با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهرستان این اداره کل با هماهنگی با اپراتور ایرانسل اقدام به نصب دکل در روستاهای کرداولاست و زیده بالا نموده و این پروژه ها با قابلیت پوشش چندین روستا آماده افتتاح است.
توکلی تصریح نمود : هم اکنون ۷۳ درصد از مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل بوده و مابقی مدارس استان نیز تا قبل از مهرماه به این شبکه متصل خواهند شد و همچنین در هفته دولت نیز تعداد قابل توجهی از پروژه های زیرساختی در حوزه تلفن ثابت و تلفن همراه افتتاح خواهد شد.
وی افزود : هم اکنون ۱۰۹ روستای شهرستان فومن به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و باید تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان نیز تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل شود که این پروژه یکی از طرح های بزرگ وزارت ارتباطات بوده و بخشی از هزینه های آن از محل منابع عمومی کشور (USO) تامین که با توجه موانع پیش رو و محدودیت این منابع ؛ از نماینده محترم درخواست می گردد با عنایت به جایگاه قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی ، در تأمین منابع مورد نیاز این پروژه ، وزارت ارتباطات را همراهی نمایند.
مدیرکل ICT استان به هزینه بالای دسترسی به شبکه شاد (تلفن همراه) اشاره کرد و گفت: ما باید تمامی روستاییان را به شبکه شاد متصل کنیم و این امر میسر نمی شود مگر این که این موضوع به صورت کلان در مجلس شورای اسلامی طرح و منابع تامین تجهیزات بهره برداری از اینترنت در روستاها به صورت بنیادی در اختیار روستاییان قرار گیرد.
فرزاد توکلی در ادامه به مشکلات طرح شده از سوی نماینده مردم و فرماندار شهرستان فومن اشاره و تصریح نمود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در هفته آینده نسبت به بررسی و پایش آنتن دهی مناطق مورد نظر از جمله منطقه گل افزان ، ورودی فومن ، فرمانداری فومن ، روستای ماکلوان ، ماسوله اقدام و گزارش آن را ارائه خواهد نمود.
در پایان علیرضا پارسایی مدیر مخابرات منطقه گیلان نیز گزارشی از شاخص های ارتباطی ، پروژه های توسعه شبکه تلفن ثابت و اینترنت ، برنامه های در دست اجرا از جمله گزارش پروژه فاز ۸ ارتباطات سیار و نقاط مربوط به آن ، اجرای طرح فیبر نوری (FTTH) جهت مشترکین خانگی و تجاری برای استفاده اینترنت پرسرعت و اقدامات انجام شده پیرامون مسائل و مشکلات پیش روی توسعه شبکه ارائه نمود .