آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پسآب صنعتی شهر صنعتی رشت
آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پسآب صنعتی شهر صنعتی رشت
کلنگ زنی عملیات اجرایی تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پسآب صنعتی شهر رشت با حضور مسوولین ، جمعی از مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی رشت انجام شد.

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از برنا میر شمس الدین مهدوی سعیدی مدیر عامل شهر صنعتی رشت در این مراسم اظهار داشت : کار مطالعاتی این پروژه ماه‌هاست که صورت گرفته و امروز آغاز عملیات اجرایی این پروژه انجام می شود.

وی افزود :  فاضلاب های صنعتی به دلیل تنوع و دارا بودن کیفیت و کمیت کاملا متغیر و متفاوت با فاضلاب های شهری هستند و نیاز به توجه خاصی دارند که در صورت دفع بی رویه این پسآب های آلوده در محیط زیست ، خطرات جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد .

مهدوی ادامه داد : پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت توسط شرکت شهر صنعتی رشت تعریف و با مشارکت و سرمایه گذاری  شرکت زلال ایران (طبق توافقنامه تامین مالی ) در قالب قرارداد تامین مالی ، اجرایی ، طراحی و مهندسی ، تامین مصالح و احداث ، آغاز و در دست اجرا می باشد .

مدیر عامل شهر صنعتی رشت گفت : پروژه  تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و پسآب انسانی با ظرفیت ۳۰ هزار متر مکعب در روز  و در چهار مدول پیش بینی شده است که دو مدول آن در فاز اول با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب کل واحدهای صنعتی را جوابگو ست و دو مدول در حال احداث است .

وی افزود : شهر صنعتی رشت در سال‌های گذشته با واحدهای محدود و با تعداد هشت هزار نیرو در حال فعالیت بود و زیر ساخت های آن تا حدود زیادی با مشکلاتی روبرو بود . یکی از معضلات این شهر صنعتی مشکل کمبود آب محسوب می شد که  مقدار آن ۱۷/۵ لیتر در ثانیه بود که اکنون به بیش از ۳۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و آب شهر صنعتی طبق تهاتر با شرکت آب و فاضلاب گیلان تامین می شود .

وی اضافه کرد : معضل گاز و برق از دیگر مشکلات این شهر صنعتی بود ، در گذشته برق این شهر صنعتی ۳۰ مگاوات بود که به ۸۵ مگاوات ارتقاء یافته است.همچنین مشکل مخابراتی این شهر با عبور خط فیبر نوری مرتفع شده است.

مهدوی با بیان اینکه بیشترین جذب و بالاترین نرخ اشتغال در استان در شهر صنعتی رشت  وجود دارد ،گفت: پس از ارتقای زیر ساخت های شهر صنعتی رشت در چند سال اخیر ، واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی در این شهر صنعتی مستقر شدند و میزان اشتغالزایی در این شهر از هشت هزار نفر شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی به  بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است .

 وی در زمینه احداث جاده و راه شهر صنعتی و رفع معضل ترافیکی گفت: به جهت تعداد زیاد واحد های تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی رشت  و ترافیکی که  در اثر عبور و مرور حاصل می شد ، تعریض جاده دسترسی  انجام شد و همچنین یک ورودی نیز از سمت جاده تهران – سراوان که جاده ای ترانزیتی محسوب می شود احداث گردید که بر این اساس  بخش عظیمی از ترافیک این شهر به آن سو هدایت شد.

مهدوی با بیان اینکه ردیف بودجه ای برای اجرا وجود ندارد ، افزود :  و متاسفانه تخصیص بودجه ای نیست و زمانی که منابع مالی ضعیف است برخی اقدامات به تعویق می افتد.

وی اذعان داشت : شهر صنعتی به علت ترافیک بالا و استهلاک آسفالت آن باید به طور مداوم لکه گیری و آسفالت راههای آن انجام شود و امیدواریم که مسوولین ذیربط در بحث اختصاص قیر به ما کمک و یاری  رسانند .همچنین شبکه روشنایی معابر این شهر نیز باید مد نظر قرار گیرد  که پیگیری هایی نیز در این خصوص انجام داده ایم و امیدواریم که شرکت توزیع برق در این خصوص ما را یاری کند.

۳۵۰مدیر عامل شهر صنعتی رشت عنوان کرد : ۳۵۰ واحد تولیدی در شهر صنعتی رشت داریم که ۱۰ درصد واحد ها تعطیل شده اند  و شهر صنعتی رشت با بیش از ۷۰ درصد واحد فعال جز یکی از  فعال‌ترین شهرهای صنعتی در کشور است.

لازم بذکر است در ادامه مهندس بیگلری مدیر عامل شرکت زلال آب ایران پیمانکار پروزه تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پسآب شهر صنعتی رشت در خصوص رزومه شرکت زلال آب ایران و پروژه شهر صنعتی رشت توضیحاتی ارایه داد .

گفتنی است تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت برای افق طرح با ظرفیت متوسط ۳۰ هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی شده است .تصفیه خانه شامل دو فاز ،چهار مدول و هشت خط جریان می باشد که در فاز نخست شامل دو مدول و چهار خط جریان احداث می گردد.ظرفیت فاز اول ۱۵ هزار متر مکعب در شبکه روز است و پیمانکار سرمایه گذار شرکت زلال ایران می باشد .

از اهداف این پروژه می توان به جمع آوری و تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانجات شهر صنعتی رشت و رفع مشکلات بهداشتی ناشی از آن ،کاهش مشکلات بهداشتی و محیط زیستی آب های سطحی شهر صنعتی و مجاورت آن با نهرها و رودخانه ها و رفع مشکلات بهداشتی ، زیست محیطی و تبعات اجتماعی ناشی از رهاسازی فاضلاب خام در مسیر آبروها ، نهرها و رودخانه ها اشاره کرد .

شایان ذکر است در این مراسم نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای شورای شهر رشت حضور داشتند .

  • منبع خبر : خبرگزاری برنا