بازدید مشترک رییس کل و معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان و مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پارک ملی بوجاق دقت نظر جامعه محلی پشتوانه امید بخش یگان حفاظت محیط زیست در حراست از تمامیت پارک ملی بوجاق است  
بازدید مشترک رییس کل و معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان و مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پارک ملی بوجاق دقت نظر جامعه محلی پشتوانه امید بخش یگان حفاظت محیط زیست در حراست از تمامیت پارک ملی بوجاق است  
به گزارش روابط عمومی اداره کل  حفاظت محیط زیست گیلان،

گیرا آنلاین_ به منظور دیدار و گفتگو با جامعه محلی و نیز بازدید نزدیک از توانمندی حفاظتی و حراستی  یگان حفاظت محیط زیست گیلان در پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق، رییس کل دادگستری و معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از این منطقه حفاظت شده بازدید کردند.

به منظور دیدار و گفتگو با جامعه محلی و نیز بازدید نزدیک از توانمندی حفاظتی و حراستی  یگان حفاظت محیط زیست گیلان در پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق، رییس کل دادگستری و معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از این منطقه حفاظت شده بازدید کردند.

روز شنبه چهارم دیماه؛ در برنامه بازدید و پایش منطقه حفاظت شده پارک ملی بوجاق کیاشهر که با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان و معاون پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان انجام شد، مقام های ارشد قضایی استان  از نزدیک ضمن بررسی توانمندی های یگان حفاظت محیط زیست گیلان در فضایی صمیمانه با اهالی و جامعه محلی دیدار و گفتگو کردند.
پشتوانه مردی نقطه قوت یگان
دکتر ساسان کفایی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تبادل نظر و گفتگو با جامعه محلی و شنیدن نقطه نظرات و نیز مشکلات ایشان  با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان هوشیارانه و بی اغماض به وظیفه سازمانی خود در حراست از این منطقه عمل می کنند، تصریح کرد:به رغم آنکه  کلیه نیروها، محیط‌بانان و پرسنل یگان حفاظت محیط زیست گیلان متعهدانه و منظم با گشت‌های مستمر هرگونه فعالیت‌ غیرقانونی را رصد کرده و وارد عمل میشوند  ، اما پشتوانه امید بخش یگان ، هوشیاری جامعه محلی است.
وی افزود: مردم و اهالی محترم منطقه می‌توانند با اطلاع‌رسانی و گزارش بموقع و سریع در خصوص هرگونه فعالیت تخریبی  و تعرض در این منطقه حفاظت شده، بازوی توانمند یگان در حفظ منطقه ای که در اصل به همین مردم و به طریق اولی متعلق به همه کشورست،باشند.
پارک ملی بوجاق جلوه ای از انفال
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در این بازدید، از پارک ملی بوجاق بعنوان یکی از  میراثهای مهم زیستی و ملی کشور یاد کرد.
دکتراحمد آقایی با تاکید بر اینکه  پارک ملی بوجاق نخستین پارک ملی خشکی – دریایی ایران محسوب می شود تصریح کرد: بی شک لازم است تا در صیانت و حراست از این موهبت الهی همچون سایر انفال و داشته های منابع طبیعی کشورمان، مردم در کنار مسئولان بوده و همدلانه از این داشته ارزنده استان، حفاظت نمایند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه با برشمردن برخی از مشکلات منطقه اعم از تصرفات و تعرضاتی چون زمین خواری سودجویان و یا اقدام مخرب برخی افراد غیر بومی از یک سو، و معضلات بغرنجی چون  ورود فاضلاب های شهری به این تالاب  از سوی دیگر  گفت: انتظار می رود سازمان های مردم نهاد و همچنین اهالی منطقه  به عنوان پرچمداران صیانت از انفال، هر گونه تخلف و تجاوز‌ به اراضی ملی را به مسئولان اعلام نمایند.
وی در خاتمه یادآور شد: بخاطر داشته باشیم که استان گیلان از قطب های کشاورزی و گردشگری کشور است و اگر از زیست بوم آن محافظت نشود منبع پایدار درآمدی مردم در حوزه های گوناگون معیشتی وابسته، بویژه گردشگری از دست می رود.

پارک ملی بوجاق که دارای عالی ترین درجه حفاظتی در منطقه چهارگانه است. گفتنی است در خرداد ماه سال ۱۳۸۱ ، منطقه ای بوسعت ۳۲۶۰ هکتار مشتمل بر دهانه سفیدرود، تالاب بوجاق در غرب و لاگون کیاشهر در شرق آن به انضمام بخش هایی از پهنه آبی دریای خزر  تا عمق ۶ متر در امتداد پارک، بعنوان پارک ملی بوجاق مورد تصویب قرار گرفت.
این منطقه زیستگاه مهم زمستان گذرانی پرندگان در خطر اتقراض جهانی است و از زیستگاههای مهم تخم ریزی و زادآوری ماهیان محسوب میشود و بر اساس معیارهای مهمی چون گیاهان و جانوران منطقه بویژه زیستگاه پرندگان در زمره رامسرهای سایت های ایران است.
گفتنی است متاسفانه پارک ملی خشکی دریایی بوجاق سالها دچار انواع تعارض هایی  بود که عملا هیچ سنخیتی حتی با تعریف زون گردشگری و اصول اکوتوریست در این مناطق، نداشت  که در ابتدای سال جاری با همت مدیریت پارک ملی و محیط بانان ساعی منطقه این تعارضات از جمله  پیست موتور سواری تعطیل و کلیه آلاچیق های ناهمساز و نامناسب جمع آوری شد. همچنین پاسگاه محیط بانی بوجاق با توجه به دستورالعملهای استفاده از انرژی پاک مورد بازسازی قرار گرفت.