ارائه خدمت به ۵۷ هزار عضو کتابخانه های گیلان در ۷۵ پایگاه مجازی
ارائه خدمت به ۵۷ هزار عضو کتابخانه های گیلان در ۷۵ پایگاه مجازی
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،

گیرا آنلاین– مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خمام گفت: کتابداران پرتلاش استان گیلان با فراگیری بیماری کرونا در شرایط دشوار عدم امکان خدمت رسانی حضوری، از اعضای کتابخانه ها غافل نشده و با ایجاد ۷۵ شبکه مجازی کتابخانه ای به ۵۷ هزار عضو خدمات رسانی می کنند.

 نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خمام دیروز دوشنبه(۴مرداد) به ریاست عبدالوحید احمدی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ کبری محمدی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمام؛ موسی فکور، شهردارخمام، رئیس شورای اسلامی این شهر، بخشداران این شهرستان، روسای ادارات آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های فرهنگی این شهرستان، مسئولین و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این نشست ویژه که به عنوان نخستین جلسه انجمن شهرستان تازه تاسیس خمام برگزار شد با تبریک دهه ولایت و امامت، یکی از اصلی ترین رسالت های مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی را ترویج فرهنگ، سبک زندگی و سیره ائمه اطهار (ع) در قالب برگزاری برنامه های فرهنگی بویژه جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد.

پریسا کرمی با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی با مشارکت بیش از ۲ میلیون مخاطب علاقمند در سراسر کشور افزود: استان گیلان در طول برگزاری۵ دوره متوالی این جشنواره در کشور، همواره از استان های پیشرو در این رویداد مهم کتابخوانی بوده و مردم گیلان همواره عشق و ارادت قلبی خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان داده اند.

کرمی به اقدامات این مجموعه در راه اندازی کتابخانه های عمومی ویژه در سراسر استان را نیز خاطرنشان کرد و با بیان اینکه گیلان از اولین استان‌هایی بود که طرح کتابخانه «مادر و کودک» در فضای مدرسه‌ای را با همکاری آموزش و پرورش انجام داد افزود: در حال حاضر سه کتابخانه محله محور در شهرهای انزلی، شفت و صومعه سرا در کنار مدرسه فعالیت و به مادران و کودکان خدمات مطالعاتی را ارائه می‌کنند.

 وی همچین با اذعان به استمرار ترویج فرهنگ کتابخوانی کتابخانه های عمومی سراسر استان در شرایط فراگیری بیماری کرونا اظهار کرد: کتابداران پرتلاش استان گیلان همزمان با فراگیری این بیماری منحوس و در شرایط دشوار عدم امکان خدمت رسانی حضوری، از اعضای کتابخانه ها غافل نشده و با ایجاد ۷۵ شبکه مجازی کتابخانه ای به ۵۷ هزار عضو ارائه خدمت می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین ادامه داد: برگزاری نشست ها و محافل کتابخوانی، معرفی، رونمایی و نقد کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی، برگزاری جشنواره های ویژه با تجلیل از اهالی قلم، فرهنگ و ادب استان و همچنین تشکیل محافل ادبی کودک و بزرگسال از جمله اقدامات ویژه مجموعه کتابخانه های عمومی گیلان در شرایط کرونایی است.

پریسا کرمی همچنین ادامه داد: در این مدت سه طرح «الو کتاب»، «کتاب دوخان» و «لک لک کتاب» نیز جهت سهولت ارائه خدمت به اعضای کتابخانه ها در رده های سنی مختلف در حال اجراست که بر اساس آن اعضای کتابخانه ها، با انتخاب کتاب مورد نظر خود در پایگاه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور به نشانی samanpl.ir و با تماس با کتابخانه، منبع اطلاعاتی خود را از طریق شبکه حمل و نقل اینترنتی یا پست به صورت رایگان در شهرهای با وضعیت قرمز و نیم بها در شهرهای با وضعیت زرد کرونایی درب منزل دریافت و به همین طریق به کتابخانه برگشت می دهند.

کرمی در ادامه این جلسه به وضعیت کتابخانه عمومی شهید بهشتی خمام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این کتابخانه به عنوان تنها مرکز فرهنگی شهرستان خمام نیازمند توجه بیشتری از سوی متولیان است، از آمادگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از استفاده از ظرفیت مساجد، بخشداری ها و اماکن بلا استفاده در مناطق مختلف شهرستان به عنوان پیشخوان کتاب خبر داد.

احمدی: نهاد کتابخانه ها در تربیت و رشد نسل آینده تأثیر دو چندان دارد

فرماندار خمام نیز در این جلسه با اشاره به کمبودهای موجود در زمینه فضای کتابخانه ای این شهرستان، گفت: مشارکت خیران و متولیان فرهنگی در بازسازی کتابخانه خمام ضروری است.

عبدالوحید احمدی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: نسل‌های آینده از ما باهوش‌تر هستند. وی افزود: باید آینده سازانی پرورش دهیم که دارای بار علمی بالایی بوده و به تصمیم گیران خوبی برای کشور تبدیل شده و درست تصمیم بگیرند.

فرماندار خمام به نقش مهم کتاب و مطالعه در تربیت نسل‌های آینده کشور اشاره و اضافه کرد: نهاد کتابخانه ها در تربیت و رشد نسل آینده تأثیر دو چندان دارد.

احمدی تاکید کرد: چنانچه بیشتر تصمیمات عقلانی باشد به شرع و قانون نزدیک تر است و معتقدم باید قوانین به سمتی حرکت کند که در مسیر خدمت به مردم باشد.

فرماندار خمام با اشاره به کاستی‌های موجود در این شهرستان و لزوم استقرار هرچه زودتر بقیه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان، ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای شود که در کنار همراهی مردم با تعامل و همراهی خدمات بهینه ای به شهروندان ارائه شود.

احمدی با اشاره به کمبود فضای اداری در شهرستان خمام، تاکید کرد: باید مسئولان و خیرین و متولیان فرهنگی در خدمت کتاب و کتابخانه بوده و سقف کتابخانه عمومی خمام نیز هرچه زود تر ترمیم شود.

کبری محمدی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمام نیز در این جلسه با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت تنها کتابخانه عمومی این شهرستان به عضویت ۱۰۱۳ عضو، وجود ۲۰۵۶ نسخه کتاب و امانت بیش از ۲۰۸۸۷ کتاب در یکساله اخیر در این کتابخانه اشاره کرد.

همچنین بیان نظرات شهردار، رئیس اداره آموزش و پرورش، رئیس شورای اسلامی و بخشداران بخش های مختلف خمام پایانبخش نخستین جلسه انجمن شهرستان خمام از ابتدای تاسیس به عنوان شهرستان در تقسیمات سیاسی کشور بود.

گفتنی است فرماندار شهرستان خمام پس از این جلسه با همراهی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن حضور  درکتابخانه عمومی شهید بهشتی این شهرستان و بازدید از بخش های مختلف آن در جریان وضعیت این مرکز فرهنگی قرار گرفت.