آمادگی کامل دانشگاه برای افزایش امکانات و شاخص‌ها/ جایگاه خوب گیلان در شاخص کاهش مرگ و میر کودکان
آمادگی کامل دانشگاه برای افزایش امکانات و شاخص‌ها/ جایگاه خوب گیلان در شاخص کاهش مرگ و میر کودکان
کمیته پیشگیری از مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماهه با حضور رئیس دانشگاه، معاونین بهداشتی و درمان دانشگاه و مدیران ستادی برگزار شد.

گیرا آنلاین-به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی (وب‌دا)؛ صبح امروز، نشست کمیته پیشگیری از مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماهه با حضور دکتر ارسلان سالاری – رئیس دانشگاه، دکتر اسماعیل نور صالحی – معاون بهداشتی دانشگاه، دکتر حیدرعلی بالو – معاون درمان دانشگاه، طاهره زاهد صفت – مدیر امور پرستاری دانشگاه، دکتر منیره فلک باز – مدیر درمان و سایر اعضای کمیته در سالن اجلاس ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر ارسلان سالاری- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه توانایی برآوردن انتظارات وزارت بهداشت را دارد، تصریح کرد: تمام تلاش دانشگاه این است که برای برآورده کردن انتظارات وزارت بهداشت از امکانات و ظرفیت های موجود برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی استان، استفاده بهینه نماید.

دکتر سالاری با اشاره به جذب ۲۰۰ بهورز طی سه سال گذشته و دریافت مجوز جذب ۸۰ بهورز تا پایان سال‌جاری، از کمبود ۴۰۰ بهورز در گیلان خبر داد و افزوذ: همه از اهمیت نقش بهورزان در حفظ سلامت کودکان، نوزادان و مادران باردار آگاه هستیم.

در ادامه جلسه، دکتر اسماعیل نورصالحی معاون بهداشتی دانشگاه گفت: یکی از شاخص‌ها برای توسعه پایدار در هر کشوری، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال است.

وی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان، بیماری‌های مادرزادی است، گفت: گیلان یکی از استان‌های دارای شاخص خیلی خوب در کشور پیرامون کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به حساب می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت سیاستگذاری جهت کاهش مرگ و میر کودکان، گفت: در حال حاضر، شهرستان‌های صومعه‌سرا ، فومن، لاهیجان و رودسر کمترین میزان فوت کودکان زیر پنج سال را دارا هستند.

دکتر نورصالحی با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها و مرگ کودکان، گفت: متاسفانه این روزها میزان مصرف شیرخشک در کشور افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت آموزش به جامعه در پیشگیری از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، تاکید کرد: با راه‌اندازی بخش‌ NICU در بیمارستانها، میزان مرگ و میر کودکان کاهش یافته است.

دکتر نورصالحی در پایان تاکید کرد: راه‌اندازی واحد پیشگیری بیماری‌های تکاملی، سبب کاهش آمار مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال خواهد شد.