بازگشت اضطراب و اضطرار به مدافعان سلامت/ گیلان در بحران کرونا فرو رفت
بازگشت اضطراب و اضطرار به مدافعان سلامت/ گیلان در بحران کرونا فرو رفت
در پی افزایش بیماران کرونایی و کمبود تخت های درمانی در گیلان، همچون روزهای نخست شیوع بیماری کووید ۱۹ اضطراب و اضطرار به مدافعان سلامت برگشت و وضعیت کرونا در این استان بحرانی شد.

گیرا آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛  عصر روز جمعه ، هشتم مرداد ماه سال جاری به علت افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا در گیلان، هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور بررسی ظرفیت ها و آمادگی جهت درمان مبتلایان به کووید‌۱۹، در سالن اجلاس این دانشگاه نشست اضطراری برگزار کرد.

ظرفیت تخت های مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت تکمیل شده است و امکانات فعلی و فضای فیزیکی درمان استان جوابگوی بیماران کرونایی جدید نمی باشد.

دکتر ارسلان سالاری –  رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با ابراز نگرانی از افزایش سرسام آور بیماران کرونا، اظهار داشت : رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم به پایین ترین سطح ممکن رسیده و فعال بودن رستوران ها، عبور و مرور مردم در اماکن شلوغ و سرپوشیده و همچنین برگزاری دورهمی ها و مهمانی ها از نمونه های آن است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان های گیلان به ویژه رشت و افزایش بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از مردم خواست به منظور پیشگیری از بیماری کرونا  رعایت موازین بهداشتی را جدی بگیرند.

 وی یاد آور شد:  علاوه بر شهرستان‌های گیلان ، در شهر رشت شمار بیماران کووید ۱۹ به حدی افزایش یافته است  که در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت که سانتر مرکزی و اصلی کرونای گیلان  است ، فضایی برای پذیرش بیمار جدید نیست. برخی از شهرستان ها همچون لاهیجان، انزلی و رضوانشهر نیز تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید ندارند.

دکتر سالاری اظهار داشت :  طی هفته گذشته جهت افزایش ظرفیت بخش های بستری بیماران مبتلا به کرونا در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت، بیماران غیر کووید۱۹ این مرکز آموزشی و درمانی، به مرکز آموزشی  ودرمانی پورسینا منتقل شدند.

دکتر سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندی پیش در جمع خبرنگاران از بستری شدن بیش از یک هزار بیمار در بیمارستان های استان خبر داده بود.

 وی  علت اصلی افزایش بیماران مبتلا به بیماری کرونا در گیلان عادی انگاری مفرط بسیاری از شهروندان ذکر کرده بود و گزارش های کارشناسان بهداشت استان  نیز از کاهش نزولی رعایت پروتکل‌ های بهداشتی از سوی مردم به ویژه شهروندان رشتی حکایت دارد.

 علیرغم محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا در آمد و شدها، تردد مردم گیلان در راههای مواصلاتی و معابر شهری بیش از هر زمان دیگری بوده که در دو روز اخیر به اوج خود رسیده است.

 در این راستا مسوولان‌ بهداشتی گیلان پیش‌بینی کرده اند‌، با جهش های متعددی که کرونا داشته اگر رفتار مردم کنترل نشود  و مطابق با شیوه نامه‌های بهداشتی نباشد، سیر ابتلا به بیماری کرونا تصاعدی شده و بحرانی فراتر از روزهای نخست شیوع این بیماری در گیلان در انتظار است.

 افزایش بیماری کرونا و وضعیت بحرانی پیش آمده،  بار دیگر مدافعان سلامت را مضطر و خستگی آنها را در برابر مقاومت های پیاپی مضاعف کرده است.

علیرغم شیوع مضاعف کرونا در استان، کاهش محسوس رعایت پروتکل‌ های بهداشتی از سوی مردم و خستگی مفرط مدافعان سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان عزم خود را همچون گذشته جزم کرده و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت ها در تلاش است تا بیماری، بدون تخت مواجه نشود.