اعتبارات جذب شده سال گذشته معیار توزیع اعتبارات در امسال خواهد بود
اعتبارات جذب شده سال گذشته معیار توزیع اعتبارات در امسال خواهد بود
روابط عمومی فرمانداری شهرستان رشت

گیرا آنلاین- فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه اعتبار جذب شده دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته معیار توزیع اعتبارات در امسال خواهد بود، ادامه داد: اگر میزان تخصیص اعتبار سال گذشته‌‌ اداره‌ای از میانگین استانی کمتر باشد امسال هم به اندازه همان سال گذشته اعتبار به آن اداره تخصیص خواهد یافت.

علی فتح‌اللهی امروز در جلسه شورای برنامه ریزی شهرستان رشت که با حضور نمایندگان مردم در مجلس در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: امسال با توجه به گرمای بی سابقه‌ای که بنا بر گزارش هواشناسی در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است، اثرات این گرما را در بخش کشاورزی، برق و مصرف آب شاهد خواهیم بود.

فرماندار شهرستان رشت افزود: یقینا با وجود نیازهای شهرستان، این اعتبارات نمی‌تواند جوابگوی همه بخش‌ها باشد، شهرستان رشت به عنوان مرکز استان خدمات آن فقط به مردم این شهرستان تعلق ندارد بلکه شامل همه استان می‌شود.

وی گفت: در چند روز اخیر با حضور مسئولین قرارگاه خاتم‌الانبیاء، رایزنی‌های لازم جهت احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی مطرح شد که اثرات آن شامل همه مردم استان و شهرستان می‌شود که تامین اعتبار آن از محل اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد، همچنین احداث و بهره‌برداری زورخانه شهرستان رشت طی روزهای اخیر، نیز از جمله پروژه‌هایی بود که از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شد.

فتح‌اللهی بیان کرد: بازسازی مسجد تاریخی صفی، بازسازی مسجد اردبیلیان، پروژه تعریض محور امامزاده هاشم به سنگر، تعریض محور خمام به پیربازار، کتابخانه مرکزی، استخر فرهنگیان از پروژه‌هایی هستند که با بهره‌مندی از محل اعتبارات ملی در دستورکار قرار گرفتند که حاصل زحمات و پیگری استاندار و نمایندگان استان می‌باشد.

فرماندار شهرستان رشت خاطرنشان کرد: در بحث برنامه‌ریزی اولین موردی که می‌تواند کمک کننده باشد اطلاعات دقیق بر مبنای شاخص‌هاست، هدف این است در بحث شاخص‌ها نواقصی که وجود دارد شناسایی و عقب ماندگی برطرف شود. در این راستا باید بحث جذب اعتبار مدنظر قرار دهیم و ملاک ارزیابی هم میزان تخصیص و جذب اعتبار ادارات در سال گذشته است.

وی با بیان اینکه اعتبار جذب شده دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته معیار توزیع اعتبارات در امسال خواهد بود، ادامه داد: اگر میزان تخصیص اعتبار سال گذشته‌‌ اداره‌ای از میانگین استانی کمتر باشد امسال هم به اندازه همان سال گذشته اعتبار به آن اداره تخصیص خواهد یافت. ابتدایی‌ترین وظیفه مدیر هر اداره‌ دریافت کامل اعتبار تخصیصی از اداره‌کل مربوطه است.

فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: از مدیران شهرستان انتظار داریم در بحث تخصیص و جذب اعتبارات به طور جد پیگیر باشند؛ هر چقدر در این شرایط اعتبار جذب شود پروژه زودتر به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اولویت بندی پرو‌ژ‌ه‌ها تصریح کرد: باید به گونه‌ای پروژه‌ها اولویت‌بندی شوند که بخش عمده‌ای از مشکلات مردم را حل کند، امسال سال آبی سختی را پشت سر می‌گذاریم، باید تدابیر کم‌آبی را از قبل بیاندیشیم و نمی‌توان به بهانه کم آبی کشاورزی را تعطیل کرد و باید با برنامه‌ریزی خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم. در این مورد احیای آبندان‌ها و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ و استفاده بهینه از باران و برف موارد جایگزین را پیش بینی کنیم.

فرماندار شهرستان رشت بیان کرد: باید جلوی هدر رفت آب را بگیریم لذا کشاورزی را باید در اولویت قرار گیرد، در بحث طرح‌های روستایی حدود ۲۲ روستا داریم که از حوزه منطقه آزاد انزلی خارج شدند ولی هنوزطرح هادی روستایی‌شان به روز نشده است، این روستاها باید در اولویت قرار گیرند.

فتح‌اللهی اضافه کرد: کل ردیف اعتبارات ما یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است؛ اگر تعدد ادارات را لحاظ کنیم اعتبار خیلی ناچیزی به هر اداره می‌رسد که جوابگو نیست. در تنظیم موافقتنامه باید در فرم مربوطه عنوان پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد و با معاون عمرانی و برنامه‌ریزی هماهنگی شود.

وی با اشاره به در پیش بود هفته دولت بیان کرد: باید تا دو هفته آتی پروژه‌های قابل افتتاح با فرمت مورد نیاز به تفکیک بخش خصوصی و اشتغال به فرمانداری ارسال شود.

فتح‌اللهی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه شرایط ضروری است، در شهرهای قرمز به غیر از ادارات خدمات رسان سایر ادارات باید با تایید عالی‌ترین مقام آن دستگاه، یک سوم نیروها فعالیت داشته باشند.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به تعین و تکلیف روستاهای جداشده از منطقه آزاد انزلی در رابطه با مباحث طرح‌های هادی و توسعه روستایی افزود: پروژه‌های درمانی در استان در نظر گرفته‌شده که پیش‌بینی می‌شود با اتمام بهره‌برداری آن مشکلات حوزه‌های درمانی کاهش پیدا کند.

وی به پروژه بیمارستان‌های رازی، پور سینا و لاکانی اشاره کرد و گفت: اگر پروژه‌های مذکور به بهره‌برداری کامل برسند مشکل مربوط به این حوزه در سطح شهرستان و حتی استان مرتفع می‌شود.

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با تأکید بر لزوم پیگیری حل مشکل برق و اصلاح شبکه برقی گفت: ضعف و فرسودگی شبکه برق یکی از موضوعات مهمی است که باید به‌طور ویژه موردبررسی و اصلاح قرار بگیرد.

وی به مسئله طرح هادی روستا و مشکلات تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از پروژه‌ها باید از طریق اعتبارات استانی پیگیری و برای تخصیص اعتبارات ملی در اجرای پروژه‌های بزرگ باید در سطح کشور به‌طورجدی پیگیر بود.