باید از تخریب اندک بناهای تاریخی باقی‌مانده در شهر رشت جلوگیری کنیم
باید از تخریب اندک بناهای تاریخی باقی‌مانده در شهر رشت جلوگیری کنیم
برای جلوگیری و ساماندهی ساخت‌وسازها در رشت نیازمند کمک دستگاه قضا هستیم

گیرا آنلاین– به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت، در یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر رشت، امیرحسین علوی عضو شورای اسلامی شهر رشت با تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س)، گفت: باید از مقام مادران و همسران شهدا که با اهدای خون عزیزان خود از این مرزوبوم و ارزش‌های اسلامی ما دفاع کردند تقدیر کرد. نقش این عزیزان در پرورش چنین بزرگانی بسیار زیاد بوده است.

وی ادامه داد: درخواست بنده در دادستان محترم بر این است که با توجه به ورود ایشان به مباحث مدیریت شهری، گزارشی در خصوص برخی مواردی که در گذشته رخ‌داده است و با ورود به‌موقع و صحیح دستگاه‌های امنیتی همراه بوده ارائه شود، ما در جریان ادامه‌دار بودن این پیگیری‌ها بوده و هستیم، اما نیاز است که این موضوع به اطلاع مردم نیز برسد.

امیرحسین علوی همچنین با اشاره به موضوع ساماندهی املاک نسقی، گفت: این موضوع چند سال پیگیری شده است و نیازمند کمک دستگاه قضا هستیم، ما نیازمند کمک دستگاه قضا در زمینه‌های ساماندهی و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستیم تا شهر رشت را از این وضعیت نجات دهیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به وضعیت ابنیه میراثی و تاریخی شهر رشت، گفت: دغدغه مندان ما در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی شهرمان نگرانی‌های زیادی در خصوص وضعیت موجود دارند، اما دستشان به جایی بند نیست، بنده بازدیدی از یکی از مناطق شهری داشتم و صحبتی نیز با معاونت میراث فرهنگی داشتم، اتفاقاتی که در حوزه میراثی ما در حال رقم خوردن است بسیار فاجعه‌بار است.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت ادامه داد: بحثی که در خصوص هتل فردوسی در فضای مجازی منتشر شده است، بسیار ناراحت‌کننده است. در شهر رشت بناهای میراثی و تاریخی اندکی باقی‌مانده است و ما در تلاش هستیم با طرح‌های تشویقی و مشارکتی مختلف از تخریب چنین بناهایی جلوگیری کنیم، اما سازمان میراث فرهنگی استان و وزارت میراث فرهنگی می‌بایست به شهر رشت توجه بیشتری کنند، همچنین درخواست ویژه ما از دادستان محترم بر این است که در چنین مواردی ورود جدی داشته باشند، زیرا تعداد بناهای تاریخی باقی‌مانده در این شهر بسیار اندک است.

علوی در ادامه جلسه با اشاره به پروژه جی۵ اظهار داشت: معاونت عمرانی استانداری توجه و کمک ویژه‌ای در بسیاری از موارد داشته‌اند، در بحث پروژه جی۵ هنوز به عقد قرارداد نرسیده است و در این زمینه نیازمند کمک و ورود استاندار داریم. نفع اول به شهروندان خواهد رسید، شهرداری در این پروژه منفعتی نخواهد داشت و پس از اجرای پروژه نیز نفع کار به شرکت آب منطقه‌ای خواهد رسید.

عضو شورای شهر رشت همچنین تأکید کرد: مکاتبات ما زمان طولانی برای ابلاغ به شهرداری را سپری می‌کند، بعضاً در متن برخی از مکاتبات تغییرات ایجاد می‌شود، چیزی که عضو شورا به‌عنوان تذکر ابلاغ می‌کند نه در اختیار شورا است و نه در اختیار ریاست شورا، اما برخی موضوعات بنا به دلایلی معطل می‌ماند. آن‌قدر طول می‌کشد که کار به انتها می‌رسد، همانند ملکی که در خیابان سعدی قرار دارد. به شهردار تذکر داده شده است، اما به‌درستی انتقال داده نمی‌شود. برخی موارد مصوبه شوراست، مصوبه شورا برای شهرداری لازم‌الاجراست، بعضاً ما نامه می‌زنیم اما می‌بینیم که یا انتقال داده نمی‌شود و یا انعکاس داده نمی‌شود. این موضوع هم در سیستم شهرداری قرار دارد و هم در سیستم شورا، درخواست بنده بر این است که چنین دخل و تصرف‌هایی وجود نداشته باشد تا مبادا ما توبیخ شویم یا در اذهان عمومی مورد سؤال واقع نشویم.

علوی در پایان تأکید کرد: در ماه‌های پایانی سال قرار داریم و باید تلاش‌های لازم برای گرامیداشت دهه فجر را انجام دهیم. به نظر بنده با توجه به شرایط کرونایی کار متفاوتی خواهیم داشت اما با توجه به شرایط خاص بین‌المللی باید بیش از این تلاش کنیم. بنده از زحمات تمامی همکاران و عزیزان تقدیر و تشکر دارم.

احمد رمضانپور نرگسی ریاست شورا همچنین در خصوص تذکر امیرحسین علوی عضو شورای شهر رشت اظهار داشت: هرگونه نامه و تذکرات با رونوشتی از اصل نامه عضو شورا به شهرداری ارسال می‌شود.