اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۰۰ بقعه متبرکه گیلان/همکاری سه هزار نفر در برگزاری مراسم محرم بقاع متبرکه گیلان
اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۰۰ بقعه متبرکه گیلان/همکاری سه هزار نفر در برگزاری مراسم محرم بقاع متبرکه گیلان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان طرح بصیرت عاشورایی همزمان با ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ۵۰۰ بقعه متبرکه استان اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: ۳۶ بقعه متبرکه از بقاع مجری این طرح در گیلان سطح یک، ۷۰ بقعه سطح دو و ۳۹۴ بقعه متبرکه در سطح سه هستند و ملاک سطح بندی بقاع متبرکه در این ابلاغیه، از نظر فرهنگی و ظرفیت حضور زائرین و مجاورین جهت عزاداری در بقاع متبرکه در این ایام است.

وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغ ستاد مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری لازم و ضروری است. اعلام کرد: هیئت‌های مذهبی در بقاع شاخص مستقر و از ظرفیت فضاهای روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می‌کنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: برنامه های بصیرت عاشورایی در دو بخش، بخش اول اجرای برنامه‌ های فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و بخش دوم، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی بقاع متبرکه سطح یک گفت: برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در شب‌‌های دهه محرم، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌ در روز جمعه ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌ در روز جمعه ۱۴ مرداد در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص استان، عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ و شام غریبان ۱۶ و ۱۷ مرداد و مراسم شب شهادت امام سجاد (علیه السلام) در ۱۸ مرداد از برنامه های بقاع سطح یک مجری طرح سوگواره عاشورایی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، برگزاری برنامه احلی من العسل ویژه برنامه نوجوانان حسینی در روز پنج شنبه، ۱۳ مرداد با همکاری ادارات آموزش و پرورش و ویژه‌ برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌(علیه السلام) و شام غریبان را از دیگر برنامه‌های اجرایی در بقاع سطح یک برشمرد و گفت: همایش رهروان زینبی(‌سلام الله) ویژه بانوان مصادف با ۱۲ محرم، عصر روز چهارشنبه ۱۹ مرداد در بقاع مجری سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ۵۵ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص گیلان در ایام برگزاری بصیرت عاشورایی دایر است که از این تعداد ۲۲ خیمه ویژه کودک و نوجوان، ۱۸ خیمه معرفت چند رسانه‌ای و ۱۰ خیمه هم به مشاوره اختصاص دارند.

علیزاده در خصوص برنامه‌های اجرایی بقاع متبرکه سطح دو تصریح کرد: مراسم سخنرانی و عزاداری در شب‌های دهه محرم و ویژه‌ برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌(علیه السلام) و شام غریبان در بقاع مجری برگزار می‌شود.

وی گفت: بقاع مجری سوگواره بصیرت عاشورایی سطح سه هم به برگزاری سخنرانی و عزاداری در شب‌های محرم در حد توان و ظرفیت و ویژه‌ برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی(‌علیه السلام) و شام غریبان اقدام خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، اقامه نماز ظهر عاشورا را از برنامه‌های مهم در سوگواره بصیرت عاشورایی خواند و گفت: نماز ظهر عاشورا در ۳۶۰ بقعه متبرکه مجری طرح بصیرت عاشورایی که در مناطق دارای جمعیت بوده و محل رجوع دستجات عزاداران حسینی هستند، اقامه می‌شود.

وی از مشارکت ۴۲۰ مبلغ و روحانی در برگزاری بصیرت عاشورایی در گیلان خبر داد و گفت: ۴۵ نفر از این مبلغان اعزامی از قم و ۳۷۵ روحانی بومی گیلان هستند.
وی درباره اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام، گفت: گیلان ۲۸۱ موقوفه با نیت روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام در ایام محرم و صفر دارد.

علیزاده اظهار کرد: عواید این موقوفات اگر قید مکان داشته باشد طبق نظر واقف و اگر قید مکان نداشته باشد در بقاع مجری طرح فاقد درآمد و یا به صورت حمایت از هیئت های مذهبی هزینه خواهد شد.

وی افزود: طرح شمیم حسینی با هدف اجرای نیات اطعام و توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های نیازمند به ویژه مجاورین امامزادگان توسط هیئات های مذهبی شاخص جهت عمل دقیق به نیات واقفین خیر اندیش اقامه روضه حضرت امام حسین(علیه السلام) اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار داشت: در مورد موقوفات با نیت اطعام که دارای قیودات خاص شرعی بوده و می بایست ضرورتاً پخت غذا صورت پذیرد، پخت غذا به صورت متمرکز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز بسته بندی در ظروف یکبار مصرف و توزیع آن در پایان مراسم، بصورت بیرون بر‏‏ اقدام و این اطعام نیز پس از اجرای نیت عزاداری در مناطق محروم و کم¬برخوردار توزیع می شود.

وی همچنین اعلام کرد: نزدیک به سه هزار نفر از اعضای هیئت امنا، اعضای مراکز فرهنگی و قرآنی و خادمان افتخاری بقاع متبرکه مجری خدمت رسانی به زائران و برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در قالب طرح بصیرت عاشورایی هستند.

علیزاده با اشاره به شیوع دوباره کرونا حضور فعال مراکز افق بقاع متبرکه در فضای مجازی را از ویژگی های بصیرت عاشورایی امسال برشمرد و گفت: راه¬اندازی کانال¬های شمیم افق و شبکه مجازی یاوران مراکز افق، طراحی مسابقات سراسری با معرفی کتاب و تعیین جوایز ارزنده توسط مراکز افق امامزادگان، تاسیس هیئت¬های مجازی در بقاع متبرکه برای استفاده هر چه بیشتر فضای مجازی در تبلیغ معارف حسینی دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: راه¬اندازی پویش سیاه¬پوش نمودن کوچه¬ها و درب منازل با عنوان هر منزل یک بیرق امام حسین علیه¬السلام و راه اندازی پویش سراسری هر خانه یک حسینه و اجرای سنت حسنه روضه های خانگی هم با بهره گیری از مبلغان اعزامی و روحانیون بومی در بصیرت عاشورایی امسال اجر می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان همچنین با اشاره به راه اندازی کاروان‌های عزاداری با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان در سطح شهر بدون ایجاد تجمع و ازدحام برای استفاده شهروندان، تأکید کرد: این کار برای بهره مند شدن شهروندانی است که امکان حضور در مراسم برای آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مراسم های شاخص از رسانه ملی و استانی و مجازی مانند آپارات، هیات آنلاین و عقیق پخش خواهد شد، گفت: در بصیرت عاشورایی امسال، از گروه های تعزیه خوانی و اجرای برنامه های آنان در بقاع و سطح شهر حمایت ویژه خواهد شد.

حجت الاسلام علیزاده، خواستار توجه عموم مردم و مسئولان هیئت های مذهبی به نظرات رهبر معظم انقلاب و عالمان دینی در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) و رعایت شئونات ماه محرم شد و گفت: هیئت‌های مذهبی و مجریان در برگزاری مراسم عزاداری رعایت حال مجاورین و همسایگان بقاع متبرکه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.