ازدحام پشت دربهای مراجع قضایی نتیجه عدم توجه به امر کتاب و کتابخوانی است
ازدحام پشت دربهای مراجع قضایی نتیجه عدم توجه به امر کتاب و کتابخوانی است
احمد دنیامالی، نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجموعه نمایندگان گیلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: در کشوری که توجه به امر کتاب و کتابخوانی اولویت اصلی نیست انتظاری جز ازدحام پشت دربهای مراجع قضایی نمی توان داشت.

گیرا آنلاین- به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، احمد دنیامالی، نماینده مردم شهرستان بندر انزلی و رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان امروز دوشنبه(۲۴شهریور) با حضور در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با پریسا کرمی، مدیرکل این مجموعه دیدار و در خصوص وضعیت کتابخانه های عمومی، کتابداران و پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی در سراسر استان بحث و تبادل نظر کرد.
حوزه فرهنگ، مکانی مناسب برای سرمایه گذاری پرسود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این دیدار حوزه فرهنگ را مکانی مناسب برای سرمایه گذاری پرسود دانست و با بیان اینکه در کشور ما به مقوله توسعه فرهنگی، خصوصا ترویج امر کتاب و کتابخوانی آنچنانکه شایسته است توجه نمی شود خاطرنشان کرد: به همین دلیل امروز فضای مجازی که بدون هیچگونه نظارت مستمر در دسترس همگان قرار داشته و حجم اطلاعات دریافتی افراد از این منبع عمقی ندارد بعنوان اصلی ترین مرجع مطالعاتی افراد قرار گرفته است.
کمیسیون فرهنگی مجلس متاسفانه هنوز به حد نصاب نرسیده است!
احد دنیامالی با اظهار تاسف از بی توجهی برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به حوزه فرهنگ کشور از به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تا به امروز خبرداد و گفت: این کمیسیون علیرغم اهمیت بسیار بالا، جزو دو کمیسیونی است که اعضای آن به حد نصاب نرسیده و به مشکلات فراوان جامعه فرهنگی کشور و دغدغه مندان این حوزه در آن به نحو شایسته رسیدگی نمی شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی را تضمین کننده آینده کشور و موجب تربیت نسل های آگاه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در کشوری که توجه به امر کتاب و کتابخوانی اولویت اصلی نیست انتظاری جز ازدحام پشت دربهای مراجع قضایی نمی توان داشت.
تاثیر کتابخانه های عمومی بر آموزش همگانی
دنیامالی همچنین مقوله آموزش همگانی و پژوهش محوری در جامعه را یکی دیگر از ابزارهای توسعه در همه زمینه ها عنوان کرد و با اظهار علاقمندی برای کمک به ایجاد زیرساختها در این حوزه، کتابخانه های عمومی را یکی از مهمترین بسترهای رسیدن به این هدف مهم دانست که می توانند زمینه های آموزش عمومی را در محلات محیا کنند.
نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی ایجاد جذابیت در بحث کتاب با تشکیل پاتوق های کتابخوانی را یکی دیگر از پیشنهادات خود برای رونق این بخش عنوان کرد و گفت: این پاتوق های کتابخوانی که در اقصی نقاط کشور توسط افراد دغدغه مند ایجاد شده اند می توانند با محوریت کتابخانه ها و با حمایت مستمر این مجموعه بصورت جدی تری اقدامات ترویجی خود را به انجام برسانند.
کتابخانه تخصصی اشتراکات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری کشورهای همسایه دریای کاسپین در بندر انزلی ایجاد شود
احد دنیامالی در ادامه صحبت های خود استفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز و حامیان امر کتاب و کتابخوانی را در رفع بخش عمده ای از مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی مهم توصیف کرد.
وی همچنین پیگیری احداث کتابخانه عمومی مسکن مهر رشت، کتابخانه عمومی روستای آبکنار بندر انزلی و نیز تکمیل پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی رشت را از مهمترین اولویت های خود عنوان کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در پایان صحبت های خود ضمن اعلام آمادگی برای طرح مشکلات مالی، ساختاری و قانونی نهاد کتابخانه های عمومی در صحن مجلس و پیگیری این مشکلات تا حصول نتیجه لازم پیشنهاد کرد کتابخانه تخصصی اشتراکات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری کشورهای حاشیه دریای کاسپین را در شهرستان بندر انزلی ایجاد شود.
دنیامالی ایجاد این کتابخانه عمومی را برای استفاده محققین، دانشجویان رشته های مختلف و علاقمندان به اشتراکات فرهنگی کشورهای همسایه دریای کاسپین مهم و موثر دانست.

کرمی: تلاش شبانه روزی و مستمر کتابداران برای پیشبرد اهداف فرهنگی
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارش از تعداد و پراکندگی کتابخانه های عمومی استان گیلان در سراسر استان به وجود ۱۰۳باب کتابخانه عمومی شامل۸۳ کتابخانه عمومی نهادی، ۱۹ کتابخانه مشارکتی و ۱ کتابخانه مستقل اشاره کرد.
پریسا کرمی همچنین با برشمردن اقدامات فرهنگی مجموعه کتابخانه های عمومی ویژه عموم مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزاری دوره های مختلف آموزشی، نشست های کتابخوانی، محافل ادبی شعر و داستان، نقد و رونمایی کتاب و نیز ایجاد بخش های ویژه و مستقل کودک در کتابخانه ها را بخشی از این اقدامات فرهنگی برشمرد.
تاکید کرمی بر ضرورت همکاری شهرداری ها در پرداخت سهم نیم درصد قانونی کتابخانه ها
کرمی با اشاره به تلاش شبانه روزی و مستمر کتابداران و دست اندرکاران مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی در پیشبرد اهداف فرهنگی در کشور به مشکلات فراوان این مجموعه در حوزه قانونی، مالی و هزینه ای اشاره کرد و با بیان اینکه تنها درآمد کتابخانه های عمومی از محل حداقل نیم درصدی درآمدهای هفتگانه شهرداری هاست، بر ضرورت همکاری شهرداری ها برای پرداخت سهم کتابخانه ها از این محل تاکید کرد.
وی با اشاره به هزینه های سنگین نگهداری بنای ساختمان کتابخانه ها، حقوق و مزایای کارکنان و خرید تجهیزات و انجام تعمیرات فیزیکی این کتابخانه ها، کمبود منابع مالی و عدم پشتوانه مناسب قانونی از مجموعه کتابخانه های عمومی را بزرگترین مشکل این نهاد برشمرد و از رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان خواست این موضوع را مجلس مطرح کند.
آسیب های عدم توجه به کتاب در آینده متوجه همه جامعه خواهد شد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان آسیب های پیش روی ناشی از عدم توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کتابداران و فعالین حوزه کتاب را در آینده ای نه چندان دور متوجه همه افراد جامعه عنوان کرد.
پریسا کرمی همچنین به وضعیت شاخص های مطالعه در شهرستان بندر انزلی نیز اشاره کرد و از رتبه ۲ کتابخانه های عمومی این شهرستان در شاخص امانت کتاب توسط مردم را نشاندهنده علاقه مردم این شهرستان به کتاب و کتابخوانی دانست.
گفتنی است در ادامه این نشست معاونین امور کتابخانه ها و همکاری ها و نیز اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تکمیل گزارش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در خصوص اقدامات این مجموعه در حوزه های مختلف به ارائه مطلب پرداختند.