اجرای تئاتر خیابانی در گیلان جان گرفت/ پایانی بر تعطیلی قریب به چهار ماهه اجراهای زنده
اجرای تئاتر خیابانی در گیلان جان گرفت/ پایانی بر تعطیلی قریب به چهار ماهه اجراهای زنده
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: تعطیلی ۱۰۸ روزه تئاتر در شرایط شیوع ویروس کرونا، با آغاز اجرای نمایش‌های خیابانی در استان به پایان رسید.

گیرا آنلاین-  سید امیر مصباح با اعلام این خبر، افزود: آغاز اجراهای تئاتر خیابانی با شعار «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا» در تهران و چند استان دیگر، پایانی بر تعطیلی قریب به چهار ماهه اجراهای زنده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا است.

وی اظهار داشت: در استان گیلان، ۷۰ اجرا توسط هفت گروه در شهرهای رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه میزبان علاقه‌مندان به هنر تئاتر خیابانی هستند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: نمایش‌های خیابانی «هیاهو» به نویسندگی و کارگردانی ساحل احمددوست، «سین مثل سرباز» احمد نیک‌قلب، «دردسر رفتگر» محمد جعفری‌لفوت، «به من دست نزن» امیر حامد، «عروس باران»  محمود فرضی‌نژاد، «حکم جلب» هومن میرمعنوی و «زندگی با طعم پپرونی» آرزو علیپور در سه شهر یاد شده به اجرا در می‌آیند.

مصباح ادامه داد: با بروز بحران، ۲۰ آموزشگاه هنری، تماشاخانه‌های خصوصی و ۳۵ گروه نمایشی فعالیتشان در گیلان دچار وقفه شده بود.

اجرای خیابانی (Street performance) گونه‌ای از هنرهای نمایشی است که از متن اقشار مختلف اجتماع برخاسته و با توجه به انگیزه‌های بروز و ظهور آن، همواره کارکردهای مختلفی از جمله اصلاح رفتارهای اجتماعی داشته و خالقان و بازیگران این عرصه با زبان هنری خود بایدها و نبایدهای زندگی بشری را به فراخور فهم مردم کوچه و بازار بیان کرده‌اند.