اختصاص ۲۰۳ میلیارد تومان برای راه روستایی و ۳۲۷ میلیارد تومان برای آب روستایی گیلان
اختصاص ۲۰۳ میلیارد تومان برای راه روستایی و ۳۲۷ میلیارد تومان برای آب روستایی گیلان
صبح روز پنجشنبه(11 شهریورماه)، ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان در سال 1400 به ریاست استاندار گیلان و دبیری سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سالن غدیر استانداری، برگزار شد.

گیرا آنلاین-به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان با دو دستور جلسه به شرح زیر برگزار شد:
۱- پیشنهاد شاخص های توزیع اعتبارات آب و راه روستایی
۲- تصمیم گیری در خصوص منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان
همچنین در بخش سایر موارد نیز در مورد برنامه علم و فن آوری استان صحبت شد.

***

شراره کاوسی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ابتدا با بیان اینکه براساس تعهد سازمان در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اعتبارات مربوط به تملک دارایی، سه درصد نفت و گاز و اعتبارات توازن به تفکیک ۱۷ شهرستان ابلاغ اعتبار شد، ادامه داد: ۱۷ کمیته برنامه ریزی نیز در این شهرستان ها تشکیل و موارد مربوطه پس از بررسی و تطبیق با بندهای قانونی مورد تصویب قرار گرفت.
کاوسی با تاکید براینکه سال گذشته یکی از اقداماتی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان انجام شد این بود که در زمان عقد موافقت نامه اصلاحات لازم در خصوص موارد مندرج در موافقت نامه ها صورت گرفت و اصلاح مجدد موافقت نامه ها به حداقل رسید، در مورد شاخص و روش توزیع اعتبارات راه و آب روستایی استان گفت: در توزیع اعتبار مربوط به راه روستایی از دو متغیر طول راه های روستایی فاقد آسفالت(خاکی و شوسه) و راه های روستایی آسفالته شهرستان استفاده شده است.
وی اعتبار ابلاغی مربوط به راه روستایی را مبلغ ۲۰۳۶ میلیارد ریال اعلام کرد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان همچنین در مورد توزیع اعتبار مربوط به آب روستایی گفت: در این بخش از دو متغیر جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار برخوردار سطح ۲(روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب که در زمینه تامین و توزیع آب، دارای مشکل اند) و جمعیت ساکن درروستاهای غیر برخوردار(تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند) استفاده شده است.
وی اعتبار ابلاغی مربوط به آب روستایی استان را نیز مبلغ  ۳۲۷۷  میلیارد ریال عنوان کرد.
کاوسی با اشاره به اینکه الان زمان تهیه لایحه ۱۴۰۰ است، گفت: هر اتفاقی که در لایحه  و قانون ۱۴۰۰ شکل بگیرد از الان باید به فکر باشیم و تا ۱۰ روز آینده فرصت داریم، افزود: طرح های پیوست قانون برای استان بسیار مهم است و پیشنهاد می شود که مدیران محترم استان در مورد ظرفیت های ۱۴۰۰ استان و همچنین ضرورت افزایش اعتباری که برای طرح های مد نظر لازم است صورت بگیرد ابتدا در وزارتخانه مربوطه و سپس در سازمان مدیریت استان و سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری کنند چون پس از تدوین و تصویب لایحه، کار سخت می شود.
وی در بخشی دیگر تاکید کرد: با توجه به شرایط تورمی، هر روز تاخیر در اجرای پروژه ها و جذب منابع موجب کاهش ارزش کلی پروژه می شود.
وی در خصوص دستور دوم جلسه نیز خاطر نشان کرد: جهت تصمیم گیری برای منطقه ویژه لاهیجان و در مورد اراضی قابل واگذاری به شرکت مرتبط، جلسات مختلفی با معاونت اشتغال و سرمایه گذاری استانداری تشکیل شد و همچنین موضوع در کارگروه اقتصادی و سرمایه گذاری شورا مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
گفتنی است تهیه نقشه علم و فناوری استان موضوع دیگری بود که در این جلسه پیرامون آن صحبت شد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه ۱۰ استان به صورت پایلوت از طرف سازمان عتف برای تهیه نقشه جامع علم و فناوری انتخاب شده اند، استان گیلان را به عنوان استان یازدهم در این گروه اعلام کرد و افزود: شورای برنامه ریزی و توسعه استان در این خصوص سال قبل جلسه ای برگزار کرد و در آن جلسه با مسئولیت امور هماهنگی سرمایه گذاری استانداری قرار شد پس از برگزاری جلسات کارشناسی در صورت تایید شورای عتف و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با توجه به اقدامات انجام شده مورد تصویب شورای برنامه ریزی استان قرار بگیرد.

***

کیوان محمدی، رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز مهمان ویژه این جلسه بود که ضمن قدردانی از زحمات و حمایت های دکتر نوبخت از همکاری همکاران سازمان، مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان، از همراهی استاندار نیز طی مسئولیت خود قدردانی کرد و گفت: ما در یک شرایط سخت و طاقت فرسا( در دولت یازدهم و دوازدهم) کار کردیم و اگر کم و کاستی داشتیم عذر می خواهم.
وی ادامه داد: کارهایی که انجام دادیم وظیفه ما بوده و در قبالش حقوق گرفتیم. اما ذکر چند نکته شاید لازم است و آن اینکه گاه نتوانستیم در بخشی کار کنیم و یا موفقیت چندانی نداشتیم و یا موفقیت داشتیم ولی بخاطر بزرگی کار، آیندگان باید آن را ادامه دهند و یکی از آن حوزه ها تعلیم و تربیت است که به اعتقاد من بازخورد لازم را دریافت نکردیم. به عنوان مثال توجه به مهدهای کودک که اساس توسعه کشورها هستند بسیار مهم است. همچنین در زمینه تعلیم و تربیت باید انقلابی در کشور ایجاد شود، مدارس مراکز شهر به حاشیه انتقال یابد و مدارس کوچک، بزرگ شوند تا دانش آموزان فرصت بازی و تحرک داشته باشند و البته همزمان با تحول فیزیکی، تحول محتوایی نیز ضروری است.
وی همچنین صیانت از آب و خاک و هوا در استان و ساماندهی زباله و سراوان را از نکات ضروری و حایز اهمیت در استان برشمرد که با توجه به اقدامات صورت گرفته هنوز جواب درخوری در این بخش حاصل نشده است.
محمدی عدم توجه به زیبایی شناسی در معماری و شهرسازی و همچنین ساخت و سازهای جدید به رغم داشتن پیشینه زیبایی شناسی از هزاران سال قبل که جام مارلیک دلیلی بر این ادعاست را نیز از جمله موارد لازم برشمرد و آرزو کرد روزی در رشت میدان زیبایی همچون میدان نقش جهان اصفهان داشته باشیم چرا که تنها میدان زیبای شهر، میدان شهرداری است که صد سال قدمت دارد.

***

دکتر ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز در پایان این جلسه با بیان اینکه هفته دولت امسال مصادف شد با روز پر کار مجلس شورای اسلامی و رای اعتماد آنان به وزیران محترم پیشنهادی آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم و بدیهی بود که نمایندگان زمان بیشتری در تهران باشند، گفت: انشاءا… وزرای دولت مردمی برای قوی شدن ایران سربلند، از فرصت ارزشمند خدمت به سبب امیدواری مردم عزیز و ارایه برنامه های خوب و شایسته استفاده کنند. ما نیز باید کوشش کنیم برنامه ها و سیاست های راهبردی رئیس جمهور محترم و دولت مردمی را در استان پیش ببریم و از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

وی ادامه داد: هر چند در شرایط کرونایی هستیم و بسیاری از شهرستان های ما قرمز هستند اما مدیران باید با رعایت کامل پروتکل ها و حفظ فاصله اجتماعی در بین مردم بوده و با جدیت کارها را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: حفظ وحدت و انسجام و بهره گیری از مشارکت شایسته مردم از مهمترین نکات است که رهبر معظم انقلاب در روز تنفیذ رئیس جمهوری و دیدار هیات دولت تاکید کردند، اگرچه این موضوع همیشه مورد توجه همه ارکان نظام بوده است.

استاندار با تاکید براینکه برای توزیع عادلانه اعتبارات ابلاغی در حوزه راه روستایی و آب روستایی کوشش ما بر این بوده و هست که در توزیع اعتبارات در همه ردیف ها، انصاف رعایت شود، افزود: اعتبارات ۲۰۳ میلیارد تومانی راه روستایی مورد توجه است و تلاش برنامه و بودجه و پیشنهاد استانداری ها و شورای برنامه ریزی ها و نمایندگان، برای اینکه اعتبارات راه های استان از تمرکز در وزارتخانه به استان ها سپرده شود، اقدام خوبی بوده است.

دکتر زارع با یادآوری این نکته که امسال اعتبارات زودتر به استان ها ابلاغ شد و شورای برنامه ریزی نیز زودتر برگزار شد، گفت: بنابراین لازم است در مبادله موافقت نامه ها نیز تسریع شود و اگر دستگاهی  در امورات مربوط به مبادله موافقت نامه ها کاهلی کند، ناگزیر به جابجایی اعتبار در همان فصل در دستگاه مشابه خواهیم شد.
استاندار در مورد توزیع اعتبارات آب روستایی نیز گفت: از نگاه رهبر معظم این بخش بسیار مهم است و همچنین دولت و مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز برای آبادانی روستاها، راه ها و زیرساخت ها از صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص داد. بنابراین در مورد ۳۲۷ میلیارد تومانی که امروز نیز برای آب روستایی توزیع شد لازم است هر چه زودتر مبادله موافقت نامه ها انجام شود.

استاندار در مورد انتخاب سازمان مسئولی منطقه ویژه لاهیجان نیز که فرآیند قانونی آن در کمیته و کارگروه اقتصادی، اشتغال و توسعه انجام و شرکت سرمایه گذاری مربوطه مشخص شد، گفت: رعایت حقوق شهروندان در اجرای این پروژه بسیار برایمان مهم است. قابلیت برنامه ریزی منطقه ویژه لاهیجان با محوریت کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای و گردشگری، تلفیق بسیار خوبی برای توسعه چنین منطقه ای بوده و به عنوان یک ظرفیت برای گیلان مطرح است.

استاندار با تاکید بر اینکه یکی از اهداف شهرهای جدید این است که مردم مجبور نباشند برای انجام هر کار اداری کوچک به مرکز استان مراجعه کنند و جلوی مراجعات متعدد و اتلاف وقت و هزینه گرفته شود در مورد نیاز شهرستان های جدید و یا بعضی از بخشداری ها به ساختمان ها و تجهیزات اداری از مدیران خواست با نگاه صرفه جویی از بخش مازاد امکانات خود به نحو مطلوب برای پاسخگویی به این نیازمندی ها اقدام کنند تا با توجه به کسری بودجه امکانات به صورت بهینه مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی در خاتمه ضمن قدردانی از خدمات آقای کیوان محمدی، رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار امیدواری کرد که از تجارب ایشان که سال ها در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اجرایی کشور زحمت کشیدند به نحو مطلوب در زمان بازنشستگی در فعالیت های خیرخواهانه و توسعه ای استان استفاده شود.

***

گفتنی است در این جلسه از سوی محمدی کتاب دو جلدی راه آهن گیلان که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تهیه و تدوین شده بود به استاندار تقدیم شد.

لازم به ذکر است در این جلسه همچنین تعدادی از نمایندگان و مدیران در خصوص مباحث مورد بحث، نظرات خود را ارایه دادند و در پایان از سوی استاندار با اهدای لوح تقدیر از زحمات آقای محمدی قدردانی شد.