بخش مراقبت دارویی بیمارستان دکتر حشمت رشت راه اندازی شد
بخش مراقبت دارویی بیمارستان دکتر حشمت رشت راه اندازی شد
بخش مراقبت دارویی مرکز آموزشی ودرمانی قلب دکتر حشمت با بهره گیری از سیستم Unit-Dose راه اندازی شد.

گیرا آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، با اجرای این روش، گام مهمی در زمینه ی کاهش هزینه و هدررفت منابع دارویی ایجاد می شود. علاوه براین با  کاهش خطاهای دارویی، متعاقبا کیفیت ارائه خدمات دارویی در بیمارستان افزایش می یابد.

دکتر مرضیه جعفری- متخصص فارماکوتراپی مرکز آموزشی و درمانی قلب دکتر حشمت  در این خصوص گفت:  یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی راه اندازی سیستم Unit-Dose  ، جلوگیری از هدررفت منابع مالی بیمارستان از طریق بهینه شدن نگه داری ذخایر دارویی، حذف و یا به حداقل رساندن استوک های دارویی در بخش ها و همچنین تنظیم صورتحساب دقیق و واقعی برای بیمار و  صرفه جویی  اقتصادی قابل ملاحظه می باشد.

وی استفاده بهینه و کارآمد از نیروی متخصص از طریق نظارت مستقیم داروساز بر داروهای مصرفی بیمار و نظارت بیشتر توسط داروساز بر فعالیتهای پرسنل شاغل در داروخانه را از جمله دستاوردهای ارزشمند این روش عنوان کرد و افزود:  در سیستم Unit-Dose ، توزیع دارو، تحت نظارت مستقیم داروساز انجام میگیرد. در این روش، داروهای مصرفی برای هر بیمار به میزان تجویز شده توسط پزشک،  در بخش مراقبت های دارویی (واحد یونیت دوز) آماده می شود. سپس دوز، تعداد و روش مصرف دارو  توسط داروساز کنترل می شود و نهایتا در اختیار پرستاران  بخش ها قرار می گیرد. نظارت فنی داروساز طبق استاندارد اعتباربخشی باید تا مرحله تحویل دارو به بیمار و آموزش بیمار وجود داشته باشد که  تا حدود زیادی در این روش اجرا می شود.

گفتنی است؛ در سیستم قبلی،  توزیع دارو به صورت فلور استوک بود. در روش استوک که به صورتی یک داروخانه ی کوچک در اتاق تریتمنت واحد پرستاری وجود دارد  و داروخانه فقط متعهد است که ذخیره داروئی هر بخش را تأمین نماید. در این روش، پرستار ابتدا دارو را از استوک استفاده میکند و سپس اقدام به ثبت داروی مصرفی می کند که گاهی موجب بروز کسورات چشمگیر در بیمارستان به علت عدم دقت کافی در زمان ثبت داروی مصرف شده برای بیمار از نظر نوع و مقدار داروی مصرفی می باشد. لذا ضروری است که داروی مصرفی هر بیمار قبل از استفاده برای آن بیمار در سیستم HIS ثبت گردد و از داروخانه تقاضای دارو شود تا تضمین کافی وجود داشته باشد که دقیقا همان شکل دارویی و مقدار داروی مدنظر پزشک توسط پرستار تحت نظارت داروساز برای بیمار تجویز شود که  این امر توسط سیستم یونیت دوز قابل اجرا می باشد.