اشتغال جوانان بزرگترین دغدغه امروز جامعه/ استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت رفع مشکل بیکاری و توسعه اقتصادی استان
اشتغال جوانان بزرگترین دغدغه امروز جامعه/ استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت رفع مشکل بیکاری و توسعه اقتصادی استان
دکتر محمدرضا زیبایی استاد دانشگاه گفت:استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت رفع مشکل بیکاری و توسعه اقتصادی استان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از  لیجار  ؛ محمدرضا زیبایی استاد دانشگاه عصر امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان با بیان اینکه استان گیلان با وجود همه ظرفیت ها به لحاظ زیرساختی دارای ضعف هایی است ، اظهار کرد:رشد و توسعه استان نیازمند همگرایی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است ، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی جهت رفع مشکلات زیرساختی استان می بایست با برنامه ریزی و اتحاد گام بردارند تا گیلان به جایگاهی که در شان آن است ، برسد.

وی افزود:هر مسوولی در هرجایگاهی و هر فردی از هر حزبی که باشد باید به مردم خدمت کند و هدف اصلی خدمت به مردم است‌.

این استاد دانشگاه با اشاره به بالابودن هزینه های درمانی در جامعه خاطرنشان کرد:ارایه خدمات درمانی رایگان باید سرلوحه امور قرار گیرد و حق مردم این است که با توجه به فشارهای اقتصادی کنونی از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوند.

وی افزود:اخذ مالیات از اقشار پردرآمد جامعه یکی از راهکارهای ارایه خدمات رایگان درمانی است .

دکتر زیبایی اشتغال جوانان را یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه عنوان کرد و گفت:امروز خانواده ها دغدغه بیکاری جوانان را دارند که در صورت رفع این مشکل و ایجاد اشتغال ، ازدواج و فرزندآوری که از اهداف دولت در راستای جوانی جمعیت است نیز رقم می خورد.

وی ادامه داد:متاسفانه دولت های مختلف در عرصه ایجاد اشتغال ورود کرده و اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده و نتایج قابل قبولی در این راستا حاصل نشده و هم اکنون نیز اشتغال بزرگترین معضل جوانان است.

زیبایی با اشاره به وجود تورم در جامعه خاطرنشان کرد:تورم در همه جای دنیا وجود دارد رفع مشکل تورم یا کاهش آن نیازمند بهره گیری از اقتصاد دانان متخصص است و تنها افرادی که اقتصاد دان باشند می توانند معضل تورم و معیشت مردم را حل کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم در معیشت روزمره خود دچار مشکل هستند ، گفت:رونق اقتصادی میبایست در استان ایجاد شود گیلان استانی با ظرفیت های بالا در حوزه کشاورزی است اما متاسفانه از محصولات کشاورزی علی الخصوص برنج گیلان حمایت نشده و امروز کشاورزان در راستای قیمت گذاری و فروش برنج به دلیل واردات این محصول با مشکل مواجه هستند.

وی گفت:برنج از محصولات استراتزیک گیلان است که می توان از آن برای تولید سایر فراورده های غذایی استفاده کرد با توجه به کارکرد کشاورزی گیلان باید از محصولات کشاورزی استان جهت تولید سایر مواد غذایی استفاده کرد.

این استاد کارآفرینی گفت:رفع مشکلات موجود نیازمند حضور مدیران متخصص و باتجربه است که در زمان وقوع بحران ها بتوانند راهکارهای خلاقانه و قابل اجرا ارایه دهند.

وی تاکید کرد:شایسته سالاری و عدالت باید در جامعه حاکم باشد و افراد متخصص در راس امور قرار گیرند تا بتوانند در ارایه خدمت به مردم موفق عمل کنند.

دکتر زیبایی با اشاره به وجود رودخانه های آلوده رشت که موجب آلودگی دریای خزر نیز شده است ، تصریح کرد:رشت مظلوم واقع شده و متاسفانه خدمات رایگان از جمله در حوزه اماکن ورزشی به مردم ارایه داده نمی شود ، آلودگی دریای خزر نیز ظلمی در حق مردم استان است و متاسفانه اقدامات لازم با وجود اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای پاکسازی رودخانه ها صورت نگرفته است.

دکتر زیبایی تاکید کرد:توسعه پایدار باید توسعه هم جانبه و در واقع همه جانبه نگری باشد و این رمز پیشرفت استان است.

وی یادآورشد:رفع مشکلات شهر رشت نیز نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت است و متاسفانه این برنامه ها مشخص نیستند.

این استاد دانشگاه گفت:یکی دیگر از مشکلات استان عدم تخصیص بودجه بصورت کامل به ادارات و دستگاه ها است بودجه اختصاص داده می شود اما بصورت کامل تخصیص نمی یابد و این بزرگترین ضعف در برنامه ریزی است.

وی وجود منطقه آزاد انزلی را ظرفیتی جهت ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و گفت : منطقه آزاد انزلی با ورود دادن شرکت های خارجی و فعالیت اقتصادی آن ها می تواند حل کننده مشکل بیکاری در سه استان باشد .

وی یادآورشد:فعالیت اقتصادی شرکت های خارجی و سرمایه گذاری آن ها در منطقه آزاد انزلی علاوه بر رفع مشکل بیکاری ، توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گیلان جز ده کشور برتر در صنعت توریسم است ، تصریح کرد:سهم گیلان در درآمد گردشگری باید افزایش یابد ، لازمه این مهم ، فراهم کردن زیرساخت های اولیه است و اینکه مردم بتوانند با هر نوع درآمد مالی از گردشگری استان بهره مند شوند‌.

وی گفت:ایران و به تبع آن استان گیلان دارای منابع و ظرفیت های زیادی است که با مدیریت و برنامه ریزی می توان خدمات زیادی را به ملت ارایه داد‌.

این استاد دانشگاه ضمن درخواست از خبرنگاران جهت دعوت مردم به حضور چشمگیر در انتخابات پیش رو گفت:ملت ایران در عرصه های مختلف حماسه آفرینی کرده اند و امید است این بار نیز در انتخابات پیش رو حضوری پررنگ داشته باشند زیرا که مشارکت و حضور مردم موجب افزایش امنیت ملی می شود.

وی اظهار کرد:بزرگترین ظلم در حق مردم این است که افرادی که شایستگی لازم را ندارند در مسند قدرت باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میبایست با ارایه افکار و ایده های جدید و اقدامات موثر آینده ایران اسلامی را تضمین کنند.

دکتر زیبایی یادآورشد:جوان گرایی ، بهره گیری از فکر و ایده جوانان نخبه و استفاده از ظرفیت های آنان در جایگاه های مختلف باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

لازم به ذکر است دکتر زیبایی در این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران در بخش های مختلف بودند.