افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور در رشت
افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور در رشت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری رشت؛
گیرا آنلاین– بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی شمال کشور صبح امروز (جمعه) با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار گیلان و فرماندار رشت در رشت افتتاح شد.
در کتابخانه مرکزی شهر رشت که به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور امروز توسط دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر ارسلان زارع استاندار، مهندس علی فتح اللهی فرماندار رشت و جمعی از مقامات ملی و استانی به افتتاح رسید، ۵۰ خدمت مطالعاتی به عموم مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می‌شود.
سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان هم اکنون ۲۷ هزارو ۵۰۰ متر مربع است که با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر مربع و با ۲۷ درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع رسید.
کتابخانه مرکزی رشت در ۷ طبقه، دارای بخش های مختلفی همچون سالن قرائت خواهران و برادران به ظریفیت مجموع ۵۰۰ نفر، واحدهای اختصاصی مطالعه انفرادی، پژوهشگران و کارشناسان، مخازن کتاب با ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد با قابلیت توسعه برای نگهداری ۵۰۰ هزار جلد، بخش رایانه با ظرفیت مجموع ۲۰۰ نفر برای آقایان و خانم ها، سالن اجتماعات با ظرفیت ۲۵۰ نفر، سالن سخنرانی و همایش ها با ظرفیت ۸۰ نفر، گالری نمایشگاهی، آزمایشگاه ها، مخزن میکروفیلم، بخش های سمعی – بصری و نمایش، آرشیو مجلات و نشریات دوره ای با ظرفیت ده هزار جلد، مخزن کتب خطی، موزه کتاب و آرشیو، بخش آموزش و مشاوره و کامپیوتر از فضاهای اصلی است.
این مجموعه فرهنگی دارای بخش های دیگری همچون بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش بخش دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی، بخش نجوم (آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و نیز مرمت، آماده سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب است.
عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود.