احیای بازی های بومی محلی در رشت/ برگزاری روز ورزش همگانی و شهرداری
احیای بازی های بومی محلی در رشت/ برگزاری روز ورزش همگانی و شهرداری
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت

گیرا آنلاین_ رئیس شورای اسلامی شهر رشت به احیای بازی های بومی محلی با هدف ايجاد شور و نشاط و شادماني در قالب ورزش های همگانی تاکید کرد.

 محمد حسین واثق کارگرنیا امروز در دیدار با رئیس هیئت ورزش های همگانی گیلان در ساختمان جلسات شورای رشت با تبریک هفته تربیت بدنی اظهار کرد: متاسفانه به واسطه زندگی های ماشینی امروزه و مشغله هایی که وجود دارد، فاصله مودم از ورزش زياد و تحرک در زندگی انسان ها کاهش یافته و متعاقب آن شاهد كم تحركي و افزايش چاقي و مشكلات جسماني و ديابت و بروز بیماری های مختلف هستیم .

وی به نقش شهرداری رشت در توسعه ورزش همگانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف تشکیل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ، توجه و توسعه ورزش همگانی در محلات شهر است و ورزش همگانی بر خلاف بسیاری از ورزش ها که هزینه های فراوانی را به مردم تحمیل می کنند ، با کمترین هزینه قابل انجام و بیشترین بازدهی را نیز بهمراه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه ۶۴ رشته ورزشی تحت عنوان ورزش همگانی وجود دارند تصریح کرد: بازی هایی از جمله وسطی، هفت سنگ و … كه در گذشته به عنوان بازیهای بومی محلی رشت در کوچه پس کوچه های این شهر انجام می شد، امروزه در زیر مجموعه ورزش همگانی وجود دارند که بسیار نیز نشاط آفرین و موجب تحرک در انسان می شوند.

کارگرنیا با بیان اینکه بازیهای امروزی موجب بی تحرکی و تنبلی در نسل کودک و نوجوان شده است تصریح کرد: بسیاری از بازی های امروزی در قالب یک گوشی و یا رایانه قابل انجام هستند و موجب بی تحرکی می شوند .

وی با تاکید به اینکه در محلات رشت استعدادهای ورزشی خوبی نهفته است افزود: با توجه به اینکه ۳۰ عدد پارک در سطح رشت وجود دارد پیشنهاد می کنم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به همراه هیئت ورزش های همگانی با استفاده از این ظرفیت برای توسعه بیشتر ورزش همگانی در محلات رشت ورود کرده و ضمن شناسایی استعدادهای نهفته ورزشی در محلات رشت ، بر اساس تمایلات ساکنین هر محله محيط و فضاي لازم، براي رشته هاي ورزشي مورد علاقه ساكنين همان منطقه و توسعه ورزش همگانی برنامه ریزی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در گذشته گیلان و رشت در عرصه ورزش حرف زیادی برای گفتن داشت تصریح کرد: رشت در بسياري از رشته هاي ورزشي یکی از قطب های کشور محسوب می شد اما در حال حاضر سهم استان در تيمهاي ملي اعم از فوتبال و كشتي و ……شرایط مطلوبی نداریم و بسیاری از بازی ها و ورزش های بومی محلی در رشت نيز به فراموشی سپرده شده است.

کارگرنیا با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در زمان نصب سِت های ورزشی درپارکهای سطح رشت از نظرات کارشناسان ورزش همگانی استفاده کند بیان کرد: سِت های ورزشی باید به صورت عادلانه و در تمامی پارکهای سطح رشت نصب شوند و پیشنهاد می کنم برای جلب توجه بیشتر شهروندان به وررش همگانی یک روز از هفته به نام ورزش اختصاص پیدا کند تا در ابتدای صبح همان روز با حضور مسئولين و مديران شهرداری و اعضاي شورای اسلامي رشت در كنار مردم برای دقایقی به انجام ورزش با هدف تشویق دیگر شهروندان به منظور رو آوردن به ورزش همگانی بپردازند.

وی به حضور رئیس ورزش هیئت همگانی در کمیسیون فرهنگی شورای رشت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می کنم رئیس هیئت ورزش همگانی گیلان به عنوان مشاور در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت حضور داشته باشد .