برداشت ۱۶ هزار تن زیتون از باغ‌های بارور رودبار
برداشت ۱۶ هزار تن زیتون از باغ‌های بارور رودبار
.

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور استان به ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیارد تومان برداشت شود.
صالح محمدی افزود: زیتون یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان است و شهرستان رودبار با قدمت چندین هزار ساله قطب تولید زیتون کشور است و یکی از افتخارات استان گیلان ایجاد بازارچه فروش محصولات زیتون در رودبار است.
وی با اشاره به برنامه سازمان جهاد کشاورزی در توسعه باغ های زیتون یادآور شد: زیتون محصولی ارزآور است و چرخه مالی شهرستان رودبار به این محصول متکی است و سازمان جهاد کشاورزی برنامه توسعه این باغ ها را در دستور کار خود قرار داده است.
محمدی با اشاره به آغاز برداشت محصول روغنی زیتون خاطرنشان نمود: پیش بینی می کنیم امسال ۴۰ درصد محصول زیتون به صورت روغنی و ۶۰ درصد به صورت کنسروی برداشت شود.

*فعالیت ۲۲ هزار بهره بردار باغ‌های زیتون گیلان*
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: بالغ بر ۲۲ هزار بهره بردار در گیلان در حال تولید زیتون هستند و ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن به صورت صنعتی در گیلان فعال است و بالغ بر ۱۰۰ واحد به صورت سنتی و نیمه سنتی و مدرن به تولید، فرآوری و بسته بندی محصول زیتون می پردازند.
صالح محمدی تصریح نمود: خوشبختانه زنجیره کامل تولید محصول زیتون در شهرستان رودبار شکل گرفته و این چرخه کامل است.
محمدی یادآور شد: برنامه سازمان جهاد کشاورزی گیلان فراهم آوردن شرایط برای تولید روغن بیشتر و رسیدن به مرحله خودکفایی است.

*افزایش عملکرد زیتون در واحد سطح با معرفی ارقام زودبازده*

نماینده وزیر جهاد کشاورزی در استان گیلان به لزوم معرفی ارقام زودبازده با عملکرد بالا به زیتون کاران اشاره کرد و گفت: معرفی ارقام زودبازده همراه با عملکرد بالا مانند آربکین، مانزالینا، کنسروالیا سبب اصلاح ساختار باغ‌های قدیمی و ایجاد باغ‌های مدرن می‌شود و در نهایت سبب افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.
محمدی تاکید کرد: زیتون یک گیاه آب دوست است و باید شرایط رویشی و زایشی خوب برای گیاه مهیا شود تا بهره وری عملکرد آبیاری بالا رود و سازمان جهاد کشاورزی گیلان با هماهنگی مدیریت آب و خاک استان به راه اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغ های زیتون اقدام نموده است.

*باغداران دارای باغ قدیمی می‌توانند از تسهیلات بلاعوض استفاده کنند*

محمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات به زیتون کاران گفت: تسهیلاتی در قالب ۸۵ درصد به صورت بلاعوض و ۱۵درصد آورده باغدار برای راه اندازی سیستم نوین آبیاری در باغ‌های زیتون پرداخت می‌شود و هدف از این طرح افزایش بهره وری آب در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان نمود: تقاضای باغدار قبل از احداث باغ و تعریف سیستم آبیاری مرحله اولیه دریافت تسهیلات است و همچنین ترتیبی اتخاذ شده است تا باغ‌های قدیمی هم بتوانند از اعتبارات ملی برای ایجاد سیستم های آبیاری استفاده کنند.

*اختصاص بسته حمایتی رایگان مبارزه با مگس زیتون به باغداران *

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به سال “آور و نیاور” در محصولات زراعی و خصوصاً زیتون گفت: برای باغ‌های زیتون رودبار امسال سال نیاور بود و پیش بینی شده ۱۶ هزار تن محصول از ۸ هزار و ۹۴۵ هکتارباغ بارور محصول برداشت شود و امیدواریم با عملیات مدیریت باغ توسط باغداران مانند هرس مناسب، تغذیه خوب و مدیریت آفات و بیمارها سال بعد سال آور باشد است و شاهد افزایش محصول در واحد سطح باشیم.
صالح محمدی ادامه داد: مگس زیتون یکی از عوامل قهری است که باعث ایجاد خسارت فراوان به باغ‌های زیتون می‌شود و هر سال با هماهنگی حفظ نباتات استان و کشور برنامه های پیشگیری در سطح باغ ها اجرا می شود.
وی یادآور شد: سم‌های مورد نیاز برای مبارزه با این آفت خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد و امیدواریم در سال آینده هم بتوانیم از اعتباراتی که از طرح ملی زیتون به ما اختصاص داده شد، استفاده کنیم و به صورت رایگان بسته حمایتی برای جلوگیری از آفت مگس زیتون در اختیار کشاورز قرار دهیم.
محمدی در خاتمه گفت: مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات و بیماری ها و همکاری زیتون کار با سازمان جهاد کشاورزی خصوصا مدیریت جهاد شهرستان و حفظ نباتات بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوانیم در سال آینده عملکرد خوب داشته باشیم.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان