احداث مقبرة المفاخر در رشت؛ عظمت فرهنگ در کشور/ پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی رشت پژوهی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت
احداث مقبرة المفاخر در رشت؛ عظمت فرهنگ در کشور/ پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی رشت پژوهی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت
دیدار و هم‌اندیشی اساتید و اندیشمندان صاحبنام گیلان با اعضای شورای اسلامی در موضوعات فرهنگی

گیرا آنلاین_ شصت و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با حضور تعدادی از فرهیختگان علمی و ادبی گیلان، با ریاست تاج شهرستانی به بررسی موضوع احداث مجموعه‌ای به شکل باغ موزه و احداث یک آرامستان ویژه مفاخر برای شهر رشت اختصاص داشت.

در این جلسه که با حضور رئیس شورای اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی شورا و اساتیدی از دانشگاه گیلان ، جمعی از فرهیختگان اهل قلم استان و مشاوران کمیسیون تشکیل شد به لزوم احداث مجموعه ای چند منظوره با رویکردهای فرهنگی و ایجاد آرامستان برای مشاهیر و مفاخر شهر رشت و استان گیلان اشاره شد.

همچنین در این جلسه توسط اساتید حاضر، پیشنهاد ایجاد ‘ دبیرخانه دائمی رشت پژوهی ‘ برای نگهداری آثار فرهنگی و علمی مرتبط با استان گیلان و مرکزی برای گردهمایی های مبتنی بر اصالت و هویت گیلان در باغ موزه مورد احداث مطرح گردید.

تاج شهرستانی در این جلسه ضمن تبریک روز ملی صنایع دستی به فعالان و هنرمندان این عرصه، به دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت که امسال به شکل ملی و با حضور دیگر شهرهای صاحب برند های جهانی طی روزهای یکم و دوم تیر ماه ۱۴۰۲ اشاره داشت و گفت : تمهیدات لازم در این رابطه با اجرای شهرداری رشت و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان اندیشیده شده و امیدواریم این مراسم دوسالانه آورده های گردشگری و اقتصادی برای شهر رشت داشته باشد.

محمد حسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی نیز در این جلسه با ذکر این موضوع که حضور فرهیختگان علمی و اهل قلم استان سبب اشتیاق بنده به حضور در این جلسه شد اظهار داشت: شهر رشت از سال ۹۴ صاحب برند خلاق جهانی در حوزه خوراک شده است اما متاسفانه در این سالها هنوز موفق به ایجاد بستری مناسب برای معرفی سفره سنتی گیلانی برای جلب گردشگر و ایجاد مارکتینگ خوراک برای شهر نشده و لازم است برای ایجاد تحولی در این عرصه راهکارهای عملی بیابیم.

وی گفت : مجموعه مدیریت شهر هم اکنون و با همت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی و شهرداری رشت و همراهی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در صدد اخذ دومین برند جهانی در حوزه صنایع دستی برای شهر رشت است و ما از این تریبون از تمامی فعالان ، مربیان و نخبگان انواع صنایع دستی گیلان دعوت می‌کنیم در این مجمع بزرگ ملی در روزهای یکم و دوم تیرماه شرکت نمایند.

کارگرنیا در موضوع پیشنهاد ایجاد محلی ویژه احداث مقبرة المفاخر در رشت اشاره داشت: در تازه آباد رشت از ایام قدیم، قطعه ویژه هنرمندان و مفاخر شهر تعبیه شده بود و علاوه بر گلزار شهدای تازه آباد، برای والدین شهدای رشت نیز مکان خاصی در نظر گرفته شده بود.

وی گفت : به همین منوال در مجموعه باغ رضوان رشت که دارای اراضی گسترده و بسیار بزرگ است میتوان قطعاتی را ویژه هنرمندان، مفاخر، قهرمانان و شهروندان صاحب نام تخصیص داد و با هماهنگی سازمان های عمرانی شهرداری و بهره گیری از ابتکار و خلاقیت دانش آموختگان صنعت معماری به شکلهای هنری و دلخواه نسبت به ساخت المان و سردیس در جای جای این منطقه اقدام نمود و دروازه ورودی مجزایی نیز برای این قطعه احداث مرد.

کارگرنیا توضیح داد: در صورت احداث آرامستان ویژه مفاخر در جوار آرامستان باغ رضوان شهرداری میتواند مستقلا وعرد عمل شود در حالیکه معرفی زمینی دیگر در منطقه ای دیگر منوط به موافقت سایر نهادهای مرتبط، مکاتبات ادارای و اخذ مجوزهای گوناگون خواهد بود که ناگزیر به صرف زمان و موافقت دستگاههای موازی است.

سید شمس شفیعی، منشی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی نیز در این جلسه با ذکر این موضوع که اندیشمندان و مفاخر گیلان نیز افرادی از متن همین جامعه هستند و احداث آرامستان برای آنها در جوار آرامستان عمومی شهر مطلوبتر است گفت: ارامستان باغ رضوان رشت دارای اراضی بسیار وسیعی است و میتوان در همان منطقه قطعاتی طبق متدها و معیارهای مورد نظر و با احداث ساختمان و سالنهای ویژه گردهمایی و المانها و سردیسها ، موزه و فضای سبز ویژه راه اندازی کرد.

استاد جک تاجی، نویسنده و گیلان شناس در این جلسه با اشاره به این موضوع که استان گیلان و شهر رشت در عرصه های فرهنگی دارای داشته های فراوان بوده و هست اظهار کرد: چشم انداز سی چهل سال آینده رشت، با تصور ایجاد یک باغ موزه وسیع و چند منظوره در منطقه ای در کنار شهر رشت با نیت ساخت آرامستان و مقبرة المفاخر بسیار مطلوب و حتی ضروری شمرده میشود.

استاد جک تاجی در ادامه با اظهار این مطلب که پس از فوت استاد هوشنگ ابتهاج و حواشی ایجاد شده در رابطه با محل دفن ایشان، کمبود و نیاز مبرم شهر رشت به یک آرامستان ویژه مفاخر گیلان مسلم گردید و بنده در همان مقطع با تحریر یک مقاله با عنوان ‘سایه ها در راهند’ که وام گرفته از تخلص استاد سایه است به اسامی اشخاصی چون احمد سمیعی و استاد پورداود که هر یک در منطقه ای از شهر دفن شده اند اشاره داشتم و به لزوم ایجاد یک آرامستان ویژه مفاخر و شخصیت های گیلانی در جوار سالنی برای گردهمایی های فرهنگی و موزه نگهداری آثار این شخصیت ها اشاره نموده ام.

دکتر رنجبر از هیات علمی دانشگاه گیلان نیز با اشاره به این مطلب که پس از درگذشت استاد سمیعی ، لزوم احداث یک آرامستان ویژه مفاخر گیلان در رشت قوت گرفت و به شکل جدی مطرح شد، قطعه زمینی در حوالی دانشگاه گیلان که هم اکنون متعلق به یک ارگان دولتی است را طبق بررسی صاحبنظران برای این منظور مناسب دانست و اظهار داشت درخواست ما از مجموعه مدیریت شهر تمرکز روی موضوع احداث باغ موزه و آرامستان مفاخر است و دانشجویان شاخه های معماری و عمران دانشگاه گیلان نیز در طراحی و ساخت المان به یاری مجموعه مدیریت شهر خواهند آمد.

استاد عباسی گیلان شناس و میهمان مطبوعاتی کمیسیون نیز با ذکر این نکته که آرامگاه استاد پورداود در دسترس گردشگران نیست گفت: چنانچه مزار سه هنرمند فقید هوشنگ ابتهاج، استاد پورداود و استاد سمیعی در یک منطقه جانمایی میشد، بی‌تردید آن منطقه کم کم تبدیل به یک قطب گردشگری جذاب برای شهر میشد.

دکتر شاکرنیـا از اساتید دانشگاه گیلان در این جلسه گفت: دانشگاه گیلان پتانسیل همکاری در ساخت المانهای لازم و برخی سازه های آرامستان مفاخر گیلان را دارد و برای شهری مانند رشت که به شهر اولین ها معروف است، ایجاد چنین مکان فرهنگی و پژوهشی ضروری است و ما بعنوان شهروندان جامعه فرهنگ رشت موظفیم مشاهیر شهر خود را به نسلهای آینده معرفی کرده و از آثار بجا مانده از این چهره های ارزشمند صیانت کنیم.

دکتر موسوی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز ضمن پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه دائمی رشت پژوهی در رشت در رابطه با ایجاد آرامستان مفاخر رشت اعلام کرد: ‌مفاخر و تاثیرگذاران فرهنگی، علمی، ورزشی، هنری و سایر علوم و فنون، نه فقط شهروند ، بلکه از اهالی اصلی شهر هستند و هویت هر شهر با نام مفاخر آن شهر معنا می یابد و ما وظیفه داریم هویت و آثار مفاخر خود که بخشی از هویت شهر هستند را حفظ کنیم.

دکتر شایسته، مورخ نیز در این جلسه با ذکر این مطلب که برای ساخت آرامستان ویژه مفاخر نیازمند تعیین یه اساسنامه هستیم گفت: مجموعه تخت فولاد اصفهان و مقبرة الشعرای تبریز با احداث آرامستان ویڗه مفاخر، آن منطقه را تبدیل به یک مرکز درآمدزا و جذاب گردشگری نموده اند و علاوه بر آن مامن و محلی برای گردهمایی فرهیختگان و فرهنگیان در شهر فراهم آورده اند.

استاد کامرانی، دیگر میهمان حاضر در جلسه نیز با ذکر اینکه پس از فوت استاد هوشنگ ابتهاج مجموعه مدیریت شهری رشت برای تعیین مکانی جهت دفن ایشان دچار چالش و تعدد آراء شد، ایجاد یک آرامستان ویژه مفاخر گیلان و شهر رشت را یک ضرورت دانست و گفت: برخی شخصیت های فرهنگی، علمی و هنری یا ورزشی شهر رشت ، چهره های ملی و حتی جهانی هستند و لازم است آرامگاه آنان در محلی مناسب و برخوردار از ظرفیتها و امکان برای گردهمایی‌ها ساخته شود.

وی افزود: شهرداری و شورای شهر رشت اولین مرجع شهروندی و متولی مدیریت شهر هستند و ایجاد تمهیدات لازم در احداث یک آرامستان ویڗه مفاخر در خواست ما از شورای اسلامی و شهرداری رشت میباشد.

سازمان آرامستانهای شهرداری به مصوبه شورا عمل نکرد!

احمدنیا مشاور کمیسیون نیز در این جلسه با ذکر این مطلب که طبق مصوبه شورا سازمان آرامستانهای شهرداری رشت می بایست صفر تا صد فرآیند کفن و دفن مفاخر شهر را رایگان و بدون دریافت وجه از بازماندگان اجرا نماید، اظهار داشت: در جریان درگذشت استاد کهربایی، از هنرمندان پیش کسوت آواز کشور متاسفانه به این مصوبه اعتنایی نشد و سازمان آرامستان های شهرداری رشت مبالغ مربوط به تدفین این هنرمند صاحبنام را از خانواده ایشان دریافت نمود!

در پایان این جلسه مقرر شد تا با تشکیل یک کارگروه ویژه در خصوص تعیین مکانی مناسب برای احداث مجموعه فرهنگی و آرامستان مفاخر شهر رشت، تصمیمات لازم اجرایی گردد.