بازار سنتی رشت نیاز به بازنگری و بازپیرایی دارد/ معضل موتورسواران در پیاده راه / جانمایی سردرب مناسب برای بازار بزرگ سنتی شهر رشت
بازار سنتی رشت نیاز به بازنگری و بازپیرایی دارد/ معضل موتورسواران در پیاده راه / جانمایی سردرب مناسب برای بازار بزرگ سنتی شهر رشت
خرید زمین برای احداث پارکینگ برای گردشگران و شهروندان در محدوده بازار

گیرا آنلاین_ جلسه شصت و هفتم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با دو دستور کار تبادل نظر در خصوص خرید زمین برای احداث پارکینگ و لزوم ایجاد یک سردرب مناسب با محیط در ورودی بازار سنتی رشت تشکیل شد.

علیرضا تاج شهرستانی در این جلسه ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها، روز دختر، روز اهدای عضو و آغاز دهه کرامت توضیح داد: از آنجا که پروژه ساخت پارکینگ برای بافت مرکزی شهر و محدوده بازار به لحاظ قرارگیری در محدوده پیاده راه فرهنگی، از حیث گردشگری نیز قابل اهمیت است، بررسی روند ساخت پارکینگ عمومی برای گردشگران و شهروندان در این کمیسیون لازم به طرح است.

تاج شهرستانی همچنین با اشاره به سردرب نصب شده در ورودی بازار سنتی شهر گفت: بنابه گفته بسیاری از شهروندان و صاحبنظران، تابلوی فلزی ورودی بازار رشت، بی هویت ترین و نامناسب ترین المان ورودی در بازارهای در کشور است.

تاج شهرستانی گفت: از این رو شهردار منطقه دو شهر رشت و برخی همکاران حوزه حمل و نقل شهرداری به این جلسه دعوت شدند تا با همفکری مشاوران فرهنگی بتوانیم به راهکاری اصولی و قابل اجرا در این موضوعات برسیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت گفت: کلمه ‘ انجام ‘ در حیطه مدیریتی و خدمت‌رسانی به جامعه واژه‌ای مقدس است و ارزش و اعتبار آن برای کسانی معنا می یابد که با انگیزه به رفع موانع در جهت توسعه مشغولند.

وی گفت: بنده در دیداری دوستانه با شهردار نیز توصیه کردم تا میتوانید موانع را رفع و رجوع کنید و امور را به انجام برسانید تا در آینده به عنوان یک شهردار خوب از شما یاد شود.

وی در بحث پیاده راه به معضل موتورسوارها اشاره داشت و گفت: آرامش شهروندان با وجود این تعداد موتورسوار در پیاده راه مختل شده و از پلیس راهور میخواهیم برای حل معضل موتورسوران در پیاده راه با شهرداری همکاری نماید.

هادی رمضانی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی در این جلسه ضمن تبریک ایام گفت: سردرب فعلی ورودی بازار سنتی در دوره شورای سوم و بنابه درخواست بازاریان نصب شد؛ چرا که مسافران و گردشگران برای مراجعه به بازار طبیعتا به دنبال المان و تابلو نشانگر با عنوان ورود به محوطه بازار سنتی میباشند.

وی در بحث پیاده‌راه فرهنگی رشت نیز گفت: نفس عمل در ساخت پیاده راه و گردشگر محور ساختن شهر رشت قابل قبول است اما این پروژه ، بدون توجه به زیرساختها و ظرفیتها اجرا شده، به شکلی که ساکنان منطقه در رفت و آمدها دچار محدودیتهای ترافیکی و کمبود پارکینگ و مشکلات عدیده ناشی از ترددها هستند.

رمضانی گفت: در مجموع ۲۸ شهر در جهان دارای پیاده راه هستند که در تمامی اتوبوسهای گردشگری موجود است اما در شهر رشت اتوبوسهای برقی بعلت خرابی به تعمیرگاه رفت و نبود وسایط نقلیه مخصوص پیاده راه کمبودی است که باید برای آن فکری کرد.

در ادامه این جلسه دانش شکیب شهردار منطقه دو با اظهار این مطلب که پیاده راه برای ارائه تسهیلات به گردشگران و شهروندان نیاز به پارکینگ دارد گفت: در خیابان بحرالعلوم رشت زمینی با مساحت ۱۰۲۸ متر برای خرید و کاربری پارکینگ شناسایی و تامین اعتبار شده و اکنون در مرحله کارشناسی است تا در ادامه کار نسبت به خرید و تملک آن توسط شهرداری اقدام شود.

دانش شکیب گفت : علاوه بر آن قطعه زمینی ۶۰۰ متری که بخشی از پارکینگ عمومی است در خیابان آیت الله احسابخش و چند قطعه در مناطق دیگر نیز شناسایی شده و در برخی موارد توافقات اولیه صورت گرفته و در ادامه کار با ورود سازمان سازمان عمران و باز آفرینی میتوان مراحل تبدیل کاربری آنها به پارکینگ را اجرایی نمود.

علیرضا عزیزی، از مسئولان حوزه حمل و نقل حاضر در جلسه نیز با نمایش اسلایدهایی از پهنه شهر رشت و توضیح لکه گذاریها برای احداث پارکینگ در منطقه بازار، خیابان بیستون، بلوار احسان بخش ، و خیابان نواب رشت و چند منطقه دیگر گفت: برای منطقه بازار در خیابان شریعتی با قطعه ای با مساحت ۲هزار و ۵۰۰ متر ‌متعلق به اداره کل زندانها شناسایی و برای تملک و کاربری پارک سوار وارد مذاکره شده ایم و نتیجه آنکه زمین مورد نظر برای فروش دارای معذورات اما برای اجاره و کاربری حمل و نقل توافقات در این راستا حاصل شده است.

در ادامه این جلسه در موضوع سردرب ورودی بازار سنتی رشت

مطرح شد: نصب سردرب برای بازار سنتی رشت در شهر گردشگر پذیر رشت لازم است و از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار سنتی رشت مانند بازار شهرهایی چون تبریز، اصفهان و شیراز مسقف نبوده؛ مبتنی بر معماری نیست و فرهنگ بیش از معماری در آن جریان دارد، اصولا ساخت سردرب برای آن الزام محسوب نمیشود.

پیربازاریان، مشاور جلسه پس از توضیحات بالا در این رابطه گفت: هر نوع ساخت و ساز در محدوده بازار سنتی که حریم درجه یک میراث فرهنگی گیلان محسوب میشود، منوط به تایید شورای فنی میراث فرهنگی است.

دکتر بابایی دیگر مشاور کمیسیون با توضیح اینکه سه فصل گردشگری در ایام سال برای شهرهای مقصد سفر با نامهای پیک سفر، شولدر و آف پیک سفر تعریف شده که شامل تعیین جشنواره ها در ایام کم گردشگر سال میشود و شاهد هستیم فستیوالهای قهوه، شکلات، جواهر و… در ایام شولدر و آف پیک در شهرهای مفصد گردشگری در حال برگزاری است، در بحث ساخت سردرب برای بازار سنتی رشت گفت: ساخت سردرب باید بر اساس این تفکر انجام شود که اگر در قدیم در این منطقه سردرب ساخته میشد، با توجه به بافت محیطی شهر این سردرب به چه شکل می‌بوده است…

وی بعنوان نمونه در این راستا به نمای یک واحد کوچک طلافروشی جنب یکی از مسافرخانه های شهر رشت اشاره داشت و گفت: ساخت این بنای کوچک با توجه به ساختمان مجاور و با درک صحیح از بافت منطقه اجرا شده و هماهنگی با فضای منطقه را به تمامی نشان میدهد.

در این جلسه پیام جعفری نیا، سرپرست سازمان سیمامنظر شهرداری نیز در بحث چگونگی عملیات عمرانی قابل ‘ انجام’ در شهرها گفت: در سفری که به اصفهان داشتیم مشاهده کردیم برای یک پروژه عمرانی، شهرداری اصفهان در یک روز با آوردن بخش وسیعی از تجهیزات و امکانات و با بهره گیری از ۱۵۰ نفر نیروی انسانی یک پروژه را صبح آغاز کرده و در عصر همان روز به پایان رساند.

در پایان این جلسه اعلام شد: اجراهای عمرانی در شهر رشت می‌بایست در راستای فرهنگ جاری و سبک معماری رشت اجرا شود و هر اجرا و تصمیم همواره باید با آینده نگریهای کارشناسی و علمی و بر اساس خواست شهروندان اجرایی گردد.